вторник, 15 май 2018 г.

Универсалният език – Sentient



от Христо Симеонов

    Колкото и невероятно да прозвучи, не си падам особено по математиката. Защо да е  невероятно ли ? Ами защото, по мой лични наблюдения, огромна част от хората занимаващи се с настолни игри са по един или друг начин обсебени от математиката. И тази констатация се отнася както за някои от най-популярните и успешни гейм дизайнери, така и за болшинството сред геймърите.

    Защо ви говоря всички тия факти, излезли от зловещото ми тефтерче „Ицо анализира хората, с които играе“ ? Естествено за да мога да сглобя някакъв увод за днешното ми ревю. Играта, която ще ви представя в следващите редове привлече вниманието ми още със самото си обявяване. Крайния продукт обаче се оказа нещо коренно различно от това което очаквах. Защото ако трябва с една дума да определя "Sentient", то бих я нарекъл "помагало по математика за началните класове". Има ли нещо лошо в това ? Бързам да ви кажа.


Какво тук значи някаква си тема

Персоналните табла пристигат с вълнуваща илюстрация
    “Sentient” е интригуващ микс от зарове и карти за двама до четирима играчи. В играта са застъпени няколко класически за хобито механики – "area control", "set collection", "draft", като ми е абсолютно невъзможно да определя коя взима превес. Именно затова и няма как да поставя “Sentient” в конкретен жанр. По-скоро един отлично смесен коктейл от механики. Дизайнер на това звучащо вълнуващо настолно изкушение е Джей Алекс Кеверн, човекът зад игри като "Gold West" и "World Fair 189"8 и основна причина да проявя интерес към играта. Издатели са любимите ни вече, безапелационни машини за отлични игри "Renegade Games Studios".

    “Sentient” предлага солидна, научно фантастична тема. В бъдещето роботите са витална част от обществото. Машините заместват човека в абсолютно всички сфери  – през индустрията, та до забавленията. В това доминирано от роботите бъдеще, тяхното производство и разпространение е от особено значение. Именно тук влизат в действие играчи, който командват компанни за производство на роботи, попълващи нуждите на различни сфери от обществения живот.

Токените "инвеститори"
    И след тази толкова вълнуващо звучаща тема – обратно към абстрактната сърцевина на “Sentient”. Всичко в играта се случва в рамките на три рунда, в които вие събирате точки и „инвеститори“...така де, картонени токени с триъгълна форма. Още след първото си действие в “Sentient” веднага ще забравите за роботската тема, която спокойно можеше да бъде всичко друго – от рицари до производители на зеленчуци. Навярно това, което ви споделих за темата, ще отблъсне голяма част от вас. “Sentient” обаче ви е приготвила доста приятни и предизвикателни механики, заради които си струва да не я отписвате толкова бързо.

Персоналното ви табло в началото
    В началото на играта всеки един от играчите получава персонално табло, сглобяващо се от две части, което ви дава и първия ви „инвеститор“. Може би тук е момента да кажа няколко думи за последните. Както вече споменах, те пристигат под формата на триъгълни токени, в пет различни категории свързани с пет различни вида роботи. В края на играта всеки един токен „инвеститор“ ви носи точка за всяка карта от същата категория, която сте придобили. Така стигаме и до картите, които са основата на “Sentient”...но за тях малко по-късно. Засега ви стига да знаете, че те също са групирани в същите пет категории, като токените „инвеститори“.

    Освен персонално табло, всеки играч получава и пионки ( "агенти" ) и маркери ( "асистенти" ) в избран от него цвят. Да, пионки, а не мийпъли...което си е малко разочароващо. Последните използвате за “area control”/ „териториален контрол“ механиката в “Sentient”. Всеки играч получава и по един зар от всеки един от петте цвята. Явно пет е любимото ни число в “Sentient” ! Говорейки си за числа – давайте да се гмурне в геймплея на игра.

Математима за малки и големи

Малко разочарова липсата на различни илюстрации
    Всеки ваш ход в “Sentient” включва три фази, обединени около идеята да придобиете карта от предварително разположени на игралната маса и обърнати с лицето нагоре такива. За да приключи един рунд в играта, трябва  всеки играч да е придобил по четири карти пред себе си. След което между участниците се разпределят токените „инвеститори“.  

Сет-ъп преди всеки един от рундовете
Няма как – трябва да не обърнем малко внимание на картите в “Sentient”. Вече ви казах, че те са разделени в пет категории, като всяка една от тях споделя и една и съща илюстрация. Което си е малко разочароващо. Безспорно този подход е избран с цел да не се объркват играчите, но пък липсата на разнообразни илюстрации си е малко разочароващо. Защото визуално, като стил и избор на цветове, “Sentient” изглежда наистина вълнуващо. Липсата на разнообразни илюстрации обаче не е толкова голям проблем. Най-важната информация за всяка карта се съдържа в долният й ляв ъгъл...и тя е колко точки ви носи, ако я придобиете. Има обаче една уловка – за да си вземете точките ( което се случва в края на всеки рунд ), то трябва да изпълните условието на дадената карта. Последното е посочено посредством символи, над илюстрациите.

Точкиииии
    А условията на картите в “Sentient” са си математическа "задачка". Не се плашете, приятели – няма вектори и корен квадратен. Като ви казвам "задачка"...си е точно „задачка“, а не „задача“. Защото нивото й на сложност отговаря на сборник по математика за първи или втори клас. Събиране, изваждане, по-голямо или по-малко и точна стойност. Ала не бързайте да си отдъхвате. “Sentient” не е някакви "trivia" игра и не се изисква от вас просто да решите задачките написани по картите. Изисква се да „калибрирате“ зарове.

Едни от най-красивите зарове, които съм виждал
    Бях ви споменал за последните, които също са разделени в пет категории, според цвета си. Бързам да ви споделя, че в “Sentient” ще откриете едни от най-красивите зарове, които лично аз съм виждал в настолна игра. Качеството им на изработка е на повече от отлично ниво, а избраните цветове са истинска наслада за окото. В началото на всеки рунд хвърляте заровете и ги поставяте на съответните им места посочени на персоналното ви табло, показващи стойността, която сте получили след хвърлянето. Когато придобиете карта я поставяте по ваш избор в свободна, незаета от друга карта, позиция между два зара. Всяка една от картите има в горните си два ъгла комбинация от два символа из между минус, плюс и равенство. Когато я поставите между заровете, всеки от тези символи „калибрира“ зара намиращ се до него, променяйки или запазвайки стойността му. А за да решите „задачката“ и да вземете точките, трябва условието да отговаря на заровете ви.

Една правилно решена главоблъсканица
   И така неусетно стигаме до същината на “Sentient” – една мозъчна пиявица, прикрита зад шарените зарове и тема с роботи. Бързичко ще бъдете поставени в доста сложна ситуация, да избирате внимателно картите си, с цел да направите перфектната комбинация от заровете си. На помощ ви идват маркерите ви наречени „асистенти“. Визуално това са пластмасови цилиндрични фигурки, с чиято помощ може да закриете единия или и двата калибриращи символа върху картите. Отдъхнахте си...но не бързайте толкова. Защото както в едно сложно уравнение и в “Sentient” всяко решение всъщност поражда нов  проблем.

"Агенти" и "Асистенти"
    Обясних ви за символите по картите, за „задачките“ изписани на тях и за точките, които ви носят, ала не съм ви казал още как да вземете въпросните карти. Тук на помощ ви идват пионките, наречени „агенти“ и маркерите „асистенти“. За да вземете карта , поставяте един от „агентите“ си и колкото вие прецените „асистенти“ ( от нула до пет ) над нея и след това я взимате и поставяте в персоналното си табло. В края на всеки рунд в “Sentient” между играчите се разпределят токени „инвеститори“. Преброяват се поставените "асистенти" и "агенти" около всеки токен и който от играчите има мнозинство грабва „инвеститора“.  Това, драги мой, е заветната и толкова любима „area control”/ “териториален контрол“ механика в “Sentient”. В основата си, тя добавя още едно ниво към главоблъсканицата в играта. И ако трябва да съм честен – то е добре дошло ! Всъщност, в “Sentient” вие се борите на два фронта – за определени карти и за определени инвеститори, което обогатява изключително много стратегическата дълбочина на играта и я доближава до класическите абстрактни игри. 

Роботика за умници

    “Sentient“ е изключително интригуваща стратегическа игра, която по-скоро бих определил като абстрактна. Да, забравете онези мой думи от началото на това ревю - "помагало по математика за началните класове". “Sentient“ далеч не е игра за деца, макар и да е достъпна за тях. Всъщност, именно защото залага на математиката, на универсалният език на вселената, като основен фокус на геймплея си, играта е подходяща за геймъри от всякаква възраст. Ала имайте едно на ум, защото стратегическата главоблъсканица е на доста високо ниво и дори може да доведе до "избушва" сред по-лабилните геймъри. 

    “Sentient“ е отлична малка, стратегическа игра, която ви предоставя възможност за интригуващ геймплей, облечен в отлична опаковка. Всяка една игрова сесия ще ви представя нови и нови предизвикателства, дължащи се на достатъчното количество неизвестни, заемащи важна част от играта и гарантиращи за нейната богата преиграваемост. “Sentient“ е игра, която ще препоръчам на тези от вас харесващи пъзели и математика...което не е ли едно и също ?

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Математици
2. Любители на пъзели
3. Роботи

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка : 4.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар