От Христо Симеонов
Само поспрете за миг и се
пренесете назад към детството. Назад към класическите приказки, с които и аз и
вие сме пораснали. С техните магически сюжети, причудливи герои, зловещи злодеи и
мъдри поуки. Замислете се само за миг, какъв богат извор на вдъхновение биха
били те за настолните игри. В класическите приказки има толкова много богати,
пъстри и интригуващи теми, че спокойно могат да ни вдъхновят за цяла плеяда от
бордови забавления.
Представихте си го, нали ? Е,
имам една добра и една лоша новина за вас. Добрата е, че настолна игра
вдъхновена от най-популярните приказки, които свързваме с творци като Братя
Грим, Шарл Перо, Ханс Кристиан Андерсен, Шехерезада и много други, вече има.
Лошата новина е, че не сте вие създатели на това заглавие.
Колко гениално
простичко звучи само. Взимаме най-популярните и обичани от малки и големи
герои, принцеси, магьосници и злодеи, пренасяме ги върху „стандартните“
настолни компоненти – зарчета, карти и бордове и ВОАЛА. Получаваме краен
продукт, който без никакво съмнение ще грабне вниманието на огромна част от
геймърите. Играта, за която ще ви говоря в
следващите редове без никакво съмнение няма никакъв проблем да привлече
вниманието върху себе си. От темата, та до безумно-изумителните-фантастични
компоненти. За какво ви говоря ли ? четете смело !
Градоустройство като в приказките
Всеки играч си има красив борд и спираща дъха фигурка |
“The Grimm Forest” e семейна
настолна игра за двама до четирима играчи. Играта залага на няколко добре
изпитани механики, като централно място заема противоречивото „прецакай
другарче“...но за геймплея малко по-късно. “The Grimm Forest” е дело на Тим Ийснер ("March of the Ants" ). Издатели са „Druid
City Games”.
Действието в “The Grimm Forest” ни пренася в неназовано кралство, което за по-кратко ще
наричам КРАЛСТВОТО. Сещате се, нали
? Това е онова вълшебно място, където се случват приказките. Където живее
бабата на Червената шапчица, където Снежанка е приютена от джуджетата, където
Котаракът в чизми върши свойте подвизи, а Хензел и Гретел убиват злата вещица.
Без никакво съмнение, КРАЛСТВОТО си
е доста будно местенце. И в цялата тази приказна атмосфера, неговият крал
трябва да се грижи и за поданиците си. Затова се обръща за помощ и към вас. В “The Grimm
Forest” играчите влизат в ролята на строители.
И не просто строители, а роднини на легендарните Три прасенца. Последните са
напуснали КРАЛСТВОТО поради неясни
причини – слава, пари, наближаването на Коледните празници. И на вас като техни
близки роднини, славещи се със същите способностти е поверена отговорната задача
да построите нови къщи, за бъдещи обитатели на КРАЛСТВОТО, в новоразчистен терен сред горите. Казано накратко – КРАЛСТВОТО си е притеснително реалистична,въпреки фентъзи алабализмите, версия на София и има нужда от нови и нови жилищни площи, за непрестанният
поток от нови „столичани“.
В кутията има място за всичко |
Темата в “The Grimm
Forest” определено ще ви накара да повдигнете
вежда ( или Вежди ) в недоумение. И точно тогава на преден план излизат компонентите, с чиято помощ бързо ще забравите всякакви възражения, които имате. Тук е мястото да ви
предупредя, че настоящото ревю вероятно ще бъде текста, в които най-често ще се
обръщам към компонентите на дадена настолна игра. Не знам кой гении е
ръководил ръката на хората от "Druid City
Games" и всички от арт отдела им, но крайният
продукт е стряскащо-изумително-впечатлителен ( сливам думите от вълнение ).
Компонентите са повече от ненужно ЯКИ, пренасяйки ви безаварийно дълбоко в
приказната тема на играта.
Скандално яките компоненти за къщурките ви |
Както стана дума, в “The Grimm
Forest” стройте къщурки. Последните са три вида
– сламени, дървени и тухлени, като всяка една е изградена от три части – под,
стени и покрив. Който първи построи три къщирки, в каквато и да е комбинация, е
победител в “The Grimm Forest”. Простичко и
ясно – какво повече можеш да искаш от една настолна игра ?!
Подготовката за игра също е
кристално ясна, бърза и лесна. Всеки играч получава борд и миниатюра на
прасенце ( неговият герой ) в избран цвят. В центъра на игралното поле се
поставят локациите за генериране на ресурси, компонентите за къщурките и две
тестета карти. Едното е означено като „Приказки“, а другото като „Приятели“. И
макар “The Grimm Forest” далеч да не е
„игра с карти“, не може да си представите колко важни са те за геймплеят й.
Семейство Адамс одобрява
Избирате си карта тайно |
Всеки рунд в “The Grimm
Forest” включва три фази. Първата от тях е
обозначена като „Събирачество“ и всъщност представлява основата на геймплея в
играта. Играчите разполагат с малко тесте от карти ( четири карти, ако трябва
да съм точен ), представляващо различни локации за събиране на ресурси.
Последните са три на брой – жито, дърво и тухли и ви служат , за да строите
къщурките. Всички едновременно и тайно един от друг избират карта от ръката си,
като по този начин определя къде ще „отиде“ фигурката им. След което картите се
разкриват. Ако се намирате сам на локация, то взимате всички ресурси върху нея.
Ако обаче я споделите против волята си с един или повече играчи, то си споделяте и полученото.
Ако трябва да бъде унищожително
критичен, а аз ще бъде – централната механика в “The Grimm Forest” не ме радва...ама никак. Надлъж и нашир ще чуете, как
играта е „стратегическа“ или как включва „hidden movement” ( „тайно
придвижване“), като витална част от геймплея си. Нищо от това не е вярно. “The Grimm
Forest” далеч не е стратегически игра, а
споменатият по-горе избор на карти не е „hidden movement”, а най-просто сляпа игра на шанс. Добре де, когато
изловите някой от опонентите си чувството е страхотно. Но разчитайки само на
тази механика играта е определено доста скучничка и никак не може да
развулнува.
В един идеален свят, всеки си сам на локация |
Втората фаза от всеки рунд в “The Grimm
Forest” е предназначена за вашите действия.
Имате право на две, като избирате измежду четири възможни. Действията са доста
простички и логични. Не затормозяват с дълбочина, нито с чак толкова много
опции. Най-важният екшън е „строенето“ на къщурки. Срещу определена, фиксирана
сума от съответния ресурс, построявате една част от избрана от вас къщичка –
под, стени или покрив. Друга възможност за действие е да вземете ресурсче (
едничко ) или да изтеглите карта “Приказка“.
И тук е момента да въведа в това
ревю картите. Както стана дума, в “The Grimm
Forest” те са два вида – „Приказки“ и „Приятели“.
Какво е общото между тях ? Ще бъда откровен с вас – рядко съм виждал
по-брутални „take that” (“прецакай другарче“) възможносттите от тези в “The Grimm
Forest”. Картите „Приказки“ са пълни САМО с
опции, с които да развалите денят на вашите опоненти. Блокиране на локациии,
кражба на ресурси, увеличаване на цената на къщурките и още много, много
все в този дух. Играете тези карти във фазата „Събирачество“, като ги поставяте с
лицето надолу върху избраната от вас локация за добив на ресурси. Първо се
активират картите „Приказки“...с всичките им БРУТАЛНИ ефекти, а след това
взимате ресурси.
Бащата и майката на "прецакай другарче" |
Ако трябва да дам оценка на
картите „Приказки“, то бих ги определил като проклятието и благословията на “The Grimm
Forest”. От една страна, те са абсолютен
унищожител на приятелски отношения и роднински връзки. Ефектите им могат да
бъдат катастрофални за стратегията на опонентите ви. В пълно недоумение съм,
защото подобни еталони за „take that” в настолните игри намират място в заглавие, което се
рекламира като „семейно насочено“. Но пък и „Не се сърди човече“ е „семейна“
игра...какво да очакваме повече от общество с такива семейства...
От другата страна обаче – картите
„Приказки“ за така нужният живец за “The Grimm Forest”. Без тях играта е сухо и скучно подобие на игра с
налучкване. Въпреки бруталният си характер картите превръщат “The Grimm
Forest” в ИГРА, генерирайки напрежение и
трепетно очакване около игралната масата. Какъв ще бъде ходът на опонентите ви ? Мен ли
ще прецака или аз ще успея преди тях ? Е, картите „Приказки“ генерират и
омраза...сред определни типове геймъри.
Приятел-предател |
Няколко думи за картите „Приятели“.
Не се подлъгвайте по името им – и те имат двойнствена природа. Върху тях са
изобразени най-любимите ни герои от класическите приказки – Снежанка, Аладин,
Палечка, Седемте джуджета, Червена шапчица и т.н. Получавате най-горната карта
от тестето с „Приятели“ всеки път когато постройте стена на някоя от вашите
къщурки. Затаете дъх за драмата. В “The Grimm Forest” може да имате само един „приятел“. Да повторя ли пак, че
играта е „семейна“ ? С тема „класически приказки“ ? На мен повече ми прилича на
жестока, реалистична симулация...само си представете как играете с децата си,
тази семейна игра :
„Мамо, мамо, защо не мога да имам
повече от една карта „Приятел“ ?"
„Защото в живота истинските приятели
са малко или въобще ги няма“
Един горд строител ! |
БУМ. Добре дошъл житейски урок
номер 3456. А после настолните игри били за „деца“. Всеки пък когато получите „Приятел“
в “The Grimm Forest” може да
задържите за себе си, като премахнете предишен „Приятел“ ( много мило ). Или да
го предоставите на един от вашите опоненти, който не може да ви откаже и трябва
да приеме „подаръка“ ви, разкарвайки свой „Приятел“. О, богове на настолният „take that”,
защо не казахте, че работите в “Druid City
Games” ! Цялата история с „Приятелите“ в “The Grimm
Forest” е поредната брутална механика за
прецакване, поредната безмилостна разрушителка на всичко подобно на стратегия в
играта. В тази игра просто не можете да се облегнете спокойно в стола си и да
си „играете“. Прецакването дебне отвсякъде. Както е казал поета – Гората е
голяма и тъмна и злото дебне отвсякъде.
Смесени чувства в смесените жанрове
МАЙНЕ ГОТ, тези миниатюри |
Ще завършва както започнах – УАУ,
тази игра изглежда феноменално ! Без никакво съмнение “The Grimm
Forest” е една от най-красивите игри, които съм
имал честта да играя. Всичко в продукцията й крещи „високо качество“ и „внимание
към детайла“.
Илюстрациите в “The Grimm
Forest” ще ви спрат дъха. Аплодисменти за
целият арт екип стоящ зад играта. Богати, наситени цветове и класически персонажи, в
класически ситуации от класическите приказки. Абе, класическо отвсякъде !
Визия, в която ще се влюбите и няма да искате да забравите.
Специално място трябва да се
отдели и за миниатюрите и другите компоненти в играта. Без да парадират на
широко ( като някои други компании ) от “Druid City Games” са ви предоставили едни от най-добре изглеждащите и
вълнуващи фигурки в настолните игри. Красиви, добре изработени и с най-голямо внимание към всеки един детайл. Миниатюрите в “The Grimm Forest” са ми толкова любими, че сериозно се замислям да ги
използвам и извън играта.
Стигаме и до моята крайна оценка за “The Grimm
Forest”. Уви, в нея не мога да бъде толкова
категоричен. Играта определено е насочена към „семейно“ ориентирания гейминг,
заради избора си на тема, леката си механика и краткото си време за изиграване.
От друга страна геймплеят в своята основа не е никак, ама никак вълнуващ. Дори
смея да твърдя, че бързо омръзва.Тук на помощ идват всички „take that” елементи, за
които ви говорих в предния абзац. Те обаче променят цялостното усещане на
играта, превръщайки я в едно безмилостно състезание, в което с лека ръка ще
жертвате и семейство и приятели, защото друг път към крайната победа няма.
Особено неподходящо е това за геймъри, които са избухливи,защото са ви гарантирани няколко разрушени
приятелства. “The Grimm Forest” е игра, която бих поставил в смесените жанрове...малко като смесените бойни спорове. И всичко това, заради усещането, което оставя. Ако нямате проблем с "take that", умирате си за впечатляващи компоненти и не търсите сериозна и дълбока стратегическа игра, то “The Grimm Forest” е за вас. Ако обаче не отговаряте на тези критерии - стойте настрана от играта.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Когато искате да загубите някои друг приятел.
2. Когато ще играете с досадни роднини.
3. Ако сте болен МАНЯК на тема компоненти.
4. Обожавате класическите приказки.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 10/ 6 ( добре де, отличен шест )
Геймплей : 3.5 / 6
Преиграваемост : 4 / 6
Крайна оценка : 4 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар