Каква е първата ви асоциация,
когато чуете думата „късмет“ ? Нека да позная – вероятно „зар“. Измислени в
дълбока древност от нечия незнайна ръка, изработени от разнообразни материали,
пристигащи с причудливи форми и стойности, заровете са универсалният символ на
късмета човешката култура.
Не веднъж съм го казвал, но няма
да се уморя да го повтарям – обожавам игри със зарове ! За мен, късмета е
задължителен елемент във всяка една игра. Естествено, хубаво е да е умерен, а
защо не и поне частично конролируем, тогава когато говорим за сериозно,
геймърско заглавие.
Трудно може да проследим
развитието на игрите със зарове. Смята се, че те водят началото си от антични
времена, когато са били предпочитан избор за хазартни забавления. В наши дни те
продължават да се радват на особена популярност, а настолните игри са генетично
свързани с използването на зарове.
Една от най-противоречивите игри
със зарове е небезизвестната "Liar’s
dice". Официално под това наименование, играта
се появява преди повече от четиридесет години, но подобни на нея забавления със
зарове са познати от доста далечни времена. "Liar’s dice" през години носи различни имена – "Pirate’s dice", "Deception Dice", "Dudo", "Perudo" и всъщност обхваща цяло
„семейство“ от игри със зарове. Правилата и концепцията винаги са едни и същи –
всеки играч разполага с набор от зарове, които хвърля скришом, а целта е да
заблудите опонентите си за броя на заровете с еднаква стойност около масата и да
разкриете евентуален техен блъф.
За многозина "Liar’s dice" е игра на късмет. Позволете ми обаче да
не се съглася с това твърдение. Да, късмета няма как да не е част от игра със
зарове, но той далеч не е основното в "Liar’s
dice". Предизвикателството да разчетеш правилно
намеренията на опонентите си, да предвидиш ходовете им и да ги надхитриш е
ключовия елемент в играта.
Говоря ви всичко това, защото в
следващите редове ще споделя мнението си за игра, която без никакво съмнение е
инспирирана от "Liar’s dice" и спокойно може да се причисли към същото семейство на
игри със зарове. Има обаче и няколко доста интригуващи нововъведение. Абе, нека
ви каза за какво иде реч.
Подялба по викингски
Основното действащо лице в "Spoils of War" |
“Spoils of War” е игра със
зарове за трима до петима играчи.
Дизайнери са Брайън Поуп ( "Mage Wars" )
и Джейсън Медина, а издатели "Arcane
Wonders" ( "Mage Wars", "Sheriff of Nottingham" ).
“Spoils of war” ни пренася в
щастливите мигове след края на поредното викингско нашествие. Враговете са
сломени, селищата им опожарени и цялото им имане е струпано на масивна купчина.
След като обикновените войници са взели своето от плячката, остават само
най-изисканите вещи – майсторски изработени брони и оръжия, скъпоценностти и
артефакти. Те са за военачалниците...има обаче един проблем – как да бъдат
разделени. След разгорещено дискутиране, повишаване на глас и няколко
прибързано измъкнати мечове от ножниците си, викингските вождове стигат до
извода да разиграят ценните вещи...на зарове.
Именно в ролята на един от тези
военачалници влизат и играчите във “Spoils of war”. Всеки от тях получава шепа шестстенни зарове, като
броят им зависи от броя на участниците в играта, чашка, с която да ги хвърляте
скришно и параван. Щях да забравя –
започвате и със прилична сума злато ( все пак сте военачалник ), която криете
зад паравана си. В продължение на точно девет рунда ще разпределяте апетитната
военна плячка. Последната пристига под формата на карти. Те са групирани в пет
разновидностти –брони, оръжия, драконови яйца, бижута и артефакти, като всеки
вид плячка включва четири различни предмета. Така например групата на
„Оръжията“ включва меч, брадва, лък и копие. Защо това деление има значение, че
чак толкова ви обръщам внимание на него – ще ви споделя в следващите редове.
Накрая на играта, всичко което сте придобили се обръща в точки и играчът събрал
най-много е победител в “Spoils of War”.
Viva Las Norway
Параваните - чудесно илюстрирани, но можеха да са малко по-големи |
Всеки рунд в “Spoils of
War” е разделен на седем фази. В началото
разределяте картите с плячка, взимайки най-ляво поставеното на
игралната маса. Сами карти „Плячка“ предварително се раделят на три групи,
според изписаната на гърба на картите цифра. Всяка група включва карти за точно три
рунда или казано иначе, формирате по три тестета с карти за група, общо
девет тестета. Броя на картите във всяко от деветте тестета зависи от броя на играчите
около масата. Когато в началото на рунда разкривате карти от дадено тесте, то
обръщате всички, без артефактите с лицето нагоре. Артефактите пък оставяте с
лицето надолу, като ги разпознавате по символа на гърба ми.
Скромното количество токени в играта |
“Spoils of War” е
изключително бърза за обяснение игра, която в основата си почива на добре
познатите похвати на „Liar’s dice”. Всеки ход играчите
едновременно и скришом хвърлят заровете си. След което посочен от стартовия
играч участник ( може да посочи и себе си ), трябва да назове залог.
Определянето на залог изисква да изберете стойност на зар от едно до шест и да назовете колко зарове с тази стойност има на масата, като в сметката влизат
както вашите, така и на всички останали играчи. В “Spoils of
War” вие започвате с едно предположение,
базирано на неяснота, защото единственото известно са вашите собствени зарове.
Тук е идеалния момент и тънко да блъфирате, за да се опитате да заблудите
останалите играчи.
Монетките, макар и картонени са със супер качество |
Защото след определяне на
стартовия залог, започвайки от играч вляво от първия, всеки трябва или да
увеличи залога или да предизвика игралия преди него. Може да увеличите залога
по два начина. По-голямото количество зарове винаги е водещо. Ако например, преди
вас залога е бил „четири тройки“, вие може да го покачите на „пет тройки“ –
изменяйки само количеството зарове. Ако обаче се стигне до безумно звучащи
количества,като например „десет тройки“, което веднага би било добър сигнал за
вашите опоненти да ви предизвикат, то вместо количестовто зарове, може да увеличите залога променяйки
стойността , например от "тройки" на "четворки“.
Всичко това продължава докато
някой от играчите не си каже „ЕПА, НЕМА КАК ДА Е ТАКА !“ ( бел.ред. така би
звучало ако играете с шопски викинги) и не предизвика последния направил залог. Всеки от участници в
предизвикателството получава специален токен. Останалите играчи трябва да решат
на кого да заложат. В тази фаза, “Spoils of War” се превръща в интригуваща хазартна игра със залози.
Тайно от останалите играчи трябва да изберете коя страна в спора подкрепяте и в колко злато се изразява вашата подкрепа. Любопитен факт в играта е, че
има задължителен минимален залог от пет златни монетки. Така всеки един рунд в
играта, при всяка фаза на залагане, всички около масата участват, което създава
една чудесна хазартна тръпка в играта.
След драматична пауза, идва
фазата на разкриване във “Spoils of War”. Първо
играчите разкриват кого са подкрепили, а след това всеки вдига параваните си и
се броят заровете, обект на оспорвания залог. Загубилата страна губи заложеното
злато и правото да участва в разпределянето на плячката. Играчът заложил
най-много злато от спечелилите получава титлата „Вожд на викингите“ (разбирайте, токена за първи играч ) и правото да вземе три карти с плячка.
Всички останали получават само по две. Ако останат невзети карти, те се събират
в специална купчина.
Малка част от толкова интригуващите "Артефакти" |
По този начин се развиват и
рундовете в “Spoils of War”. Това, което
прави играта интригуваща и я отличава от други заглавия в жанра са картите с
плячка. В основата си те добавят „set
collection” / “събиране на колекции“ / механика
в играта. Всъщност това е и
най-сериозния ви източник на точки в края на играта. Колекциите включват
частични и пълни сетове от четири от видовете плячка – брони, оръжия, съкровища
и драконови яйца. Освен това, всяка колекция от по една карта от всеки вид също
ви носи допълнителни точки в края на играта.
Най-страхотния елемент от “Spoils of
War” обаче са артефактите. Всеки от тях ви
дава специално умение, което разбива на пух и прах правилата на играта. Като
например възможност да видите залог на ваш опонент ; да видите заровете зад
паравана му ; да изтеглите съкровище от купчината на невзетите ; да откраднете
съкровище от друг играч и още много други. За да се случи това, трябва да
разкриете картата „артефакт“ и да изпълните ефекта на нея. Ефектите биват два
вида – еднократни и постоянни. "Артефактите" са това, което отличава “Spoils of
War” от всички останали игри в жанра. Те са
най-силното допълнение в нея и ще ви накарат да заобичате играта. Защото кои не
обича специални умения ?
Хазартно ми е
Не сметнах за нужно да отделям
специален параграф за визуалното оформление на “Spoils of War”. Защото мога да ви споделя впечатленията си от него само с една дума – изключително ! Последното всъщност не е нещо нечувано за заглавие
на “Arcane Wonders”. Страхотният арт е дело на Ник Делигарис ( "Mage Wars", "The Lord of the Rings : The Card Game" ) и Дейвид Кег ("Star Wars : Imperial Assault"). Всички компоненти са с невероятно качество - токени от твърд картон, карти с чудесно оформление. Към всичко това пристига и отличен инсърт, в който всичко влиза перфектно и не се разпилява, когато пренасяте играта.
“Spoils of War” бързо се превръща в една от предпочитаните от мен игри със зарове. Класическата формула на "Liar's dice" е запазена и надградена посредством интригуваща система за залагания. Най-голямата новоста обаче са картите "Артефакти". Те превръщат “Spoils of War” в истинска настолна игра. Малко хаотични, "чупещи" правилата на играта, "артефактите" ще се превърнат в най-желаните обекти на масата, когато делите плячката.
Препоръчвам “Spoils of War”, на тези от вас, които обичат зарове, обичат карти със специални умения и си падат малко хазартни личностти. Ако не си падате по блъфиране и дедукция, то това определено не е игра за вас. Както и ако не обичате доза късмет в игрите, които играете. И все пак, ще завърша това ревю, както го започнах - “Spoils of War” не е игра на късмет. Тя е един чудесен тест за способностите на всеки както да блъфира и да заблуждава, така и да разкрива когато се опитват да го излъжат. “Spoils of War” остава в колекцията ми и горещо я препоръчвам за вашето собствено рафтче с настолни игри.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Хазартни играчи
2. Любители на игри със зарове
3. Викинги
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
“Spoils of War” бързо се превръща в една от предпочитаните от мен игри със зарове. Класическата формула на "Liar's dice" е запазена и надградена посредством интригуваща система за залагания. Най-голямата новоста обаче са картите "Артефакти". Те превръщат “Spoils of War” в истинска настолна игра. Малко хаотични, "чупещи" правилата на играта, "артефактите" ще се превърнат в най-желаните обекти на масата, когато делите плячката.
Препоръчвам “Spoils of War”, на тези от вас, които обичат зарове, обичат карти със специални умения и си падат малко хазартни личностти. Ако не си падате по блъфиране и дедукция, то това определено не е игра за вас. Както и ако не обичате доза късмет в игрите, които играете. И все пак, ще завърша това ревю, както го започнах - “Spoils of War” не е игра на късмет. Тя е един чудесен тест за способностите на всеки както да блъфира и да заблуждава, така и да разкрива когато се опитват да го излъжат. “Spoils of War” остава в колекцията ми и горещо я препоръчвам за вашето собствено рафтче с настолни игри.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Хазартни играчи
2. Любители на игри със зарове
3. Викинги
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6
Тонове настолни игри и аксесоари може да откриете при нашите приятели от ozone.bg
ЦЪКНИ МЕ !!! |
Няма коментари:
Публикуване на коментар