от Христо Симеонов
Явно не може да става дума за
съвпадение или за случайност факта,че в последните няколко години на изключителна
популярност се радват настолните игри, които залагат на това да разкажат една
история. Класически механики, включващи похвати като широко използване на зарчета и карти ( до
болка познати на феновете на хобито ) се прегърнаха и обогатиха с различните
способи на ролевите и "choose your
adventure" игрите ( последните са познати у нас
като "книги-игри" ) и крайният резултат е една изключително интригуваща симбиоза.
Да, тези настолни заглавия далеч не са нито най-сериозните, нито
най-предизвикателните игри пред закоравелите, болни по стратегически главоблъсканици геймъри и тяхната
аудитория в повечето случай са подрастващи, начинаещи играчи и не особено ангажирани в
хобито. Както и любители на добрите истории...като мен.
И ако не сте разбрали – в
следващите редове ще си говорим за поредната настолна игра, микс между "геймплей
механики за дебили" и книга-игра. Което означава няколко неща. На първо място ще трябва да
пиша кратичко и без никакви разкрития около историята в играта, за да не ви
разваля удоволствието. Освен това – не очаквайте някакви феноменални геймплей
моменти. И на последно място – крайната ми оценка ще бъде безкрайно субективна.
Ако още не сте напуснали това ревю, най-учтиво ви приканвам да продължим.
Един толкова обичан феномен
Една от малкото цветни илюстрации |
„House of Danger” е
кооперативна, приключенска игра, която може да бъде играна както соло, така и
от неограничен брой играчи. Лично аз горещо ви препоръчвам да я изиграете сами,
в традициите на добрите, стари книги-игри или най-много с още един или двама
верни другари. Играта е базирана на култовата поредица “Choose your adventure” и
творба със същото име на Р.А.Монтгомъри, която е изключително популярна зад oкеана. Превръщането й в настолна игра се дължи на дизайнерските усилията на
„Просперо Хол“- име, зад което всъщност стой цял екип от разработчици. Издатели
са “Z-man Games”.
„House of Danger” ни пренася в една заплетена
детективска история. Вие сте следовател на частна практика, който през последните няколко седмици е преследван
от загадъчни сънища. В един слънчев ден нещата ескалират и получавате
телефонно обаждане за помощ. Посредством полицейски способи успявате да
локализирате откъде е дошло обаждането – величественото колониално имение на
рода Марсдън, водещ началото си от прославен генерал, воювал на страната на
Конфедерацията през Гражданската война в Съединените американски щати. Напипали
толкова дълго чаканата следа вие се отправяте към семейното имение, за да
разследвате какво се случва там.
Така изглежда началото на вашето разследване |
Както стана дума още в началото
на това ревю, ще се опитам да бъда безкрайно дискретен относно историята залегнала в основата
на „House of Danger”...защото тя си е същността на цялата игра. В кутията получавате две тестета карти,
малък борд, обикновено зарче, пионка и кубче. Картите са основата в „House of Danger”. Те
биват два вида, разделени на пет епизода, олицетворяващи развитието на
историята. Едното тесте е своеобразна книга-игра – картите са номерирани в
горният си ъгъл, съдържат богато количество текст, който завършва с няколко
опции за избор, водещи към определена с номер следваща карта. В другото тесте пък
са „улики“ и "предмети", които откривате в хода на приключение и използвате за
решане на загадки или за да ви отворят допълнителни опции за продължаване на
приключението.
Епизодите на приключението и съответните тестета |
От всичко казано до тук ви става ясно -„House of Danger” си е
книга-игра на сто процента. Затова преди да затворите това ревю е време да намесим и частта доближаваща я до
настолна игра. Върху бордът са изобразени две скали – “психологическо възприятие” и „скала опасност“. Първата представлява своеобразното развитие на вашият
герой в играта. Колкото повече напредвате по нея на база на изборите, които
правите, толкова повече възможностти ви
се отключват по картите в бъдеще.
„Скалата опасност“ е мерило за
трудността в играта. Някой от изборите ви са свързани с различни задания или
препятствия, които са ключови за развитието на историята пред вас. Именно тук е
и сърцето на формулата „настолна игра“.
И все пак е игра...
„House of Danger” включва една единна история,
разделена на пет епизода. Може да ги играете както намерите за добре във
времето. Смисъл – може да изиграете един епизод, да запазите всичко придобито
като предмети и умения и да продължите със следващия по-късно. Естествено, реда
на отделните епизоди трябва да се спазва.
Казвайки ви всичко това обаче
бързам да споделя, че „House of
Danger” далеч не е праволинейна игра като
сюжет. Епизодите са разбити под текстов вариант върху картите, които буквално
предствляват страниците на една книга. Удобното е, че е доста по-компактно за
игра, четене и пренасяне от една дебела книга-игра със същото съдържание.Всеки
ваш избор ви повежда в различна пътека на повествованието, а накрая на пети
епизод възможните финални развръзки на приключението са доста на брой. Така „House of Danger” далеч
няма да приключи само с едно изиграване, а ви гарантира висока преиграваемост.
Всеки епизод представя цел пред вас ( main quest ) |
Нека си кажем и няколко думи за
геймплей механиките на „House of
Danger” или за всичко, за което можем да
говорим в това ревю...защото очевидно не искам да ви разкривам нищо от
историята в играта. Дизайнерите са решили да използват една доста базова и
елементарна система, която наподобява малко на "първобитна" ролева игра.
Казвайки
последното, не си мислете, че героят ви в „House of Danger” има някакви статистики,
специални умения или тактически прийоми.
Едно примерно препятствие |
В хода на повествованието в „House of Danger” ще ви
се наложи да извършвате различни „чекове“ / „проверки“, когато се изправите
пред препятствие. Те са няколко различни и включват битки с противници,
тестове за физическата ви сила, ловкост, ментално състояние и т.н. ( бел.ред. на героя ви !) Изпитанията
са посочени с текст и символ в края на картата и се извършват посредством
единично хвърляне на шестстенния зар в комплекта на играта. Търсите резултат
по-висок или равен на позицията на маркера ви върху „скалата опасност“. За да
повишите резултите си, може да използвате предмети, които сте придобили в хода
на играта, като последните се запазват когато преминавате от епизод в епизод.
В зависимост от това дали се
справите или не, пред вас се разкрива следващата карта, която ви води напред в историята. Както в повечето книги-игри, така и
в „House of Danger” вашият персонаж може да бъде застигнат от смърт. Няма страшно обаче –
просто губите определени точки „психологическо възприятие“ и продължавате от
последната безопасна карта.
Толкова за геймплея на „House of Danger”. Игра
е...и се играе дяволски простичко. Да, има и солидна доза късмет. Но не това е
важното, а историята.
Шантава история за децата на
поп-културата
„House of Danger” е ненатрапчив и увлекателен микс
между простички геймплей механики и книга-игра. Сред сериозните плюсове на играта
са именно леките механики и краткото времетраене на отделните епизоди. През
всеки от тях преминавате за около 30-40 минути или точно тогава когато ви доскучае да четете.
От „House of Danger” не очаквайте дълбоки и сериозни стратегически механики. Ала ако търсите една добре написана и разказана история - то това е играта за вас. Повествованието е изключително богато, увлекателно и неусетно ще потънете в него. Някой от епизодите ще ви изправят на нокти от опасностите, пред които се изправя вашия герой. Не липсват и един два определено "хорър" моменти, които да ви развълнуват. Ако обаче трябва да дам определение на историята в „House of Danger” то бих казал само - феноменално шантава ! Сюжета е издържан в добрите традиции на преплитане на различни литературни жанрове, събития и персонажи. Ужасно не ми се иска да ви развалям историята и затова ще кажа само - очаквайте всичко в „House of Danger” ( и хорър, и фентъзи и научна фантастика, и мистерия )
Определено давам положителна оценка на „House of Danger” и то основно на база на супер симпатичната история. Чисто механично и визуално играта не е впечатлява. Кратко изречение за визията на „House of Danger” : нищо особено като качество на компонентите или илюстрациите, но пък е функционално, което е по-важното. Най-големи аплаузи заслужава начинът, по който е написано самото приключение. „House of Danger” определено не е игра за всеки...защото не е точно игра. Аз обаче я препоръчвам, като отлично средство за забавление, посредством разкриването на една шантава фантастична история.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Любители на шантави истории
2. Почитатели на книги-игри
3. Когато ви се чете една чудесно написана история
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 4 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваесмост : 6 / 6
Крайна оценка 5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар