петък, 24 януари 2020 г.

Първенството на личността - Hadara



    Късна петъчна вечер. Прибирам се от работа и в главата ми се гони въпроса : "Какви ревюта да подготвя за следващата седмица ?". Оглеждам се на рафта с „настолните игри, за който не успях да ви говоря през 2019г.“ и погледът ми се спира на „Hadara”. Веднага в съзнанието ми изниква друго име – "Emara". На пръв поглед е безсмислена рима. На второ четене обаче между двете думи има нещо общо – един дизайнер.

    „Hadara” e новото заглавие на дизайнерът на „Crown of Emara”. И докато неговият дебют ни разказваше за измислено фентъзи кралство, то този път се връщаме обратно в нашата си мила, земна действителност. „Хадара“ означава цивилизация и култура на арабски. Досещате се накъде отиват нещата нали ? Поредната „цивилизационна игра“ може би...или не съвсем.

Имам човек


    „Hadara е стратегическа игра с карти за двама до петима души. В основата си играта залага на „драфт“( едновременен избор на карти ), което в комбинация с това, че „градите цивилизация“ веднага навява асоциации с култовата модерна класика „7 wonders”, която вероятно ще спомена още няколко пъти до края на това ревю. Дизайнер на „Hadara е Бенджамин Швер познат ни със симпатичната „Crown of Emara. Издател е Hans im Gluck”/ “Z-man Games”.

В „Hadara играчите влизат в ролята на дръзки и предприемчиви владетели, които се опитват да постигнат най-доброто за своят народ. Стремите се да разширите владенията си, да построите величествени паметници и монументи и да осигурите добруването на вашите поданици. За целта в рамките на три епохи ( познато ? ) ще се опитвате да привлечете най-добрите специалисти да работят за вашата нация – войни, философи, строители, религиозни водачи, писатели и прочие. В краят на играта този от вас генерирал най-много точки, идващи от разнообразни достижения на цивилизацията ви, е крайния победител.

    Типично за всяка „евро“ игра, темата в „Hadara не впечатлява особено. Смисъл – не е лоша, но сме я виждали толкова много пъти. Веднага ви става ясно, че ако има нещо впечатляващо в тази игра, то това ще са механиките.


    Последните носят както голяма доза носталгия, така и някой новички неща. Но за да спазя традиционния ред на ревютата си – първо трябва да ви разкажа малко за подготовката за игра.
Всеки играч получава персонално табло, носещо избран от него символ, както и няколко дървени маркери, с който да отбелязвате ресурсите. Последните биват четири вида в играта – "култура", "военна мощ", "злато" и "храна" и се отбелязват върху персоналното ви табло. Освен това получавате два „медала“ и  осем „бонус“ токена, но за тях малко по-късно. Всеки играч тегли и специална карта посочваща стартовите му ресурси и инициативата му, от която зависи в коя епоха ще бъде първи играч.


    Централното игрално поле представлява борд, който сглобявате от пет различни части в началото на всяка игра. Отделните части представляват различни зони/кралства/владения и са свързани с петте цвята карти в играта. Така де, специалистите, който ще наемате във вашата цивилизация идват от тези различни зони. Важна част от централното игрално поле играе и „Колелото“, което сглобявате преди първата си сесия на „Hadara. То е разделено на сектори, показващи различните символи свързани с играчите ( на таблото на всеки играч има по един символ представляващ цивилизацията му ).

    Върху всяка зона от централното игрално поле се поставят съответният цвят карти, броят им зависи от броя на играчите ( по две за всеки играч ), обозначени на гърба като принадлежащи към първата епоха. Тези за останалите епохи се остават настрана в началото на играта. На достъпно място се поставят останали маркери, токени и плочките „Колонии“.  И играта може да започне.

Двойната стратегия


    Геймплеят на „Hadara е събран върху „карта с референции“, такава получава всеки играч и ви е нужно само едно кратко разяснение по нея, за да разберете играта. Което говори колко простичка, но същевременно елегантна е механиката на играта.


    Както вече споменах, играете три епохи. Всяка епоха пристига със собствено тесте карти ( познато ), обозначени на гърба с римски цифри. Всяка епоха също така е разделена на две фази – Фаза „А“ и Фаза „Б“. Доста скучно наименование на фазите, но както ви казах - „Hadara не се бори за приза „Тематична игра на годината“. Всяка фаза има активна част, която включва „драфт“ на карти, а след това и своеобразна „мениджмънт“ фаза, в която получавате пари и използвате последните плюс генерираните ресурси, за да си отключвате нови начини за набавяне на точки. Ако трябва да определя механиката на Hadara с едно изречение то ще е следното : двоен „драфт“ на карти.


    Преди всичко обаче – да ви поговоря малко за ресурсите. В „Hadara те са точно четири вида на брой, отбелязвате ги върху персоналното си табло и всеки един от тях си има специално предназначение. Със „златото“ си купувате нови карти в активната част на всяка игрова фаза, за да ги поставяте в цивилизацията си. Освен това може да закупате и "медали" в края на всяка епоха ( за това после ). „Военната мощ“ ви позволява да покорявате токени „Колонии“. Последните ви носят точки и пари или производство на нови ресурси. Третият ресурс, „Култура“ ви позволява да строите статуи – още един източник за точки. И накрая „Храната“. От нея зависи колко карти може да имате в цивилизацията си. В края на всяка епоха има специален етап обозначен като „хранене на населението“ – трябва да имате едно храна за всяка карта в таблото си. Ако нямате, трябва да изхвърляте карти. Най-важната особеност на ресурсите в Hadara – когато ги използвате, не ги губите ! Изключение правят само монетките „злато“, който получавате.


    За да си обясните как трупате ресурси, трябва да ви обясня анатомията на картите в „Hadara. Това е и сърцето и душата на играта. Всяка карта има цена в монетки в долния си ляв ъгъл, а в долния десен евентуално са отбелязани точки, които картата ви носи в края на играта. След което следва повече от прилична ( даже си е хубава ) илюстрация и в горната част на всяка карта е отбелязано какви ресурси ви носи. Когато поставите дадена карта в таблото си, увеличавате производството на изобразения ресурс. Следва и най-логичното. Картите в „Hadara са разделени по цветове, като всеки цвят ви оказва какъв ресурс най-вероятно ще ви донесе картата – жълтия цвят е „злато“, червения – „военна мощ“, синия – „култура“ и зеления носи „храна“. Възможно е обаче на дадена карта да има повече от един вид ресурс – това са и по-ценните карти в играта.


    И преди да ме попитате – да, има пети вид карти, както вече стана дума в подготовката за игра. Те са лилави на цвят и при тях може да има изобразени всякакви ресурси, но още по-вълнуващото е, че могат да ви донесат и специални умения. Последните са доста на брой и променят правилата на играта във ваша полза. Така че, искате ги разбира се ! Е, някой определено са по-силни от други, но да ви кажа честно не съм изследвал в детайли баланса ( аматьорщина ) на играта. Според мен, някой просто са по-подходящи за дадена стратегия.


    След няколко абзаца текст, дето се вика „почти неусетно“, стигаме и до как аджеба се играе „Hadara. Както казах, всяка фаза включва фаза на активен „драфт“ на карти. В първата използвате споменатото по-горе „Колелце“. Всеки играч тегли две карти от тестето към което сочи неговия символ в дадения момент. От получените две карти, едната трябва да изхвърлите с лицето нагоре върху специално отредено за целта място – в съответния цветен сектор. А с оставащата ви карта има избор между две неща : Да платите цената й и да я поставите на таблото си или да я продадете „на  банката“ ( да я извадите извън играта ) за парички. 
Ох, не искам да се повтарям, но...“7 wonders“, здравей. Дотук нищо ново в „Hadara.

     След което обаче завъртате „Колелцето“ и теглите две карти от следващото тесте. И така докато всеки играч не изтегли по веднъж от всеки цвят ( картите са изчислени така, че да стигат точно ). Определено интересна механика, без да е нещо велико. Интригуващо е и предоставя достатъчно стратегически възможностти – кога да купя карта, кога да продам, коя да изхвърля. Като трябва да имате едно наум - всяка закупена карта, намаля цената на следващата от същия цвят. 

    Всъщност, изхвърлянето на карти с лицето нагоре върху съответните купчинките по всеки сектор има ключово значение за геймплея на „Hadara. Защото във втората фаза на всяка епоха правите „драфт“ на карти именно от изхвърлените такива. Започвайки от стартовия играч, всеки си взема най-горната карта от избрано от него тесте с изхвърляни като, като тук огромно значение има реда на играчите. С получената карта имате познатите опции – да я платите й да я поставите на таблото си или да я продадете за парички. Именно в тази фаза лъсват най-добрите стратегически възможностти на геймплея на „Hadara. От вас зависи правилно да си изчислите ресурсите ( монетките ), както и оптималните ви възможностти за точки. Освен това на почит е и така наречения „hate draft”, а именно да лишите съзнателно ваш опонент от дадена карта.


     Няколко думи и за „мениджмънт“ етапи от всяка фаза. Те са три на брой и се повтарят по два пъти. Първо имаме етап, в който „осребрявате“ продукцията си на „злато“ от таблото си вземайки съответния брой монетки. След което следва възможността да си вземете „Колония“. 
Последните идват под формата на токени и изискват определена „военна мощ“, за да ги добавите към цивилизацията си. От даден вид „Колония" може да имате само един токен.


Всяка „Колония“ ви носи определен брой точки, изписани в долния десен ъгъл и ви предоставя два избора. Може да „Плячкосате“ колонията за монетки или да я „Анексирате“, като инвестирате в нея. Последното се случва като платите определена сума в монетки и обърнете дадения токен „Колония“. На обратната му страна получавате разнообразни ресурси и може би дори повече точки.Тънкият момент е, че не знаете какво ще получите. Което вкарва една доза хазарт, късмет в играта, който честно да ви кажа е много забавен и по никакъв начин не пречи на стратегическата насоченост на „Hadara.


    В третия, последен „мениджмънт“ етап от всяка фаза може да си „Построите Статуя“. За целта са ви нужни определно количество „Култура“, като отново – не я изразходвате. За да поставите „Статуя“ използвате малките бонус маркери, които всеки играч получава в началото на играта. Поставяте ги в съотвеният слот от таблото ви, което може да ви донесе разнообразни неща. Винаги взимате изписаното количество точки в края на играта. Ако поставите бонус маркера със страната изобразяваща ресурс – получавате толкова ресурси от съответно избрания. Ако го поставите с обратната страна, на която има изписан символа за точки – получавате още бонус точки.


И за финал – "медалите". Както каза един приятел : „Може би най-тематичното нещо в Hadara е, че си купуваш медалите“. Напълно съм съгласен...особено за родната ни действителност. Но по същество. В краят на всяка епоха може да си купите „медали“. Последните биват два вида – сребърни и златни. Златните са простички – всеки от тях ви дава седем точки в краят за комплект от пет различни ( като цвят карти ). Сребърните са малко по-интригуващи и според мен, може да ви донесат доста повече точки. Когато си купите сребърен медал ( между другото, може да имате максимум по два медала от вид ) отново използвате един от "бонус" маркерите си, който поставяте на специално означено за целта място върху персоналното ви табло, показващ избран вид ресурс. В краят на играта половината от стойността на избрания ресурс, която произвеждате/ сте акумулирали в хода на играта, се трансформира в точки. Ако имам двадесет „Култура“, да кажем, това са ми бонус десет точки в краят. „Медалите“ са още един от култовите аспекти на „Hadara. Буквално огромен, потенциален източник на точки, които вие решавата как и дали да използвате. Тънкият момент е, че с всяка следваща епоха, цената да си купите "медал" расте главоломно. Затова и трябва внимателно да планирате и този елемент от стратегията си в правилния момент.

Математическа елегантност или цивилизационна тема ?

    Трябва да ви призная, че съм наистина учуден. След всички сходства и сравнения с култовата “7 Wonders”, върху които акцентирах на определени места в ревюто, „Hadara е изключително добра игра ! Елегантна, увличаща и достатъчно стратегическа, тя безспорно ще ви грабне. Играе се леко и бързо, схваща се за броени минути, но предлага повече от отлично ниво на дълбочина в геймплеят си. Основните геймплей механики са изчистени с математическа прецизност, което говори за перфектно свършената дизайнерска работа по играта.


    Ако има нещо което куца, това е темата. Просто играта не се усеща тематично по никакъв начин. Лично аз го преглътнах, защото останах очарован от елегантния геймплей. Имам обаче една малка критика по „тематичността“ – щеше ми се картите да имаха наименования, да знаете кого наемата в цивилизацията си. Вероятно би било бонус към тематичността.

    Трудно ми е да опиша възторга си от „Hadara. Играта работи отлично за всякакъв вид играчи ( тествано ) и смятам, че спокойно може да я играете както с закоравели геймъри, така и с абсолютно начинаещи, което говори за невероятните й качества. Освен това, подобно на модерните класики в хобито, играта става все по-добра след всяка игрова сесия в нейната компания. Затова и без да се замислям – смело ви препоръчвам „Hadara !

Препоръчвам задължително за :

1. Ако не сте фен на "7 Wonders"
2. Ако си търсите лека, стратегическа игра.
3. Ако търсите игра, която работи успешно с всякакви геймъри.

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 5.5 / 6


Крайна оценка : 5.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар