От Христо Симеонов
Ако на пазара на настолни игри има няколко
стабилни компании, то чехите от "Czech Games
Editions" ( CGE ) са без съмнение една от най-впечатляващите, като маниер на работа и каталог от игри. Без да блестят с рекордни кикстатър кампании, от които не става ясно дали си купуваш игра или купчина
пластмасови фигурки, те всяка година пускат на пазара по едно сериозно, „евро“
заглавие. Традиционно заглавията им са изключително дълбоки стратегии, с богата
тема и отлични механики, които съдържат в себе си както добре познати похвати
така и отлична доза иновативност.
Основното заглавие в каталога на "CGE" за 2017г. на
пръв поглед беше изненадващо за мнозина, защото някак навяваше на игра, която
няма нищо общо с компанията. Съгласете се, но заглавие като "Pulsar 2849" и борд представляващ звездно
небе, навява мисли за едно 4X заглавие. Нещата бързо обаче си дойдоха по местата,
когато стана ясно кой е дизайнер зад това заглавие. В крайна сметка ни очакваше
поредното „евро“ забавление ( за тези от нас, които се забавляват на тези игри
) включващо вероятно много „кубчеместене“ и „ точкогенериране“ ( Нова година,
нови думи ). Дали обаче е успешно бързам да ви кажа в следващите редове.
Експлоататорите на галактиката
Всичко, с което разполагате като играч |
“Pulsar 2849” е
стратегическа игра със зарове за двама до четирима играчи. Дизайнер е Владимир Суки - високо оценен автор, в чието портфолио
личат заглавия като “Shipyard”, “Last Will” и “The Prodigals
Club”. Както вече стана дума, издатели са "CGE".
“Pulsar 2849” ни пренася в
далечното бъдеще, в което развитието на технологиите е позволило да се добива
енергия от...пулсарите. А какво е пулсар, верно ще запитате, скъпи приятели. С
риск да разневя аверите физици, астрономи и всички любители на космоса, ще
се опитам да ви ги обясня най-просто като : бели джуджета, един от последните стадий на живота на една звезда, които са силно магнетизирани и излъчват свръх
наелектризиран радиационен лъч. Та в далечно бъдеще или по-точно през 2849г,
съдейки по заглавието на играта, хората са достигнали до метод за улавяне на тези
лъчи и пренасочването им за задоволяването на различни енергийни нужди – захранване на машините за
пуканки в синеплексите, излъчване на реалити формати из цялата галактика,
захранване на много хилядни футболни стадиони за поредното дерби от "А футболна
група" и все други полезни „блага“ на човешката цивилизация. Играчите в “Pulsar
2849” влизат в ролята на звездни авантюристи
и енергоразпределителни дружества, които се впускат в надпревара по овладяване на пулсарите и
неизвестните дълбини на Космоса.
Вълнуващия борд заема ужасно много място |
И да искам, не мога да го скрия
от вас – вълнуващо звучащата тема в “Pulsar 2849” няма нищо общо с реалния геймплей. Всъщност играта включва „dice drafting”/едновременен избор на зарове, които използвате, за да активирате различни
екшъни. Тънкият момент е, че даден екшън се активира от зар с точно определена
стойност. А екшъните използвате, за да генерирате точки. Последните идват от
десетина различна места, за което “Pulsar 2849” спокойно може да бъде характеризира като "point salad" игра. Всичко това продължава точно
осем рунда, като във всеки от тях извършате по два, а понякога и до максимум
три действия. На края на играта играчът с най-много точки е победител.
Точки в небето
Изключително не вълнуващата механика за определяне на "меридиана" |
Както вече ви споменах, “Pulsar
2849” е игра със зарове и по-точно игра с
„драфтинг на зарове“. Какво означава последното ли ? Ами в началото на всеки от
осемте хода в играта, определена бройка зарове ( в зависимост от играчите ) се
хвърля в центъра на масата. След което редувайки се, всички играещи си избират
по два зара. С последните след това активирате разнообразни действия.
“Pulsar 2849” е от тези
игри, в които богатството и разнообразието на опции за действие вероятно ще ви
обърка...поне в началото. Игралното табло, част от което са и още няколко
по-малки борда, е изпъстрено с многожество възможностти. Именно тук някъде, “Pulsar
2849” губи всякакъв досег с темата си и се
превръща в класическо „евро“ заглавие, в което трупате точки.
Невинно съм си завладял пулсар... |
В началото на всеки рунд обаче
винаги се преминава през една безумно абстрактна фаза, която просто нямаше как
да пропусна да спомена.
Изключително трудно е да ви я опиша както в това ревю, така
и ако ви обяснявах играта на живо. В същността си, това е един механизъм за
компенсиране на играчите, взимащи зарове с по-ниска стойност. Горещо ви
препоръчвам, да не се опитвате да го обяснявате на хората, с които играете.
Просто им го покажете. Механиката е безумно абстрактна, няма нищо общо както с
темата, така и с останалите механики на играта.
Борда за "жиродини" или "джиродини" или "врътки"...не ги научихме |
След това започва „салатата от
точки“ в “Pulsar 2849”. Би било
ненужно да минаваш през абсолютно всички начини да отбележите точки в играта. Ще
спомена обаче няколко от тях като например „летенето с корабчето“. Върху
основното игрално табло в “Pulsar 2849” вие
разполагате с космическо корабче, флагман на вашата енергийна компания, с което
да си летите из космоса, да придобивате правата над пулсари и да разкривате нови
планета. Корабчето мърдата посредством вековната механика „roll and
move” или казано по български – „Абе, както в
Монополито“. Когато използвате зар за движение на корабчето си, то го
премествате толкова полета по игралното поле, колкото е стойността на
използвания зар.
Звучи скучно, звучи остаряло, но пък си работи много добре и е
един отличен начин да прекарате времето си в “Pulsar 2849”. Освен това ви носи и доста точки в края на играта.
Защото когато прелитата през планетите по игралното табло, поставяте ваш
маркер. Тематично, не знам как стоят тия маркери – колонии ли са това или
електрически дружества със смесено участие ( нали енергия траспортирате ), но
всъщност няма и никакво значение.
"Джиро"-то ви генерира точки всеки ход, когато е "построено" в пулсар |
Именно тънката особеност, че в “Pulsar
2849” използвате за различните действия
зарове с точно определена стойност, превръща играта във вълнуваща „евро“
стратегия. Имате възможност да променяте стойността на зара, съответно
увеличавайки или намаляйки я. Но за да използвате екшън, то трябва да платите
за него с точен зар.
"Технологичното дърво" |
Ако не ви се лети из Космоса,
винаги може да се насочите към някоя измежду останалите десетина опции за точки в “Pulsar
2849”. Може да активирате пулсари и те да ви
генерират точки всеки ход. Може да си купувате технологии, с които да
усъвършенствате дейността си. Последните идват под формата на внушително
„технологично дърво“, общо за всички играчи, което по своята същност е още една
мини-игра в “Pulsar 2849”. Защото
технологиите могат да се закупуват от ограничен брой играчи, отварят се в
прогресия с развитието на играта и както всичко друго – придобивате ги
използвайки специфичен зар.
Ако пък нищо от изброеното не ви
харесва, може да строите „трансмитери“ в Космоса. Вероятно за пряко излъчване
на реалити формати. По-важното е, че и те ви носят точки и разнообразни бонуси.
Персоналните ви табла - още един начин за генериране на точки |
Точки,точки,точки. Това е всичко, за което ще си мислите докато играете “Pulsar 2849”. И по-точно – как най-рационално да придобия най-много от тях ? Пътищата
към крайния успех са много и след няколко игрови сесии, мога смело да ви заявя,
че всяка една стратегия до която се докоснах в играта е валидна, като билет за
крайния успех. А цялата тази кавалкада от опции за добив на точки не бива да ви плаши.
Всичко е изключително леко, достъпно и приятно.
“Pulsar 2849” се схваща само за няколко рунда, а символиката в играта
е гениална. И за да свърша с темата за точки и тяхното придобиване в играта –
дори крайното ви подреждане в „turn order” чарта ви носи точки. И това ако не е „салата от точки“...
Трансмитерите...деца, нека заедно кажем "оооще точки" ! |
Най-вълнуващото от тази „салата“
обаче е, че свършва бързо. Не, не ме разбирайте погрешно – играта ми харесва
ужасно много. Това, което се опитвам да ви кажа е, че в “Pulsar 2849” разполагате с
точно осем хода, като във всеки ход имате на разположение задължително по два
зара или иначе казано две действия и евентуална опция за още един, бонус зар, но за него
трябва да се потрудите. Така всичко на всичко, в играта ще извършите средно
някъде около двадесет действия. Именно тази ограниченост е вълнуващата страна на
“Pulsar 2849”, защото тя ви разкрива какъв
пъзел е играта. Опциите пред вас са ужасно много, затова трябва много внимателно да подходите към тях. Дали правилния път е една балансирана стратегия или трябва да скочите с главата надолу в една точно определена посока - оставям на вас да решите.
Плочките "Цели" |
Редно е да кажа, че краят на играта завършва с финално точкуване, което ви носи точки от още неподозирани места. Като например плочките "цели". Поставяте ги на достъпно за играчите място още в началото на играта, като те са публични и в края всеки може да се класира за тях. Всяка "цел" изискава определени условия, които ако бъдат изпълнени ви носят още от скъпоценните точки. Важна роля в “Pulsar 2849” играят и маркерите по планетите, през които сте прелетели, защото и те се трансформират в точки. Тук е доста любопитен момента, защото имаме поредната мини-игра, при това на две нива. Първо, трябва да спазвате правилата на движение по игралното поле. И второ броя на планетите е силно ограничен. Така ако се сетите прекалено късно да движите корабчето си няма особено голям смисъл. Няколко технологии също така ви носят точки в края на “Pulsar 2849”. Спирам дотук обаче. Защото вероятно вече виждате на точки...
Ретро космос
Искаше ми се да споделя няколко
думи за визията на “Pulsar 2849”, защото лично аз попаднах на много различни мнения. През "изглежда отлично" до "скучен и безличен външен вид". Явно играта поражда противоречиви мнения относно визуалното си оформление.
Лично аз го намирам за очарователно. Има едно "ретро", "осемдесетарско" излъчване, което вероятно е бил търсен ефект от страна на "CGE". “Pulsar 2849” прилича на забравена на тавана настолна игра, с която сте прекарвали дъждовните следобеди на своете детство. Именно това усещане за носталгия пък, ще ви помогне да се потопите още по-лесно в темата и механиката със заровете.
Иначе всичко останало като компоненти следва изпитаната рецепта на "CGE" - функционално, но без да блести. Токените и бордовете са на отлично ниво като изработка. Пластмасовите компоненти са добре познати от предишни заглавия на "чехите". Всичко в “Pulsar 2849” е на едно отлично ниво, без да е разточително и ненужно. По този начин крайната цена на играта е повече от добра, което пък си е още една отличителна черта на "CGE".
Малкото на брой илюстрации също са доста приятни, макар да ми се искаше да са повече. Мога да направя забележка единствено за заровете. Последните са дървени, което е окей, но са боядисани в сива боя, която ми се струва, че няма да издържи особено дълго.
Не мога да пропусна да отправя комплименти към “Pulsar 2849” и целия екип зад нея, за отличната иконография. Няма да откриете и ред текст по компонентите в играта и подобно на много други ангажиращи и богати стратегии всичко е решено със символи. За разлика от много други заглавия обаче, за да играете “Pulsar 2849” не ви е нужен уикенд семинар по семиотика. Всичко е изчистено и кристално ясно и само след едно обяснение на правилата, ще ви стане ясно кое какво изобразява. Отлична графична работа, която може само да послужи като еталон.
Далечните звездни точки
Напук на своята
богата „евро“ природа, напук на внушителното си игрално табло, низ от модулни
бордове, “Pulsar 2849” е отлично заглавие, което без да се замислям бих препоръчал да пробвате. Нека пълната с компоненти кутия не ви плаши. Нека заровете не ви отблъскват. Всичко в “Pulsar 2849” работи на едно отлично ниво, богато е на съдържание и преиграваемост, гарантирайки много часове забавление. Да, темата на играта се губи в цялата лавина от точки, която ви залива. Но не мисля, че това има особено значение, когато на преден план излиза една толкова добре изпипана стратегическа игра. С богат геймплей, който без да блести с невиждана иновативност, работи отлично. “Pulsar 2849” без никакво съмнение е една от отличните игри от изминалата година, която напълно заслужава вашето геймърско внимание.
Препоръчвам задължително ЗА:
1. Фенове на игри със зарове
2. Любители на неособено тежки "евро" игри
3. Когато ви се иска да правите много точки
4. Когато само един източник на точки не ви стига
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6
"Pulsar 2849" може да откриете при нашите авери от "ozone.bg"
ЦЪКНИ МЕЕЕ !!!! |
Няма коментари:
Публикуване на коментар