Не мога да си
представя - цяла календарна година без „социални игри с дедукция“. И като се
замисля, че за малко да ми се случи, направо потрепервам. Знаете за какво ви
говоря, нали ? Всички тези игри от необятното семейство със заглавия, което наричам
„върколашки“ игри, кооперативни игри с предател и всиките им прозводни. Тази година почти не играх такива игри Да се
чуди човек как успях. Всъщност
последното си беше абсолютно умишлено, защото честно да ви кажа – беше ми дошло
до гуша ! Едни и същи механики, повторени до припапък и единствената разлика е, че са накичени с
разнообразни теми.
Е, нямаше как да
ми се размине обаче. За да съм честен с вас, към "Hail Hydra" ме привлякоха две неща. На първо място беше
темата. Героите на Marvel
без никакво съмнение са супер
популярни, аз лично винаги съм ги намирал за забавни и интересни (с малки изключения), а и цялата история на „тайната организация "Hydra", която си е нацистко отрече в света на комиксите,
винаги ми е била от любимите. Тази причина обаче не бе водеща при мен в
желанието ми да тествам играта. Едно сравнение бе това, което предизвика
небивалия ми интерес към "Hail
Hydra". Ще се опитам да го цитирам : „след "Hail
Hydra" никога повече няма да играя "Battlestar Galactica”.
УОУ !!! Нямаше как да остана безразличен към тези думи ! Затова се гмурнах надълбоко в средите на "Hydra" и в следващите редове ще ви споделя какво
открих.
“Hail Hydra” e социална,
парти игра с дедукция за петима до осем играчи. Дизайнер е Ник Метцлер, който
за мен е абсолютно непознато име. За качествата на свършената от него работа все пак,
той грабна награда за „Изгряваща звезда“. Не говори добре обаче, че името на Ник не е посочено никъде на кутията
на играта. Всичко това навява асоциации с игрите на "Hasbro" или "Parker Brothers", създавани от "неназован колектив“ ( "наш червеното знаме роди ни..."), в някакъв мозъчен тръст
( мазе или офис-клетки ), в централата на корпорацията. Издатели все пак са "Spin
Master", който познаваме от никак не лошите
заглавия "5-minute dungeon" и "5-minute Marvel".
Миниатюрата на Avenger's Tower винаги грабва вниманието |
В “Hail Hydra” играчите влизат в ролята на обичаните супергерой на
Марвъл. На ваше разположение са някои от най-иконичните представители, познати
ни от комикси, анимационни сериали и филми – Капитан Америка, Железния Човек,
Хълк, Човекът-паяк, Черната вдовица и други. Целта ви в играта е да предпазите
Ню Йорк Сити...колко оригинално. Градът има точки „живот“ (припадам) и вие се
стремите да не стигнат до нула, като през това време тупате „лошковци“.
Злодейте отново са ни добре познати – Кингпин, Таскмастър, Ултрон, Танос и
пристигат на три вълни, като всяка следваща увеличава трудността си. А накрая ви
очаква и финалният бос – Червеният череп, легендарното „шефче“ на "Hydra". Ако преминете
успешно през всички „лошковци“ и натупате Черепа, като същевременно опазите Ню
Йорк „жив“ (трудно ми е) – печелите играта. Освен ако не сте агент на Hydra, разбира се.
В началото на всяка сесия в “Hail
Hydra” играчите получават тайна роля или
по-точно тайна принадлежност към една от двете фракции. Ако сте част от
агентите на „S.H.I.E.L.D.”, то искате играта да приключи както вече ви я описах. Ако обаче сте се
обрекли на вярност към "Hydra", то вие сте предател и целта ви е да саботирате
другарчетата си и да „утепете (come on) Ню Йорк.
Дотук нищо ново – стандартната „върколашка“ постановка. Раздавате си роли, които ви обричат тайна принадлежност. Броят на агентите на "Hydra" зависи от боря на играчите. Преди началото на сесия се прави и познатото мамбо-джамбо : всички затварят очи,а „лошите се поглеждат“, като по този начин "се знаят". Давайте към същността.
Дотук нищо ново – стандартната „върколашка“ постановка. Раздавате си роли, които ви обричат тайна принадлежност. Броят на агентите на "Hydra" зависи от боря на играчите. Преди началото на сесия се прави и познатото мамбо-джамбо : всички затварят очи,а „лошите се поглеждат“, като по този начин "се знаят". Давайте към същността.
“Hail Hydra” предлага
доста логично звучаща и лесна за усвояване геймплей механика, която не вярвам
да затрудни никой. Ходовете са обозначени като „мисии“ и в тях вие се изправяте
срещу един „лошковец“. Последният се тегли на случаен принцип от тесте. Всъщност
в играта има три тестета, за трите нива „лошковци“, така че преиграваемостта е
гарантирана. Всеки един от тях пристига със специално умение, точки живот и
точки атака, който нанася на Ню Йорк (ааа) ако не успеете да го убиете.
Картите "Атака" |
За да се случи последното, “Hail
Hydra” залага на една добре позната
механика...ъ-ъ игране на карти. В комплекта на играта ще намерите тесте с карти
„Атака“. Те са с миниатюрни размери, биват два цвята, син и червен и на тях има изобразени само числа. „Сините“ карти са положителни, от едно до четири, а
„червените“ са отрицателни – от минус едно до минус пет. Всеки играч по ред играе от една до
три карти „Атака“ от ръката си, с лицето надолу. Задължени сте да играете поне
една карта. След което всички карти се събират, разбъркват се и се пресмятат.
Картите с отрицателни стойностти се изваждат от сбора. Да ви напомня нещо ? Добрата, стара "Battlestar
Galactica" и нейната централна механика на гласуване ! Всъщност игрането на карти е и
сърцевината на геймплея в “Hail Hydra“. Посредством него
„се биете с лошите“ ( нямаше как да не го напиша ) и правите „дедуктивни“
изводи за съотборниците си – кой от тях може да бъде агент на "Hydra", промъкнал се
под прикритие в отбора ви.
Искате да съберете положителен
сбор от картите „Атака“. Ако той е равен или по-голям от точките живот на
„лошковеца“ – ура, убивате го, защитавате успешно Ню Йорк и преминавате към
следващия. И така докато се изправите срещу Червеният Череп. Ако обаче сборът е
отрицателен или не стига да го убие моменталически
( пак любима дума ), то „лошковеца“ атакува града ( блъска по улиците ли
бе... ? ). Агентите на "Hydra" се приближават към крайната си цел, а на масата се
възцаряват взаимни обвинения и нападки и започвате нов рунд с игране на карти „Атака“.
Да живеят специалните умения ! |
Ако беше само това, то “Hail Hydra“ определено щеше да бъде доста скучна игра или ако трябва
да съм по-точен - просто поредната от много. За щастие екипът зад играта се е сетил да използва
най-силното оръжие, което предлага темата със супергерой – суперсили. Всеки
един от персонажите в “Hail Hydra“ притежава
специално умение, което може да използва само
веднъж в дадена игрова сесия. Тези умения включват всякакви интересни неща
и още по-учудващо – понякога са доста тематични. Като например Черната пантера, който удвоява сбора
от изиграните карти „Атака“. Или агент Шарън Картър, която тегли и раздава на
останалите играчи карти. Хълк пък от своя страна веднагически ( готина дума
отново ) прави щети на „лошковеца“ срещу когото се биете, но и на града. А
Капитан Америка има два гласа, когато се гласува кой играч да пропусне мисията
( за това след малко ). Напълно в духа на темата и злодейте си имат
специални умения. Тяхната основна задача е да ви объркат, скривайки агентите на "Hydra" сред играчите или да ви попречат бързо да ги ликвидирате. Ако трябва да
обобщя – знаете, колко голям фен съм на специалните умения и правилното им
прилагане като механика в настолните игри. Е, те са си точно на мястото в “Hail Hydra“ и изпълняват
страхотна роля в геймплея !
Големият, лош Червен череп |
Споменах ви за някакво пропускане
и гонене. Нали не си мислите, че в социална игра с дедукция ще бъде пропуснат
елемента на „хайда да намерим предателите и да ги изгоним от нашата
къщичка/кораб/отбор/мисия“. В “Hail Hydra“ между всяка „мисия“, в която тупате
„лошковци“ се провеждат един или повече рунда с гласуване. Всеки рунд включва
двуминутна фаза на дискусии, след което всички играчи гласуват едновременно.
Този от тях събрал най-много гласове пропуска следващата „мисия“.
Именно тук лъсва в цялата си
прелест “Hail Hydra“ и се
разкриват пред вас дедуктивните качества на играта. На база на играните карти и
начина на държане на останалите играчи около масата, ако сте от „добрите“ се
опитвате да разкриете кои са
предателите. Всъщност това е добре познато и присъства във всяка игра от
подобен тип. С кое тогава “Hail Hydra“ е
интригуваща ? Без никакво съмнение това са специалните умения както на героите
така и на „лошковците“. Момента и начина на тяхното използване са на пръв
поглед дребни неща, но именно на база на тях много често ще обосновавате тезите
си, кой е „агент на „Hydra” сред вас.
Ефектът „Васъл“
“Hail Hydra“ е една
повече от добра социална, парти игра с дедукция. Трябва да призная, че когато
чух за нея си представях поредната "машинка за пари", която цели да изстиска и
последните ви спестявания покрай цялата "Марвъл" олелия, която ни залива в
последно време (вас гледам, Авенджъри). Играта е солидна и интересна, като предлага прилично количество от добре познати механики, които са миксирани почти до съвършенство, а именно темата е може би най-силното й качество, което я прави изключително примамлива на фона на океана от подобен род заглавия.
Относно визията на “Hail Hydra“ обаче, оценката ми се люшка в двете крайностти. От една страна,чисто визуално, като илюстрации, тази игра е съвършена. Изборът на цветове, оформление и стил ме накараха да се влюбя визуално в нея на секундата. Илюстрациите на героите и злодейте са супер и спокойно могат да конкурират комиксовите си събратя. Акцентирането на червеното и черното като основни цветове в играта също си е много на мястото. А цялостното визуално оформление на кутията крещи за една вълнуваща и пленителна игра, която няма да остави никого безразличен.
И на обратния полюс е качестовото на компонентите. Картите "Атака" са ненужно малки и с изключително ниско качество. Същото се отнася и за борда изобразяващ Ню Йорк, който е с дебелината на вестник...което си е направо обидно. А пък токените отразяващи принадлежността ви към един от двата отбора са с толкова ниско качество, че само след двадесетина игри вече започнаха да се изтъркват. И имайте предвид, че това е компонент, който държите в ръка не повече от три секунди всяка игрова сесия и през останалото време "си почива" на масата пред вас. Нямам обяснение за това ниско качество освен нехайство. Престъпно нехайство !
И така неусетно стигаме до крайната ми оценка за “Hail Hydra“...и до ефекта "Васъл". Вярвам, че не е нужно да обяснявам защо съм го кръстил така. В началото започнах с цитат и ви казах, че той бе основното, което ме провокира да играя “Hail Hydra“. Е, този цитат ще е и основната ми причина да не дам по-висока оценка на играта. Защото тя не може по никакъв начин да бъде сравнявана с "Battlestar Galactica" ! И тук нямам предвид очевидните неща като тема, жанр и механики.А защото дори само да се спрете на частта с "гласуването" и социално-дедуктивния елемент, игрите са много далеч една от друга.
“Hail Hydra“ си е абсолютен клонинг на "The Resistance", защото когато правите дедуктивните си заключения вие нямате почти никаква база от данни, на която да ги подчините. Буквално в играта ще откриете препоръка при първото гласуване просто "да си харесате някой от останалите играчи и да гласувате срещу него", вадейки го от отбора. Пък ако следващата мисия е успешна - значи сте на прав път и той вероятно е агент на "Hydra". ЛОЛ за тази логика. Окей, съгласен съм с нея, но тя далеч не е стопроцентова...Ала от друга страна е единственото, с което разполагате. Няма как това да се сравни с комплексна и сложна игра като "Battlestar Galactica", в която обвиненията в "ти си скапан сайлон !"обичайно почиват на толкова много фактори свързани с елементи от играта !
Спирам дотук защото това заплашва да е най-дългото заключение което съм писал някога. Ефектът "Васъл" е причината да бъда крайно подозрителен, мнителен и критичен към “Hail Hydra“. Той е и причината да не дам висока оценка на играта. Защото “Hail Hydra“ не е "Battlestar Galactica"! В най-добрият случай е по-добър "The Resistance", но и това е спорно и е свързано с личните ви предпочитания. За мен тази игра бе "травмирана" от прекалено бомбастичните й оценки. Което някак си доведо до разочарование ми, когато се докоснах до крайния продукт.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Почитателите на Марвъл
2. Почитателите на парти игри с дедукция
3. Когато искате да си разнообразите сесиите на The Resistance и/или Avalon
Визуално оформление и компоненти : 4 / 6
Геймплей : 3.5 / 6
Преиграваемост : 4 / 6
Разнообразието на "лошковци" е завидно |
Едно от яките неща - всеки герой пристига с кратки съвети за игра |
Прекрасни илюстрации, инсърт и оформление - скапано качество |
“Hail Hydra“ си е абсолютен клонинг на "The Resistance", защото когато правите дедуктивните си заключения вие нямате почти никаква база от данни, на която да ги подчините. Буквално в играта ще откриете препоръка при първото гласуване просто "да си харесате някой от останалите играчи и да гласувате срещу него", вадейки го от отбора. Пък ако следващата мисия е успешна - значи сте на прав път и той вероятно е агент на "Hydra". ЛОЛ за тази логика. Окей, съгласен съм с нея, но тя далеч не е стопроцентова...Ала от друга страна е единственото, с което разполагате. Няма как това да се сравни с комплексна и сложна игра като "Battlestar Galactica", в която обвиненията в "ти си скапан сайлон !"обичайно почиват на толкова много фактори свързани с елементи от играта !
Спирам дотук защото това заплашва да е най-дългото заключение което съм писал някога. Ефектът "Васъл" е причината да бъда крайно подозрителен, мнителен и критичен към “Hail Hydra“. Той е и причината да не дам висока оценка на играта. Защото “Hail Hydra“ не е "Battlestar Galactica"! В най-добрият случай е по-добър "The Resistance", но и това е спорно и е свързано с личните ви предпочитания. За мен тази игра бе "травмирана" от прекалено бомбастичните й оценки. Което някак си доведо до разочарование ми, когато се докоснах до крайния продукт.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Почитателите на Марвъл
2. Почитателите на парти игри с дедукция
3. Когато искате да си разнообразите сесиите на The Resistance и/или Avalon
Оценка :
Геймплей : 3.5 / 6
Преиграваемост : 4 / 6
Крайна оценка : 3.5 / 6
Автор : Христо Симеонов
Няма коментари:
Публикуване на коментар