вторник, 5 март 2019 г.

Първи поглед : „Imnia“ – наслада за всички геймърски сетива !


    Настолен град 2019 мина и замина. Който го посети, знае колко вълнуващо бе всичко на фестивала. И докато вълнението все още ни държи, не ни остава нищо друго освен да си спомняме за всички положителни емоции и да започнем да отброяваме дните до Настолен град 2020. А вие, които още не сте посещавали фестивала...не знам какво чакате и още от сега си отбележете датите 23-ти и 24-ти февруари 2020г. !

Testing, testing - със Стефан и Ана Мария
    Програмата на тазгодишният фестивал беше изключително вълнуваща и предлагаше много интересни събития, турнири и демонстрации. Както се казва – за всекиго по нещичко ! Без никакво съмнение най-голямото събитие бе представянето на "Imnia". С риск да не се съгласите с мен ( за което може да ми драснете коментарче под тази статия ), но това е първата демонстрация от този калибър в България. Защото "Imnia" се очертава като един от най – горещите хитове на 2019г. (справка BGG), а игра генерирала толкова много предварително вълнение около себе си никога не е била представяна у нас. Още една червена точка за организаторите на "Настолен град", която без никакво съмнение издига фестивала на друго ниво.

    Екипът на "Imnia", начело с нейният дизайнер, демонстрираха играта и в двата фестивални дни, при изключително засилен интерес. Аз лично имах възможност да поиграя някъде около час, като не можахме да завършим игровата сесия, заради другите ми ангажименти на фестивала. Въпреки това обаче видях достъчно, за да се опитам да сглобя за вас едно превю, което ще ви запознае набързо с основните неща в "Imnia". И преди да потънем в геймплея на играта, трябва да ви кажа, че тя ме остави замислен, без думи (защо не се правят подобни заглавия у нас ?) и без съмнение е едно от най-интересните и вълнуващи заглавия, който съм играл в последно време.


Геймърът на пиедестал

    "Imnia" е стратегическа игра за до четирима играчи, която поставя пред вас една добре позната тема и цел – изграждането на средновековен град. Дизайнери са дуото Стефан Калин и Ливиу Павловичи, които са страстни настолни ентусиасти  и любители на сериозни, стратегически настолни игри. Двамата създават през 2017г. издателството "BlackSea Interactive", което е ситуирано в Букурещ и започват усилена работа по първото си заглавие, а именно "Imnia". Към днешна дата играта е готова на почти 100%, а ние имахме щастието да пробваме прототип, който изглеждаше зашеметяващо – по-добре от поне половината вече пуснати на пазара игри ! За да достигне до пазара обаче, Imnia и нейният екип ще търсят вашата подкрепа в платформата за финансиране Kickstarter, а началната дата на кампанията им е 26.03.2019г. Запишете си тази дата.

    Няколко бързи думички (тъп израз) за темата на играта. В "Imnia" се надпреварвате да построите по-бляскав и по-престижен средновековен град. Последното става, когато издигате разнообразни сгради, даващи ви разнообразни бонуси, като целта ви е да натрупате достатъчно „престиж/влияние“, за да започнете изграждането на едно от наличните чудеса. Играчът завършил третият етап по строеж на чудото си е краен победител в Imnia. И преди да сте направили разни аналогии с "7 wonders" – не, няма нищо общо. Чудесата на практика са еднакви, не ви дават специални умения и представляват просто пищни и магнетични сгради – величествена катедрала, разкошен дворец, огромно пристанище.

Централният борд е с интригуваща визия
    И докато още не сте заспали от темата в "Imnia", давайте да ви разкажа за геймплея на играта. Само последно преди това – дизайнерът Стефан ни издаде „малко неща от кухнята“, разкривайки ни, че във финалната версия на играта ще има модул позволяващ да играете в ролята на някоя от „великите сили“ на средните векове – Византия, Арабският халифат, Свещената Римска империя и прочие ( "fingers crossed" да има и България ! ). Поемайки „кормилото“ на някоя реално съществуваща държава, вие ще разполагате с определено специално умение и насока в играта, което автоматично ще обогати темата в "Imnia" и ще добави така любимата ми щипка асиметричност. Но това предстои да го видим !

Градът ви започва скромничко и идентично с този на останалите играчи
    Геймплеят на "Imnia"  включва две любими и добре познати механики, върху които обаче е „приложена“ вълнуваща дизайнерска работа. В изграждането на града си  вие използвате tableаu building/ engine building механиката, позната ни от солидна доза игра. И все пак, няколко думи за нея : изграждате „двигател“, "табло", "машина" (всичко е в преносен смисъл) посредством карти с различни умения, които да задвижват икономиката ви, позволявайки ви да разменяте ресурси и да трупате точки, чрез активиране на специални умения. Уникалното в „двигателят“ на "Imnia" е, че в него няма пасивни умения. Всяка една карта, която поставите в града си/"таблото си", трябва да бъде изрично активирана от вас, за да ви донесе определени ползи. И тук идва ролята на “worker placement”/“поставянето на работници“ в геймплея на "Imnia". За да активирате сградите от града си, използвате работници, следвайки класическите правила от подобен вид игри. В "Imnia" има само няколко позиции за „поставяне на работници“ по централното игрално поле, като основно се набляга на активирането на сградите във вашия град.

Когато имаш много сгради и само трима работници...
    Преди да си поговорим за магията на картите със сгради в "Imnia", да споделя и геймплей ограниченията, които правят играта вълнуваща. Вашият град е своеобразно „табло от карти“ със специални умения. Това табло обаче има много стриктни ограничение – не може да съдържа повече от дванадесет карти ! Така градът ви в "Imnia" има дванадесет сгради или типа сгради, защото някои представляват комплекси от постройки. Вероятно някой ще кажа : "Ама защо това ограничение ?". Защото, драги, така се прави стратегическа игра или поне такава е идеята в "Imnia". Дълбоко в себе си всъщност, играта е състезание – построете най-добрият „двигател“ от карти, с най-добре допълващите се специални умения, който най-бързо ще ви заведе до заветната цел. А ограничението от дванадесет карти (което лично на мен малко ми напомня на "Race for the galaxy", хм ) е направено, за да предизвика стратегическата ви мисъл и да ви предостави ужасно много стратегии в играта, без да има 200 или 300 уникални карти-сгради, както са например проектите в "Terraforming Mars".

    Следващото важно ограничение в "Imnia" са вашите работници. Базово разполагате с трима, с чиято помощ да активирате сградите си. Да, не е нужно да имате висшиУ по математика, за да изчислите, че с три работника, може да активирате три сгради на ход...което си е една четвърта от таблото ви, където потенциално може да има по дванадесет карти-сгради. И си става сериозна главоблъсканица, което е и стратегическото предизвикателство към играчите в "Imnia".

    Както всяка стратегическа настолна игра, в която има строене на нещо,в случая средновековен град така и в "Imnia" на ваше разположение е богата палитра от разнообразни ресурси. Но няма да се спирам в детайли върху тях. Искам обаче да ви споделя малко за „специалните персонажи“. Почти всяка карта-сграда в "Imnia" ви дава възможност да наемете в града си даден специалист : търговец, майсторковач, монах, свещеник и прочие, и прочие. За да ги имате трябва на първо място да построите съответната сграда във вашия град, а след това да разполагате и със съответните „инструменти“. Свещениците, например, искат „броеници“ , а архитекта има нужда от строителни материали. Какво правят персонажите ли ? Ами дават ви някакъв специален бонус, които „чупи“ правилата на "Imnia" – носи ви допълнителни ресурси, влияние или нови възможностти. Има обаче и няколко особености. "Персонажите" са ограничен брой и няма как всички играчи да разполагат с едни и същи. А също така са взискателни и искат да се „грижите“ за тях, защото могат да загинат...звучи като "Тамагочи", ама не е. Просто още едно допълнително ниво на стратегическото планиране в "Imnia", което е много на мястото си и от тематична гледна точка.

Заключение

    Напълно осъзнавам, че с това превю засегнах изключително малко от геймплея на "Imnia", но се надявам, че схванахте основното. Трупате ресурси, „строите“ сгради в града си, под формата на „табло“ от специални умения и после ги активирате с помощта на работници в различни комбинации, носещи ви различни бонуси.

   Не знам дали ви е станало ясно, но "Imnia" е сериозна и дълбока стратегическа симулация за изграждането на средновековен град. Игра от геймъри за геймъри. Акцентирам на последното, защото в кратък разговор със Стефан, един от дизайнерите на "Imnia", разбрах, че той има изключително богат опит като играч и то основно в „тежки, евро игри“, които са били и вдъхновението му за направата на играта. Сред тях се отличават имената на заглавия като "Concordia", "Mage Knight", игрите на Витал Ласерда и много други. Именно тази своя „любов“ към сериозните стратегически предизвикателства Стефан е заложил и в своят първи дизайн.

    От това, което успях да видя, "Imnia" е вълнуваща игра, съдържаща изключителна стратегическа дълбочина, множество опции и възможностти. В играта макар да няма пряка конфронтация, не водите война и прочие, ограничените ресурси, под формата на сгради и специални персонажи, ще ви поставят в оспорвана битка с опонентите ви. В корените си, "Imnia" е „състезателна“ игра. Ала геймплей механиките й са същинско пиршество за любителите на стратегическите настолни игри.

26.03.2019г. Запишете си тази дата. "Imnia" тръгва в "Kickstarter" и ще има нужда от вашата подкрепа. Ако моето превю не ви убеждава в качествата на играта, то може да я пробвате и към този момент в Tabletop Simulator, в игралната платформа "Steam". Едно от най-очакваните заглавия за тази година изглежда повече от отлично на този етап и лично стискам палци да получи нужното финансиране, за да мога час по-скоро да се докосна до предизвикателният му геймплей !

Няма коментари:

Публикуване на коментар