вторник, 26 март 2019 г.

Хеви метал фентъзи - Thunderstone Quest


    Има настолни игри, които дават облика на цял един жанр. Заглавия толкова интригуващи, пленителни, революционни и популярни, че името им се е превърнало в еталон.

    Всъщност, пишейки тези пламенни редове  призвани да станат част от помпозен увод, се замислям, че се готвя да ви представя една "deck building" игра. Последните са жанр в настолните игри свързан най-общо с „изграждането на тесте от карти“. Всички играчи започват със сродни или дори еднакви тестета от карти, даващи им ресурси или специални умения и в хода на играта се опитват да ги обогатят, по свой вкус и според избраната стратегическа посока.

    Тук някъде е редно да кажа : Не, драги, няма да ви говоря за "Доминион", the so called „бащицата на „deck buildingжанра.  Ще оставя тази задачка на други, по-квалифицирани от мен кадри ( те се знаят кой са ). Макар че подобен увод много щеше да му отива на "Доминион"...

     Играта, за която ще ви надувам главата в следващите редове...на мен ми е надувала главата от години. Доста дълго време се оглеждах, облизвах лакомо,ала така и не стигах до "Thunderstone Quest". Е, след покъртително успешенa "Kickstarter" кампания през миналата година (разбирайте – много кинти), играта се върна в наличност в търговската и аз с трепетни ръце посегнах към нея. А в следващите редове ще ви споделя какво открих.


За шепа злато повече...и артефакти !

Има фигурки - спете спокойно,деца
    „Thunderstone Quest e епична игра с карти за двама до четирима души. Казвам „епична“, защото в титаничната кутия ще откриете достатъчно карти, за да се заровите в тях ! Освен това, играта предлага и няколко режима на игра, за които ще спомена по-надолу. Иначе „Thunderstone Quest“ е ново издание на игра със същото заглавие, появила се през далечната вече 2009г. ( б*х мама му, как летят годините в настолните игри ) и преживяла няколко култови преиздавания. Дизайнери са част от хората работели и по предните реинкарнация на играта – Майк Елиът ( "Dice Masters", "Shadowrun: Crossfire"), Брайън Рийз ( "L5R CCG" ) и Марк Уоотън ( "Doomtown", "L5R CCG" ). Издатели са любимците от AEG.

Като казвам "тонове карти" не се шегувам !
    В „Thunderstone Quest“ играчите влизат в ролята на смели фентъзи приключенци...или по-точно на предприемчиви ръководители на приключенска група. В хода на играта ще наемате герои, ще ги снаражавате с оръжия и магии и ще ги пращате в неприветливите коридори и зали на ГЕС УОТ – поредният дънджън ! Класическа фентъзи тема отвсякъде – приключенци, мечове, злато, подземия, гоблини, зомбита и дракони. И вероятно няколко заспали геймъри, четящи поредното еднотипно описание на темата на поредната еднотипна като тема фентъзи настолна игра. Страшно изречение стана...

Премети, магии и пак предмети - пазарът е огромен
    Както ви стана ясничко ( въх, нова дума ? ), темата в „Thunderstone Quest“ далеч не е най-оригиналния актив на играта. Без никакво съмнение обаче, геймплея има какво да предложи. Рано ли се издадох ? Ами трябваше да ви „дам нещичко“, иначе щяхте да затворите ревюто с омерзение. Макар и абсолютен представител на „deck buildingжанра, „Thunderstone Quest“ предлага наистина интересен поглед върху основните постулати на жанра. Преди да пристъпим към тях обаче е време да си кажем няколко думи за различните режими на игра, които ще намерите в играта.

Класика ?
    На първо място имаме „традиционният“ начин за игра на „Thunderstone Quest“, който разчита на това сами да си моделирате играта по ваш вкус. Харесвате си определени предмети, които влизат в игра, определен тип злодей и просто играете.

Доста по вълнуващ е режима „кампания“. В комплекта на „Thunderstone Quest“ ще откриете няколко „куеста/приключения“...което е нормално с оглед наименованието на играта. Всеки един от тях включва кратък и готин фентъзи сюжет, специфичен набор от персонажи, предмети, артефакти и злодеи. В този режим играта придобива една завършеност и интригуваща дълбочина, поне откъм тема, правеща я изключително подходяща за сериозни геймърски компании. Нещо повече – от AEG не дават индикации, че смятат да спират с пускането на нови и нови сценарии, пристигащи с нови нишки към сюжета и тонове нови карти ( естествено ). Режимът „кампания“ вероятно е най-забавната опция да играете „Thunderstone Quest“...ако не съществуваше “Epic Thunderstone Quest“.

    Продукт на най-тъмните кътчета от нърдското съзнание на настолното гуру Том Васъл и легендарният дизайнер Ричард Лауниус, епичната версия на „Thunderstone Quest“ е определяна от мнозина, за „най-правилният начин“ за игране на играта. И като казвам правилен, разбирайте най-забавният и най-вълнуващият. Няма да се спирам на детайли, а само ще ви подхвърля основното. В този игрови модул на „Thunderstone Quest“ използвате всички карти от категориите „предмети“, „магии“ и „оръжия“, като тяхното включване в играта идва под формата на общо тесте. Относно чудовищата –използвате десетина изтеглини отново на случаен принцип. В епичният „Thunderstone Quest“ няма предефинирани сетове, сюжети и кампании. Буквално, всичко може да се случи с приключенците ви ! Което естествено си е и минус за тези от вас, които обичат „по-подредените“ игри и механики и не си падат по изненадите.

Най-смелият печели

Селцето си е бая борд
    Ох, толкова се замотах по различните модули пристигащи с „Thunderstone Quest“, че има опасност да забрави да ви поговоря за геймплея на играта. И последно, за да обобщя – има много начини да играете „Thunderstone Quest“, дето се вика "за всеки вкус по нещо", което си е готино и гарантира богата преиграваемост.

    Знаете, че много пъти когато ви говоря за геймплей, обичам да използвам термина „елегантен“. Е, ще се наложи да го направя и за „Thunderstone Quest“. Защото при толкова много компоненти ( тонове карти ), токени, табла и специални умения, основната игрова механика е изчистена и полирана до съвършенство. В общи линии, в началото на всеки ваш ход вземате решение дали да посетите "селцето" или да се отправите към "подземието".

В "селцето" е малко като worker placement...ама не съвсем
    "Селцето" всъщност е централният игрови борд. Върху него има различни локации, като имате право на няколко действия и едно уникално, в зависимост от това къде стъпите. Като казвам, че стъпвате някъде, не си мислете, че „Thunderstone Quest“ е “worker placement” игра. Няма такива щуротии. Единствената ви интеракция с останалите играчи е надпреварата за желана карта или за кожата на дадено чудовища. Но да се върнем към селцето, където си купувате предмети, магии, оръжия , артефакти, лекувате рани и пазарувате полезни джаджи за приключенци – хлебец, фенер или отвара за лекуване. В общи линии – добре познатите ни фентъзи дела.

С напредването на играта "отключвате" по-добри версии на героите
    Говорейки за предмети, магии и оръжия, стигаме и до същината на „Thunderstone Quest“. Както ви казах – „строите“ си тесте от карти. Основата му са начинаещи приключенци. В хода на играта искате да ги заменяте за опитни персонажи. Последните си ги набавяте от "селцето" или попадате на тях в подземието. Всъщност, за да влезете в подземието имате нужда от приключенци. Те пък от своя страна имат нужда от предмети, магии и оръжия.


Магьосница с къс меч - в Thunderstone Quest си е легално !
    Всъщност, уникалното в „Thunderstone Quest“ е, че реално вие градите „парти“ от приключенци, под формата на тесте с карти, с което да трупате точки/опит като избивате чудовища. В „Thunderstone Quest“ всеки персонаж си има показател „умение“, който позволява да го „оборудвате“ с оръжия или магии. Всъщност последните не могат да бъдат ползвани по никакъв друг начин.

    Така. Да обобщим. Купувате готини предмети, магии и оръжия. Набавяте си услугите на приключенци. И тръгвате да дирите приключение. Последното се случва, ако вместо в "селцето", се насочите към подземието. То се изгражда посредством плочки, изпълняващи ролята на стаи. Във всяка стая дебне по едно чудовище, което много често пристига и със специално умение. Скоба – понякога и самите стаи имат специални умения, с които трябва да се справите. Влизайки в подземението искате да изтеглите от тестето си герои и предмети. С последните снаражавате приключенците, убивате чудовището, взимате предмети и точки „Опит“ ( които са важни и за края на играта ) и...продължавате напред.

Подземието включва множество стаи
    А „Thunderstone Quest“ свършва когато изтеглите шест ключа, специално поставени сред чудовищата предмети, които ви позволяват да се изправите срещу финалният бос, който също сте избрали в началото на играта. Всеки от играчите има един шанс да го победи, след което събирате всички генерирани точки, под формата на токени и по закупените от вас карти и този събрал най-много е победител.




И в стаите има чудовища...
    Като скролна текста лекинко нагоре ( щото не пиша на пергамент, въпреки че щеше да е тематично ) ми се струва, че ревюто си става малко телеграфно. Което може да ви въведе в заблуждение, че „Thunderstone Quest“ е някаква безхарактерна игрица, която не впечатлява. Точно обратното. „Thunderstone Quest“ има ужасно много какво да предложи. Титаничното количество карти, включващи герои, предмети и чудовища ви гарантират месеци игрово време. Безкрайно изчистена геймплей механика, която смятам успях да обясня адекватно – отивате в "селцето" ( на пазар ) или в подземието ( на кървав спорт...малко така ). Естествено не съм споменал и редицата дребни тънкостти в „Thunderstone Quest“. Като например токените „фенери“, които ви позволяват да слизат надолу в подземието ( плочките се подреждат една под друга ) и са нещо като задължителен атрибут. Или пък функцията на „хляба“, които повишава „умението“ на ваш персонаж и ви позволява да го снаражите с по-бляскави и ефективни предмети. А точките ви живот, които спадат, когато дадено чудовище ви удари. Но спокойно, в „Thunderstone Quest“ не може да загинете, но колкото повече рани получите, толкова по-малко карти може да държите в ръката си в началото на хода. Както сами виждате - „Thunderstone Quest“ е мащабна, епична, богата на опции игра, която в своята сърцевина предлага елегантен и заразителен геймплей.

И все пак нещо ми липсва...

    „Thunderstone Quest определено си заслужаваше чакането. Има защо играта да е толкова високо оценена и толкова обичана сред геймърите. Без никакво съмнение, това е една от най-интригуващите и богати на съдържание игри в жанра „deck building”.

Ала въпреки всички тези суперлативи, лично аз останах неудолетворен от няколко неща. 

    На първо място имам проблем с темата...защото ми дойде до гуша от това „традиционно“ фентъзи ! Не че не обичам фентъзи ( бога ми ), но „Thunderstone Quest“ е поредното заглавие в което използвате елфи, джуджета и хора в ролята на бойци, магьосници и клерици, за да избивате гоблини, чудовищни паяци и демони. Няма нищо оригинално в темата на играта. Нищо различно, което да грабне вниманието ви и да го прикове към иначе интересния геймплей на „Thunderstone Quest“. Тук ще отворя скоба и ще споделя, че горещо се надявам на „Numeneraверсия на играта, каквата имаше за нейното предното издание. Защото за мен, определено „Thunderstone Quest“ има нужда от свежа тема.

    Вторият ми голям проблем с „Thunderstone Quest“ е нейният състезателен характер. Не ме разбирайте погрешно, не съм някакъв „свети войн-защитник на кооперативните игри“. Просто цялото това „бутане и ръгане с лакти“, за да „избиваме чудовища за артефакти и злато“ не ми е никак на място в „Thunderstone Quest“. Хем сте приключенци и ще борите великото зло, хем всеки за себе си. И по-лошото е, че това противопоставяне не добринася с нищо за целостното усещане на играта. Нещата стават някак скучни и безлични с напредването на игровата сесия. Струва ми се, че „Thunderstone Quest“ щеше да е много по-вълнуваща ако бе кооперативно предизвикателство, в което да се изискваха задружни усилия...

    Бързам да кажа, че това са лично мой проблеми с „Thunderstone Quest“, които въобще не накърняват самата игра като геймплей. Последният е супер  И ако за вас изброените по-горе не са сериозни проблеми, то горещо ви я препоръчвам играта !

от Христо Симеонов

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Любители на фентъзи и deck building
2. Ако ви се скита из подземия и ви се тряпят чудовища
3. Когато си търсите игра с тонове преиграваемост.

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 5.5 / 6

Преиграваемост : 6 / 6


Крайна оценка : 6 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар