Без съмнение един от "най-претъпканите" откъм заглавия жанрове в настолните игри е „tile placement” / „поставяне на плочки“ / жанра.
Игрите, използващи като основа тази механика, са толкова много, че ако
се опитате да пробвате всички, един живот няма да ви стигне.
Сред тях имаме и няколко видни
представители ("Carcassonne", anyone ? ), толкова популярни и обичани, че на дневен ред изниква
един въпрос - кому е нужна още една игра
с „поставяне на плочки“ ? Вероятно най-логичният отговор е „на никого“. Явно обаче
в "Renegade Game Studios" не са на това мнение. „Castles of Caladale“ е поредното заглавие в жанра,
което дава заявка да спечели място на игралната ви маса, в колекцията ви, в
предпочитанията ви. Дали се справя обаче – ще ви споделя в следващите редове.
Както вече стана дума, „Castles of
Caladale“ е игра с „поставяне на плочки“ за
двама до четирима играчи. Дизайнер е Дейвид Уилкинсън, а издатели най-големите
ми любимци в последните месеци – "Renegade
Game Studios".
„Castles of Caladale“ ни пренася в едно
кралство, във времената когато магията е властвала над света. В
кралството живеят различни народи, в мир и разбирателство, като всеки от тях
обитава величествени замъци. Докато една нощ, могъщо заклинание не разрушава
домовете на жителите на Каладейл, срутвайки стените на замъците, увивайки ги
заедно и разпръсвайки ги из земите на цялото кралство.
Стартовите плочки и симпатичните ми мийпъли |
Тук идва и ролята на играчите в „Castles of
Caladale“ – да възстановите разрушените замъци.
Играта пристига с четири варианта на геймплей – стандартен, бърз, за солова
игра и „свободен“ режим. Във всеки един от тези вариант, „Castles of
Caladale“ работи чудесно, което без никакво
съмнение е атестат за отличните качества на геймплея й. Лично за мен,
„стандартния“ режим е същинската игра, затова и следващите редове ще се спра
основно на него.
„Castles of
Caladale“ е игра с поставяне на плочки. В
комплекта на играта ще откриете осемдесет квадратни плочки, които са групирани
в три теми – каменен, магьонически замък ; дървесен замък на феи и имение на
гноми в стил „Тюдор“. Чисто тематично, те представят различните замъци, на
различните народи живеещи в кралството. В игрово отношение, нещата са
по-простички – не можете да поставяте плочки с различни теми една до друга.
Играта приключва, когато
предварително определен брой плочки, които теглите от централно табло достъпно
за всички играчи, свърши. Всеки замък се точкува и победител е играчът с
най-много точки.
„Castles of Caladale“ е от тези игри, за които казвам, че имат "елементарно пристрастяващ геймплей". Всеки ваш ход протича следвайки безумно
простички правила. Започвайки от стартовия играч, всички участници теглят
плочка от централното табло в средата на масата. Последното разглеждайте като
своеобрзен пазар, склад за „части“, с чиято помощ да построите свойте замъци.
След това, едновременно, всички играчи решават дали да оставят плочката с
лицето нагоре, така де, да я поставят някъде в замъка си или да я обърнат с
лицето надолу пред себе си.
Магьосническа кула...така де, замък |
В края на играта, всяка плочка с лицето надолу ви носи сигурна точка. Това е своеобразния „save pick”, безрисков избор, при който не си
блъскате главата как да поставите плочката, а просто си гарантирате точка. Уви,
само една. Затова ви се иска да издигате замъка си, откъдето към вас може да
потече цяла река от точки в края на играта.
Както може да се очаква,
същността на „Castles of Caladale“ е
точно подреждането на плочките в замъка ви. Последното следва няколко сравнително просто правила.
Първата особеност е свързана с основата на замъка ви. В „Castles of Caladale“ всеки играч получава стартово парче земя, под формата на зелена полянка - дълъг и тесен картонен борд. Върху него поставяте стартовата си плочка, която се явява портата към замъка ви. В „Castles of Caladale“ всяка следваща плочка която поставяте в замъка си, трябва да е свързана с поставена преди това. А всички трябва да бъдат закрепени някак върху стартовото ви поле. То побира до четири плочки. Единственото изключение се прави са плочки, които завършват с открито небе, те буквално висят от едната си страна във въздуха.
Условията за поставяне на плочки включват още няколко простички постулати, които ще откриете обяснени по отличен начин в правилата към играта. Най-забавното в „Castles of Caladale“ е крайния резултат от строежа на замъка. Получавате една изкривена постройка, която освен чрез истинска магия, не би могла да съществува в реалността.
На няколко пъти ви споменах, че в края на играта се броят точки, но така и не ви обясних как да ги получите. В „Castles of Caladale“ точките идват от няколко разнообразни способа. Най-много точки ще ви донесе всяка една правилно поставена плочка в замъка ви, цели две на плочка ! Ако го съпоставите с опцията да обръщате плочки с лицето надолу, то това са си двойно повече точки ( бел.ред. цар сред математиците съм малко аз ). Ако успеете да завършите замъка си, което се изразява в това да нямате "отворени крайща", а навсякъде да завършвате със синьо небе, печелите още две допълнителни точки. Точка ви носи и всеки флаг. Флаговете са изобразени по някои от плочките и обичайно се явяват своеобразни кули и покриви, които завършват замъка ви. При тях обаче има едно правило - винаги трябва да ги поставяте така, че изобразения флаг да сочи нагоре - не настрани или надолу към основата на замъка ви.
Особено забавна част от точкуването в края на „Castles of Caladale“ е възможността да загубите точки. За всеки "отворен" край на замъка ви, там където не завършвате със синьо небе, губите по две точки. А ако използвате "жокер" плочката си, то за нея губите една точка. Ох, колко непрофесионално от моят страна, забравих да ви спомена "жокер" плочките. Получавате по една от тях в началото на играта. Функцията им е, че могат да бъдат поставени към всеки вид терен, дори и в нарушение с правилата на играта.
Няколко бързи думи и за "speed" или "бързият" вариант на играта. Подготовката за игра е почти същата, като разликата идва с това, че на всеки играч се раздава собствена, персонална купчина плочки с лицето надолу. Целта е максимално бързо да поставите всички плочки от въпросната купчина. Във всеки един момент може да сменяте плочка от купчината си с такава от централния борд на масата, но не може да обръщате плочки с лицето надолу - трябва да поставите всичко, което имате в замъка си. Когато един играч постави и последната плочка от купчината си, обръща пясъчния часовник, който ще откриете в комплекта към играта и всички останали имат точно 30 секунди да завършат замъка си. "Бързия" вариант в „Castles of Caladale“ е изключително забавен, но и доста по-предизивкателен. Определено не е за новаци в играта. За разлика от "стандарният" вариант, не бих го препоръчал и за деца. "Бързият" вариант има определено по-геймърски привкус. Ужасно много ми прилича на момента със строенето на космически кораби в една любима моя игра - "Galaxy Trucker". Общо взето, чудесен вариант, който вероятно ще ви стане предпочитан избор за игра след няколко сесии на „Castles of Caladale“.
Първата особеност е свързана с основата на замъка ви. В „Castles of Caladale“ всеки играч получава стартово парче земя, под формата на зелена полянка - дълъг и тесен картонен борд. Върху него поставяте стартовата си плочка, която се явява портата към замъка ви. В „Castles of Caladale“ всяка следваща плочка която поставяте в замъка си, трябва да е свързана с поставена преди това. А всички трябва да бъдат закрепени някак върху стартовото ви поле. То побира до четири плочки. Единственото изключение се прави са плочки, които завършват с открито небе, те буквално висят от едната си страна във въздуха.
Пазарът за плочки |
На няколко пъти ви споменах, че в края на играта се броят точки, но така и не ви обясних как да ги получите. В „Castles of Caladale“ точките идват от няколко разнообразни способа. Най-много точки ще ви донесе всяка една правилно поставена плочка в замъка ви, цели две на плочка ! Ако го съпоставите с опцията да обръщате плочки с лицето надолу, то това са си двойно повече точки ( бел.ред. цар сред математиците съм малко аз ). Ако успеете да завършите замъка си, което се изразява в това да нямате "отворени крайща", а навсякъде да завършвате със синьо небе, печелите още две допълнителни точки. Точка ви носи и всеки флаг. Флаговете са изобразени по някои от плочките и обичайно се явяват своеобразни кули и покриви, които завършват замъка ви. При тях обаче има едно правило - винаги трябва да ги поставяте така, че изобразения флаг да сочи нагоре - не настрани или надолу към основата на замъка ви.
Пясъчния часовник е с изключителна роля в "Speed" варианта на играта |
Няколко бързи думи и за "speed" или "бързият" вариант на играта. Подготовката за игра е почти същата, като разликата идва с това, че на всеки играч се раздава собствена, персонална купчина плочки с лицето надолу. Целта е максимално бързо да поставите всички плочки от въпросната купчина. Във всеки един момент може да сменяте плочка от купчината си с такава от централния борд на масата, но не може да обръщате плочки с лицето надолу - трябва да поставите всичко, което имате в замъка си. Когато един играч постави и последната плочка от купчината си, обръща пясъчния часовник, който ще откриете в комплекта към играта и всички останали имат точно 30 секунди да завършат замъка си. "Бързия" вариант в „Castles of Caladale“ е изключително забавен, но и доста по-предизивкателен. Определено не е за новаци в играта. За разлика от "стандарният" вариант, не бих го препоръчал и за деца. "Бързият" вариант има определено по-геймърски привкус. Ужасно много ми прилича на момента със строенето на космически кораби в една любима моя игра - "Galaxy Trucker". Общо взето, чудесен вариант, който вероятно ще ви стане предпочитан избор за игра след няколко сесии на „Castles of Caladale“.
Една отлична малка игра
„Castles of Caladale“ е превъзходно изглеждаща игра. Плочките, които са основата на играта, са с отлично качество и още по-отлични илюстрации. Последните са издържани в анимационен стил, който е безумно симпатичен. Илюстрациите по плочките включват и редица закачливи елементи - бебе драконче ; котка висяща от кула и група гноми опитващи се да я свалят ; лисица прокрадваща се в руините на замъка ви и много други. Останалите компоненти също са на високо ниво, без да блестят с нищо особено. Като цяло - вълшебно изглеждаща игра, която без никакво усилие привлича внимание върху себе си, когато я разположите на игралната маса.
„Castles of Caladale“ е чудесна игра, която без много шум и гръмки фойерверки, напълно заслужава вашето внимание. Трябва да призная, бях скептичен в началото, поради факта, че жанра на игра с "поставяне на плочки" е претрупан от заглавия. „Castles of Caladale“ обаче ме опроверга. Без революционни нови механики, но с чудесна, забавна и неангажираща тема и добре изпипан геймплей. „Castles of Caladale“ е една от приятните изненади тази година, която препоръчвам, особено за семейства с деца и неангажирани в хобито геймъри.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Семейства и деца
2. Чудесен филър
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6
Геймплей : 4 / 6
Преиграваемост : 4.5 / 6
Крайна оценка : 4.5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар