четвъртък, 26 септември 2019 г.

Полета на "Ангелът" – Black Angel


    Краят на септември. С настъпването на астрономическата есен идва време да извадим якетата и чадърите от гардероба, да си набавим чифт непромокаеми обувки и да се запасим с повечко витамини. Ала отвъд споровете "за или против" Хелоуин, купчините окапали листа и аромата на печени чушки и "царска" туршия – за нас, настолните геймъри, идва най-вълнуващото време през годината. Есента е времето, когато на пазара се появяват най-очакваните заглавия, отдавна пленили умовете на геймърите, потривали нетърпеливо ръце месеци наред да се докопат до тях.

    Честта да открие своеобразния парад на „Tоп заглавията за 2019г“ в блога "BoarD Delights" се падна на „Black Angel”. Няма да скрия от вас, че отдавна следя всичко случващо се около играта и нямах търпение да я пробвам. Основна причина за това е дизайнерския екип зад заглавието и предполагаемите приликите ( поне на първо ) четене, между нея и няколко класически вече настолни заглавия. Е, успях да пробвам „Ангела“ ( за което искам да благодаря на Милен Сотиров – мой човек, голЕм си ) и в следващите редове ще ви разкажа дали огромните ми очаквания се опрадаха.


Довиждане, жесток свят

Пътят на Ангела не е никак лек...
    „Black Angel е стратегическа, „евро“ игра със зарове за до четирима души. Основите на геймплеят й се въртят около манипулирането и използване на зарове, за активиране на локации с действия ( "worker placement" ) и трупането на точки. Тук някъде си поемете дъх...и да ви кажа дизайнерския екип зад „Black Angel. Себастиан Дюжарден ( "Deus", "Troyes", "Solenia" ) ; Ксавие Жорж ("Troyes" ; "Carson City" ; "Ginkgopolis" ) и Алан Орбан ( "Troyes" ). Изброих ги...на вас оставам да прецените за какви имена става дума. Издатели са “Pearl Games”.

Напрежение на мостика...
    „Black Angel ни пренася в мрачното бъдеще на човечеството, разкривайки ни един апокалиптичен сценарий, който към днешна дата изглежда доста реалистичен. След като хората са унищожили флората и фауната на Земята, климатичните промени заплашват бъдещото на човешката раса. Най-брилятните умове на планетата запретват ръкави и създават „Черният Ангел“ – свръхмодерен, авангарден звездолет ( обичам я тази дума ! ), който има една едничка цел. Да пренесе на борда си проби от човешко ДНК до отдалечена планета обозначена под името Спек и припозната като „Новата Земя“ за човешката раса. Едно такова пътуване обаче би било немислимо опасно и ще продължи няколко човешки поколения. Затова и командването на „Черният Ангел“ е изцяло поверено на изкуствен интелект. Всъщност, в пика на своя егоизъм и жажда за власт, водещите световни суперсили не успяват да се разберат и да изградят единен върховен софтуер, който да управлява „Черният Ангел“. Затова и на борда на кораба оперират няколко изкуствени интелект...всеки в борба за доминация над другите и за правото да се нарече „върховният разум“ на възродилото се човечество на Спек. Именно в ролята не един от тези изкуствени интелекти влиза и всеки един от играчи.

    Стана малко дългичко, но според мен темата в „Black Angel си заслужава всеки ред. Не защото е нечувано оригинална и иновативна, а защото носи нужната глътка свеж въздух сред тоновете приключески, фентъзи теми, викинги и зомбита, които редовно заливат нашето любимо хоби. Един бърз поглед върху компонентите на играта обаче е достатъчен да ни „приземи“. „Black Angel си е класическо „евро“ заглавие – тонове токени, множество символи по тях, а основната цел е да трупаме точки.

Персоналното ви табло започва така
    Подготовката за игра на пръв поглед е малко стряскаща, но след първата ви игрова сесия ще се уверите, че всъщност е доста бърза. В „Black Angel ще откриете цели два борда, които могат да предентират за централни. Единият от тях представлява мостика на космическият кораб и всъщност съдържа в себе си всички локации за поставяне на работници. Вторият борд се изгражда от „бумеранговообразни“ ( нова дума ! ) картонени плочки и представлява открития Космос. Върху плочките има разположени планети ( различими по трите си различни цвята ) и няколко шепа други символи.

Симпатичните ресурси в играта
    Всъщност идеята с „подвижния борд“ в „Black Angel  е заета от миналогодишното заглавие от каталога на "Pearl Games" – Solenia. Идеята е да се симулира движението на космическия кораб. Последния е представен под формата на стилна миниатюра, която движите от плочка на плочка, като когато тя се придвижи едно поле напред, най-задното се изважда от структурата на борда и се поставя с обратната си страна на първа позиция пред фигурката. Освен симулация на движението на кораба, това движение измерва и един от възможните завършеци на играта, а именно „Черният Ангел“ да достигне до планетата Спек. След което следва сборуване на точки.

    Но да се върнем на подготовката за игра. Всеки играч получава персонално табло в избрания цвят, върху което е изобразена своеобразна „решетка“ – място където да поставяте „програмите“, които вие като изкуствен интелект ръковидите. Всеки играч получава и определен брой „роботи“ ( супер-сладурски фигурки ), три зара, които предварително хвърляте, шепа стартови ресурси и карти с „Мисии“ във всеки един от трите цвята. И играта може да започне.

Ти лети, лети...

Стилната фигурак на "Черният Ангел"
    Без никакво съмнение основата на геймплея в „Black Angel се върти около използването на зарове. С тяхна помощ активирате локации с действия по основния игрови борд, превръщащи играта в „worker placement” заглавие. Самите зарове са шестстенни, но на страните им ще откриете стойностти от нула ( да, нула на зарче ) до три. Заровете биват три цвята ( зелен, жълт и сив ), за да отговарят на трите вида действия, а и по някаква странна, тематична логика отговарят и на три от четирите вида извънземни цивилизации, които ще срещнете в „Black Angel. Преди да ви обясня различните действия, още няколко думи за заровете. В началото започвате с три зара ( по един от всеки цвят ), като в хода на играта може да си набавяте още. За целта предприемате действие, с което „затваряте“ един от вашите „роботи“ в една от трите ( за всеки цвят по една ) „работни станции“ по игралното поле. В зависимост от това колко „робота“ имате в дадена „станция“, с толкова зара разполагате.

Всичко се върти около заровете
    Всъщност, на фона на космическата си тема, „роботите“, извънземните и сие - „Black Angel не е чак толкова комплексна игра. Веднага обаче ви казвам, че това не означава липсва на дълбочина. Точно обратното, „Black Angel може да бъде обсебваща с различните стратегически подходи, обединени от общата идея – трупане на точки.

    Всеки ход в „Black Angel избирате между две опции означени като „Последователност A“ и „Последователност Б“...естествено от тематични съображения. Основното, което ще правите в 90% от времето в играта е „Последователност А“. Тя включва няколко стъпки, които изпълнявате в строг ред, ала най-важната от тях е да си изберете зар и да активирате локация. Преди това обаче може да играете карти.

Символи, символи и пак символи
    На няколко пъти споменах картите „Мисии“ и дойде време да ви обясня малко повечко за тях. Те идват в три цвята и на лицевата си страна имат разнообразни мисии. Последните поставяте върху „космическият борд“ с цел да трупате точки и ресурси. Всъщност това е и най-сериозния източник на точки в „Black Angel. Самите мисии биват два вида. Първите могат да се активират многократно, докато са разположени на борда, а вторите искате да го напуснат максимално бързо, за да ви донесат солидно количество „благинки“. Мисиите от първия тип искате да поставяте пред космическия кораб, а тези от втория максимално зад него.

Активиране на борда ви става с карти
    Освен като мисии, картите в „Black Angel се използват и за цвета си при активиране на персоналното ви табло. Вече ви споманах, че то предсталява нещо като „ядрото“/“мозъка“ ви в ролята на изкуствен интелект. На него има изобразенa „решетка“, ( 3х3 ), в която поставяте „технологии“/“програми“, които идват под формата на картонени токени. С този си елемент, „Black Angel рязко внедрява “tableau building” в геймплея си. В това „табло“ обаче има и елементи на пъзел, защото има значение какви плочки поставяте и как точно ги поставяте. Последните взимате посредством едно от действията. В „Black Angel ще откриете и „черни" технологии, които са плочки носещи ви точки в края на играта.

    „Технологиите“ се активират посредством карти, като карта от даден цвят, активира всички „технологии“ ( бел.ред. те също са в трите цвята ) в този цвят. Затова ви казах, че изграждането на „таблото“ може да бъде обсебващо като пъзел. Тук някъде идва и една малка критика от моя страна към „Black Angel. Малко постнички ми идват „технологиите“. Реално се свеждат до няколко неща, които се повтарят върху всички плочки – получавате ресурси ; местите корабчета на „космическия борд“ ; добавяте нови „роботи“. Искаше ми се да има разни по-завъртяни специални умения, както би подобавало на едно „tableau buildingзаглавие. От друга страна, „технологиите“ не са основната част от геймплея на  Black Angel и можем да си затворим очите...или да си чакаме мирно излизането на допълнение.

    Стигаме и до заровете. Втората и задължителна фаза на всяка „Последователност А“ е да вземете зар и да активирате действия от централния борд. Казвам „да вземете зар“, защото ако мога да перифразирам великият Тодор Колев : „В „Black Angel зар може да дойде отвсякъде“. Освен с вашите зарове, в играта може да закупувате и използвате заровете на опонентите си. Последното ви струва едно мижаво ресурсче ( кристал ), а може да ви свърши ужасно много работа. Правилното боравене с вашите и чуждите зарове е ключово за крайната победа в „Black Angel.

Поставянето на мисии е ключово за трупането на точки
    След като си набавите зар стигаме и до основното – активиране на поле от централния борд. Стойността на зара определя и „силата“ на действието ви. А относно самите действия – върху борда имаме една шест локации, събрани в четири възможни действия. Последното не е някаква магия, а просто едно действие се повтаря три пъти, за всеки цвят зар – поставянето на мисия, което вече обсъдихме. То е и най-комплексното и объркващо действие в играта. Основна заслуга за това има и проблемната на места книжка с правила в „Black Angel. Не казвам, че книжката е лошо написана...ама не е достатъчно добре подредна, има и няколко липси, а други правила са ненужно завъртени. Това не прави добра услуга на подобен род „евро“ заглавия, пленяващи със стратегическата си дълбочина. Не бягайте с писъци обаче. Правилата на „Black Angel не са лоши...просто трябва да четете внимателно. ( бел.ред. макар че правилото за финалното точкуване на „черните“ плочки не искам да го обяснявам )

    Останалите три действия включват : вземане на нови „технологии“ ; отбрана срещу лошите, червени извънземни и премахване на кубчета „щети“ от космическия кораб. Да, имаше и лоши в „Black Angel. Те идват под формата на карти и атакуват "Черният Ангел", когато разполагате мисии върху „космическия борд“. Поставяте ги на специлано означени места свързани с всяка локация за действия от централния борд. Всяка „червена“ карта нанася и щети на кораба. Ако "Черният Ангел" генерира достатъчно щети, той може да експлоадира, което води до преждевременен край на играта. Не скачайте като ужилени. „Black Angel не е кооперативна игра...дори не е полукооперативна. Просто трябва да сте внимателни.  Докато са разположени върху централното игрално поле „червени“ карти ви принуждават да губите карти или ресурси, за да активирате даден локации за действие. А кубчетата „щети“ водя до намаляване на стойността на поставен зар, когато са поставени на локация, а поставени върху зар ви карат да губите точки. Скоба – последното не го намерихме като правило в книжката и трябваше да ползваме чичко Гугъл.

    Явно е, че искате да „чистите“ червени карти и кубчета „щети“ от игралното поле, за да не вредят на действията ви и за да не погине "Черният Ангел"...има обаче и още една причина. Посредством придобитите червени карти може да активирате колони и редове от персоналното ви табло, без значение от цвета на плочките „технологии“ върху него. А с кубчетата „щети“ може да манипурите заровете си ( да ги въртите ) и да активирате всяка „технология“ по отделно. Всъщност тези две „почистващи“ действия в „Black Angel имат огромно значение за крайната ви победа в играта. Само трябва да ги използвате максимално правилно, защото пък от друга страна ви забавят в поставянето на мисии и набавянето на „технологии“ за таблото ви.

    Няколко думи и за „Последователност Б“. Гледайте на нея като на своеобразен „рестарт“ на вашия изкуствен интелект в „Black Angel. Почиствате персоналният си борд от карти и кубчета, с които сте активирали „технологии“. Получавате нови зарове. И най-важното, местите Черният Ангел върху „космическия“ борд. Последното има значение за активирането на мисии и за достигане до края на играта. Всъщност с „Последователност Б“ виждаме още един аспект на Black Angel играта включва „състезателен“ елемент. Правилното и навременно използване на тази опция за действие, както и правилното и навременно приключване на играта е ключово. Трябва правилно да прецените, кога това ще ви донесе най-голяма изгода.

Мисия „Успех“

    „Black Angel е един малък триумф за нашето хоби. Всъщност, играта не е никак малка и предлага множество стратегически пътечки за крайната победа. „Black Angel може да бъде „парализиращо-анализираща“ ако й позволите.

    Въпреки някой малки пропуски в правилата, геймплеят на „Black Angel е изключително елегантен и достъпен за усвояване. Което не е толкова изненадаващо на фона на звездното дизайнерско трио зад играта. „Black Angel комбинира по отличен начин добре познати механики и надгражда над геймплей, познат от предходни заглавия. Както вече споменах, ако имам някаква критика към механиките, тя е за липсата на особено разнообразие сред „технологиите“, което обаче е компенсирано от пъзела свързан с поставянето им.

     На няколко места срещнах противоречиви коментари за визията на игра, ала лично за мен тя е отлична. Всичко е добре изпипано и на мястото си, без да ви затормозява с излишни елементи. Върху картите „Мисии“ няма разнообразни и богати илюстрации, но смятам, че последните щяха да затормозят и без това натоварената им визия. Върху компонентите на „Black Angel има доста и единствено символи, което на първо четене ще ви затрудни. Само след едно изиграване обаче, ще свикнете с тях и няма да ви пречат, а дори ще започнат да ви помагат.

    Няма как да не ви препоръчам „Black Angel. Играта определено ще докосне тънката струна на всеки „евро“ геймър с чистия си и богат геймплей. Отличната тема и визия са допълнението, което превръщат „Black Angel в едно от топ заглавията тази година. Към този момент сигурен участник сред водещите игри за 2019г.

Задължително препоръчвам ЗА :

1. Любители на стратегически настолни игри
2. Любители на игрите със зарове
3. Когато искате да напрегнете мисловната си дейност.
4. Когато си търсите "евро" игра с космическа тема.

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 6 / 6

Преиграваемост : 5.5 / 6


Крайна оценка : 5.5 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар