Краят на септември. С
настъпването на астрономическата есен идва време да извадим якетата и чадърите
от гардероба, да си набавим чифт непромокаеми обувки и да се запасим с повечко
витамини. Ала отвъд споровете "за или против" Хелоуин, купчините окапали листа и аромата на
печени чушки и "царска" туршия – за нас, настолните геймъри, идва най-вълнуващото
време през годината. Есента е времето, когато на пазара се появяват
най-очакваните заглавия, отдавна пленили умовете на геймърите, потривали
нетърпеливо ръце месеци наред да се докопат до тях.
Честта да открие своеобразния
парад на „Tоп заглавията за 2019г“ в блога "BoarD Delights" се падна на „Black Angel”. Няма да скрия от вас, че отдавна следя всичко случващо се
около играта и нямах търпение да я пробвам. Основна причина за това е
дизайнерския екип зад заглавието и предполагаемите приликите ( поне на първо ) четене, между
нея и няколко класически вече настолни заглавия. Е, успях да пробвам „Ангела“ (
за което искам да благодаря на Милен Сотиров – мой човек, голЕм си ) и в
следващите редове ще ви разкажа дали огромните ми очаквания се опрадаха.
Довиждане, жесток свят
Пътят на Ангела не е никак лек... |
„Black Angel” е стратегическа, „евро“ игра със
зарове за до четирима души. Основите на геймплеят й се въртят около
манипулирането и използване на зарове, за активиране на локации с действия ( "worker placement" ) и трупането на точки. Тук някъде си поемете дъх...и да ви кажа
дизайнерския екип зад „Black Angel”. Себастиан
Дюжарден ( "Deus", "Troyes", "Solenia" ) ; Ксавие Жорж ("Troyes" ; "Carson City"
; "Ginkgopolis" ) и Алан Орбан ( "Troyes" ). Изброих ги...на вас оставам да прецените за какви имена става дума.
Издатели са “Pearl Games”.
Напрежение на мостика... |
„Black Angel” ни пренася в мрачното бъдеще на
човечеството, разкривайки ни един апокалиптичен сценарий, който към днешна дата
изглежда доста реалистичен. След като хората са унищожили флората и фауната на
Земята, климатичните промени заплашват бъдещото на човешката раса.
Най-брилятните умове на планетата запретват ръкави и създават „Черният Ангел“ –
свръхмодерен, авангарден звездолет ( обичам я тази дума ! ), който има една
едничка цел. Да пренесе на борда си проби от човешко ДНК до отдалечена планета
обозначена под името Спек и припозната като „Новата Земя“ за човешката раса. Едно
такова пътуване обаче би било немислимо опасно и ще продължи няколко човешки
поколения. Затова и командването на „Черният Ангел“ е изцяло поверено на
изкуствен интелект. Всъщност, в пика на своя егоизъм и жажда за власт, водещите
световни суперсили не успяват да се разберат и да изградят единен върховен
софтуер, който да управлява „Черният Ангел“. Затова и на борда на кораба
оперират няколко изкуствени интелект...всеки в борба за доминация над другите и за правото да се нарече „върховният разум“ на възродилото се човечество на Спек.
Именно в ролята не един от тези изкуствени интелекти влиза и всеки един от
играчи.
Стана малко дългичко, но според
мен темата в „Black Angel” си заслужава всеки ред. Не защото е нечувано оригинална
и иновативна, а защото носи нужната глътка свеж въздух сред тоновете
приключески, фентъзи теми, викинги и зомбита, които редовно заливат нашето
любимо хоби. Един бърз поглед върху компонентите на играта обаче е достатъчен
да ни „приземи“. „Black Angel” си е класическо „евро“ заглавие – тонове токени,
множество символи по тях, а основната цел е да трупаме точки.
Персоналното ви табло започва така |
Подготовката за игра на пръв
поглед е малко стряскаща, но след първата ви игрова сесия ще се уверите, че
всъщност е доста бърза. В „Black Angel” ще откриете цели два борда, които могат да предентират
за централни. Единият от тях представлява мостика на космическият кораб и
всъщност съдържа в себе си всички локации за поставяне на работници. Вторият
борд се изгражда от „бумеранговообразни“ ( нова дума ! ) картонени плочки и
представлява открития Космос. Върху плочките има разположени планети (
различими по трите си различни цвята ) и няколко шепа други символи.
Симпатичните ресурси в играта |
Всъщност идеята с „подвижния
борд“ в „Black Angel” е заета от
миналогодишното заглавие от каталога на "Pearl Games" – Solenia. Идеята е да се
симулира движението на космическия кораб. Последния е представен под формата на
стилна миниатюра, която движите от
плочка на плочка, като когато тя се придвижи едно поле напред, най-задното се
изважда от структурата на борда и се поставя с обратната си страна на първа
позиция пред фигурката. Освен симулация на движението на кораба, това движение
измерва и един от възможните завършеци на играта, а именно „Черният Ангел“ да
достигне до планетата Спек. След което следва сборуване на точки.
Но да се върнем на подготовката
за игра. Всеки играч получава персонално табло в избрания цвят, върху което е
изобразена своеобразна „решетка“ – място където да поставяте „програмите“, които
вие като изкуствен интелект ръковидите. Всеки играч получава и определен брой
„роботи“ ( супер-сладурски фигурки ), три зара, които предварително хвърляте,
шепа стартови ресурси и карти с „Мисии“ във всеки един от трите цвята. И играта
може да започне.
Ти лети, лети...
Стилната фигурак на "Черният Ангел" |
Без никакво съмнение основата на
геймплея в „Black Angel” се върти около използването на зарове. С тяхна помощ
активирате локации с действия по основния игрови борд, превръщащи играта в „worker placement” заглавие. Самите зарове са шестстенни, но на страните им ще откриете
стойностти от нула ( да, нула на зарче ) до три. Заровете биват три цвята (
зелен, жълт и сив ), за да отговарят на трите вида действия, а и по някаква
странна, тематична логика отговарят
и на три от четирите вида извънземни
цивилизации, които ще срещнете в „Black
Angel”. Преди да ви обясня различните действия,
още няколко думи за заровете. В началото започвате с три зара ( по един от
всеки цвят ), като в хода на играта може да си набавяте още. За целта
предприемате действие, с което „затваряте“ един от вашите „роботи“ в една от
трите ( за всеки цвят по една ) „работни станции“ по игралното поле. В
зависимост от това колко „робота“ имате в дадена „станция“, с толкова зара
разполагате.
Всичко се върти около заровете |
Всъщност, на фона на космическата
си тема, „роботите“, извънземните и сие - „Black Angel” не е чак толкова комплексна
игра. Веднага обаче ви казвам, че това не означава липсва на дълбочина. Точно
обратното, „Black Angel” може да бъде обсебваща с различните стратегически
подходи, обединени от общата идея – трупане на точки.
Всеки ход в „Black Angel” избирате между две опции означени като „Последователност A“ и „Последователност Б“...естествено от тематични
съображения. Основното, което ще правите в 90% от времето в играта е „Последователност
А“. Тя включва няколко стъпки, които изпълнявате в строг ред, ала най-важната
от тях е да си изберете зар и да
активирате локация. Преди това обаче може да играете карти.
Символи, символи и пак символи |
На няколко пъти споменах картите „Мисии“
и дойде време да ви обясня малко повечко за тях. Те идват в три цвята и на
лицевата си страна имат разнообразни мисии. Последните поставяте върху „космическият
борд“ с цел да трупате точки и ресурси. Всъщност това е и най-сериозния
източник на точки в „Black Angel”. Самите мисии биват два вида. Първите могат да се
активират многократно, докато са разположени на борда, а вторите искате да го
напуснат максимално бързо, за да ви донесат солидно количество „благинки“. Мисиите от първия тип искате да поставяте
пред космическия кораб, а тези от втория максимално зад него.
Активиране на борда ви става с карти |
Освен като мисии, картите в „Black Angel” се използват и за цвета си при активиране на персоналното ви табло. Вече
ви споманах, че то предсталява нещо като „ядрото“/“мозъка“ ви в ролята на
изкуствен интелект. На него има изобразенa „решетка“, ( 3х3 ), в която поставяте „технологии“/“програми“,
които идват под формата на картонени токени. С този си елемент, „Black Angel” рязко внедрява “tableau building” в геймплея си. В това „табло“ обаче има и елементи на пъзел, защото има
значение какви плочки поставяте и как точно ги поставяте. Последните взимате
посредством едно от действията. В „Black
Angel” ще откриете и „черни" технологии, които
са плочки носещи ви точки в края на играта.
„Технологиите“ се активират
посредством карти, като карта от даден
цвят, активира всички „технологии“ ( бел.ред. те също са в трите цвята ) в този цвят. Затова ви казах, че
изграждането на „таблото“ може да бъде обсебващо като пъзел. Тук някъде идва и
една малка критика от моя страна към „Black
Angel”. Малко постнички ми идват „технологиите“.
Реално се свеждат до няколко неща, които се повтарят върху всички плочки –
получавате ресурси ; местите корабчета на „космическия борд“ ; добавяте нови „роботи“.
Искаше ми се да има разни по-завъртяни специални умения, както би подобавало на
едно „tableau building” заглавие. От друга страна, „технологиите“ не са основната
част от геймплея на „Black Angel” и можем да си затворим очите...или да си чакаме мирно излизането на
допълнение.
Стигаме и до заровете. Втората и
задължителна фаза на всяка „Последователност А“ е да вземете зар и да
активирате действия от централния борд. Казвам „да вземете зар“, защото ако
мога да перифразирам великият Тодор Колев : „В „Black Angel” зар може да дойде отвсякъде“. Освен с вашите зарове, в играта може да закупувате и използвате заровете на опонентите си. Последното
ви струва едно мижаво ресурсче (
кристал ), а може да ви свърши ужасно много работа. Правилното боравене с
вашите и чуждите зарове е ключово за крайната победа в „Black Angel”.
Поставянето на мисии е ключово за трупането на точки |
След като си набавите зар стигаме
и до основното – активиране на поле от централния борд. Стойността на зара
определя и „силата“ на действието ви. А относно самите действия – върху борда
имаме една шест локации, събрани в четири възможни действия. Последното не е
някаква магия, а просто едно действие се повтаря три пъти, за всеки цвят зар –
поставянето на мисия, което вече обсъдихме. То е и най-комплексното и объркващо действие в играта. Основна заслуга за
това има и проблемната на места книжка с правила в „Black Angel”. Не казвам, че книжката е лошо
написана...ама не е достатъчно добре подредна, има и няколко липси, а други правила
са ненужно завъртени. Това не прави добра услуга на подобен род „евро“
заглавия, пленяващи със стратегическата си дълбочина. Не бягайте с писъци
обаче. Правилата на „Black Angel” не са лоши...просто трябва да четете внимателно. (
бел.ред. макар че правилото за финалното точкуване на „черните“ плочки не искам
да го обяснявам )
Останалите три действия включват :
вземане на нови „технологии“ ; отбрана срещу лошите, червени извънземни и премахване на кубчета „щети“ от
космическия кораб. Да, имаше и лоши в „Black Angel”. Те идват под формата на карти и
атакуват "Черният Ангел", когато разполагате мисии върху „космическия борд“.
Поставяте ги на специлано означени места свързани с всяка локация за действия
от централния борд. Всяка „червена“ карта нанася и щети на кораба. Ако "Черният Ангел" генерира достатъчно щети,
той може да експлоадира, което води до преждевременен край на играта. Не
скачайте като ужилени. „Black Angel” не е кооперативна игра...дори не е полукооперативна.
Просто трябва да сте внимателни. Докато
са разположени върху централното игрално поле „червени“ карти ви принуждават да
губите карти или ресурси, за да активирате даден локации за действие. А
кубчетата „щети“ водя до намаляване на
стойността на поставен зар, когато са поставени на локация, а поставени върху
зар ви карат да губите точки. Скоба – последното не го намерихме като
правило в книжката и трябваше да ползваме чичко Гугъл.
Явно е, че искате да „чистите“
червени карти и кубчета „щети“ от игралното поле, за да не вредят на действията
ви и за да не погине "Черният Ангел"...има обаче и още една причина. Посредством придобитите червени карти може
да активирате колони и редове от персоналното ви табло, без значение от цвета
на плочките „технологии“ върху него. А с кубчетата „щети“ може да манипурите
заровете си ( да ги въртите ) и да активирате всяка „технология“ по отделно.
Всъщност тези две „почистващи“ действия в „Black Angel” имат огромно значение за
крайната ви победа в играта. Само трябва да ги използвате максимално правилно,
защото пък от друга страна ви забавят в поставянето на мисии и набавянето на „технологии“
за таблото ви.
Няколко думи и за „Последователност
Б“. Гледайте на нея като на своеобразен „рестарт“ на вашия изкуствен интелект в
„Black Angel”. Почиствате персоналният си борд от карти и кубчета, с които сте
активирали „технологии“. Получавате нови зарове. И най-важното, местите Черният Ангел върху „космическия“
борд. Последното има значение за активирането на мисии и за достигане до
края на играта. Всъщност с „Последователност
Б“ виждаме още един аспект на „Black
Angel” – играта включва „състезателен“ елемент. Правилното и навременно
използване на тази опция за действие, както и правилното и навременно
приключване на играта е ключово. Трябва правилно да прецените, кога това ще ви
донесе най-голяма изгода.
Мисия „Успех“
„Black Angel” е един малък триумф за нашето
хоби. Всъщност, играта не е никак малка и предлага множество стратегически
пътечки за крайната победа. „Black Angel” може да бъде „парализиращо-анализираща“ ако й позволите.
Въпреки някой малки пропуски в
правилата, геймплеят на „Black Angel” е изключително елегантен и достъпен за усвояване. Което
не е толкова изненадаващо на фона на звездното дизайнерско трио зад играта. „Black Angel” комбинира по отличен начин добре познати механики и надгражда над
геймплей, познат от предходни заглавия. Както вече споменах, ако имам някаква
критика към механиките, тя е за липсата на особено разнообразие сред „технологиите“,
което обаче е компенсирано от пъзела свързан с поставянето им.
На няколко места срещнах
противоречиви коментари за визията на игра, ала лично за мен тя е отлична.
Всичко е добре изпипано и на мястото си, без да ви затормозява с излишни
елементи. Върху картите „Мисии“ няма разнообразни и богати илюстрации, но
смятам, че последните щяха да затормозят и без това натоварената им визия. Върху
компонентите на „Black Angel” има доста и единствено символи, което на първо четене ще
ви затрудни. Само след едно изиграване обаче, ще свикнете с тях и няма да ви
пречат, а дори ще започнат да ви помагат.
Няма как да не ви препоръчам „Black Angel”. Играта определено ще докосне тънката струна на всеки „евро“ геймър с
чистия си и богат геймплей. Отличната тема и визия са допълнението, което
превръщат „Black Angel” в едно от топ заглавията тази година. Към този момент
сигурен участник сред водещите игри за 2019г.
Задължително препоръчвам ЗА :
1. Любители на стратегически настолни игри
2. Любители на игрите със зарове
3. Когато искате да напрегнете мисловната си дейност.
4. Когато си търсите "евро" игра с космическа тема.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 6 / 6
Преиграваемост : 5.5 / 6
Крайна оценка : 5.5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар