Настолните игри, макар и намирайки
се в своята „Златна епоха“, далеч не са ново хоби и в тях отдавна има
установени както жанрове и похвати, така и забележителни дизайнери, дали ни
редица вълнуващи заглавия. Когато пиша за нова игра на автор от подобен, „култов“
калибър в любимото хоби, няма нужда да се опитвам да ви омайвам със специален
увод.
Защото в следващите редове ще ви
разкажа малко повече за новото заглавие на Томас Леман. Икономист, програмист и
писател, днес той е едно от най-уважаваните имена в хобито, дизайнер на десетки
заглавия, сред които без никакво съмнение изпъква поредицата “Race for
the Galaxy”. Последната е култова серия от
игри, в основата на които е залегнала състезателната идея за трупане на точки,
докато колонизирате звездите. През годините поредицата претърпя няколко
различни метаморфози под формата на самостоятелни заглавия, като винаги
основната движеща сила зад тяхното излизане бе опростяване на
правилата/формулата на играта.
Тези от вас, които следят редовно
моят блог знаят, че съм огромен фен на
цялата „Race for the Galaxy” сага ( номер едно, според мен, е "Roll for the Galaxy" ), както и на
дизайните дело на Том Леман. Именно затова чаках с нетърпение излизането на
новото му заглавие и му посветих доста време ( няколко месеца ), преди да
напиша това ревю и да споделя мнението си за играта с вас, скъпи читатели.
Добрият магьосник Прозяв
Всеки играч влиза в ролята на магьосник |
„Res Arcana” е настолна игра с карти за двама
до четирима играчи. В основата й са залегнали така любимите ми „engine“/“tableau building“ механики, каращи
ме веднага да прикова поглед към нея. Издател на играта е "Sand Castle
Games".
В „Res Arcana” играчите влизат в ролята на
магьосници, опитващи се да манипулират природните сили ( есенции )...за да
трупат точки. Дааа, някъде тук темата в играта започва и завършва, защото
просто я няма. „Res Arcana” ни предлага „любимата“ ми тема за дуелиращи се магове, която обичайно ме кара бързичко да заспивам
край игралната маса. Да се чуди човек, няма ли нещо мъничко по-оригинално.
Но млъкни сърце...спирам с „темата“ до тук.
Илюстрациите в играта са отлични |
Иначе „Res Arcana” си е състезателна игра, подобно на заглавията от „Race for
the Galaxy” поредицата. Този път обаче,
състезанието е още по-бързо, защото играете до едва десет точки. Първият
достигнал до тях печели. За целта трябва да създадете най-добрият „двигател“ за
точки.
В началото на играта всеки играч
получава опция да си избере един магьосник, представител на дадена школа за
магия. Всеки един ви предлага специфично специално умение, което е
своеобразната „първа брънка“ от „двигателят“ ви за точки. Приготовлението за
игра в „Res Arcana” е доста бързо. На достъпно за всички играчи място се
поставя специалната кутия за
магическите есенции, която пристига в комплекта на играта, тестето с карти
„Монументи“ и плочките „Извори на силата“. Тук някъде ще отворя една скоба и ще
кажа нещичко за компонентите.
Отличен като изработка и приложение компонент от играта |
На „Res Arcana” не може да й се отрече отличната визия. Компонентите не са много на брой и се свеждат основно до карти
и плочки, но са с отлично качество. Магическите есенции или ресурсите в играта
са приятни дървени токени, а специалната кутия, в която ги съхранявате прави така, че разпределението им в хода на играта да е изключително лесно. Илюстрациите са
едно от най-силните оръжия на „Res Arcana“, нещото, което замества отсътващата тема. Артът е
прекрасен, без съмнение един от най-добрите сред новите заглавия появили се на
пазара в последните месеци. И за да обобщя – отлична оценка за визията на
играта.
Картите "Артефакти" са сърцето на играта |
Неусетно стигаме и до най-важното
в „Res Arcana”, а именно картите „Артефакти“. В играта ще откриете общо
четиридесет от тях, като във всяка игрова сесия всеки играч ползва точно осем. Именно това е и
най-голямото предизвикателство, иновативност и чар на играта – да изградите
успешен „двигател“ с едва осем карти. На пръв поглед звучи като нещо нечувано
за подобен род игри. Относно получаването на тези карти – то се случва преди
началото на всяка игрова сесия. Което също е уникално, защото реално в „Res Arcana” вие получавате всички карти, до които ще имате достъп още в началото на
играта, може да ги разгледате спокойно и да изградите стратегията си. В
книжката с правила ще намерите няколко способа за раздаване на картите ( в
интернет има доста дискусии върху тях ), като за мен най-добре работи "draft" варианта, но
това е лично предпочитание.
След като получите картите си и формирате с тях тесте, теглите трите най-горни. Всеки играч си избира и плочка
с „магически предмет“ и може да се впуснете в това скоростно, магическо
състезание.
Великолепната петорка
Магическите предмети са още един елемент от стратегията ви |
Всеки ход в „Res Arcana” е разделен на три фази, придавайки една изключително изчистена формула на
играта. Всъщност, това е една от най-силните й страна – изчистения и прецизен
геймплей.
В първата фаза на всеки ход
събирате „есенция“ или казано „понародному“ – ресурси. Получавате ги
посредством различни източници в зависимост от „двигателя“ ви – карти
„артефакти“, „магически предмети“, „извори на силата“, магьосника ви. Ресурсите
биват пет вида и между тях няма никаква съществена разлика, освен че „златото“
се придобива по-трудно.
Втората фаза е основната част от геймплея на „Res Arcana”. В нея играчите се редуват да извършват по едно действия измежду пет
възможни, докато не кажат „пас“. Когато за първи път се запознаете с играта
тези действия може да ви изглеждат сложни. Истината е, че поради богатата иконография по компонентите в
„Res Arcana” играчите първоначално се стъписват. Само след няколко
рунда обаче този проблем ще изчезне....за сметка на друг. А именно, че играта
може да е свършила дотогава. „Res Arcana” е на първо място състезание,
което награждава скоростта, а не качеството или количеството.
За къде без тонове символи в игра на Том Леман |
Най-логичната опция сред
действията в играта е изграването на карта „артефакт“. За целта плащате нужните
ресурси обозначени върху картата и я поставяте на масата пред вас, получавайки
достъп до ново действие. За картите вече споменах малко. Интересното е, че за
разлика от други игри, в „Res Arcana” не искате да играете карти от ръката си постоянно. Не се
стремите към това максимално бързо да поставите картите си, а трябва да уцелите
правилния момент. Защото голяма част от картите имат ефекти, които може да не
използвате в този или следващите няколко рунда и ивенстирането в тях може да се окаже излишно. Освен това „Res Arcana” е скоростно
предизвикателство. Неправилно изиграна карта или грешно избран подход вероятно
ще ви костват играта, защото просто няма да имате време да се „върнете“ и да
промените стратегията си.
Ако не искате да изиграете карта
от ръката си, то може винаги да е „изхвърлите“, за да получите ресурси, с чиито
помощ да активирате други действия или карти. Имате обаче едно наум –
придобиването на нови карти от тестето ви в „Res Arcana” не е никак лесно. Да, в края на
всеки ход получавате една, но това е крайно недостатъчно. Последната
манипулация, която може да извършите с картите си е да активирате вече изиграни
от вас такива. Ефектите по тях са най-разнообразни и нямам да се спирам в
детайли. От стратегическо естество най-интригуващи за мен са тези даващи
„есенция“ на всички играчи, защото е доста „триково“ да определиш правилния
момент за използването им. Както и картите „дракони“...които ни позволяват в „Res Arcana” да се появи добрия, стар похват известен като „прецакай другарче“.
Как ми се искаше по една такава плочка да имаше за всички играчи |
Тонове мастило ( и компютърни
знаци ) се изписаха за агресивните карти в „Res Arcana”. Аз лично съм окей с тяхното
съществуване в играта. Първо, защото са наистина много малко. Второ, защото са
скъпи са изиграване, което автоматично означава отклоняване на ресурси от други
места, които могат да ви донесат точки. И трето, защото има начини да се
предпазите от тях. За да обобщя : засега нямам никакви проблеми със
съществуването на картите с атакуващи ефекти в „Res Arcana”...дано обаче в бъдещите допълнение
тяхната бройка да не се увеличи.
"Монументите" са извори за точки |
Стигаме и до действието водещо до
най-голямото генериране на точки в „Res
Arcana”, а именно възможността да
придобиете „извор на силата“ или „монумент“.
„Монументите“ биват карти даващи
ви основно точки, ала струват злато – най-трудно добивания ресурс в
играта. Всеки момент в играта има избор между два „монумента“. Някои от
тях дават и специално умение, което също може да ви бъде полезно.
„Монументите“ са безболезнените източници на точки в „Res Arcana”. Казвам безболезнени, защото „Изворите на силата“ са си истинско предизвикателство. Първо,
защото струват ужасноооооо много ресурси/есенция, за да ги придобиете и второ,
защото изискват от вас определена, поредна активация или натрупване в хода на
следващите рундове, за да „изтискате“ максимума им.
Ах, този арт |
Самите „Извори на силата“
пристигат под формата на големи картонени плочки, за което компонентно решение
приветствам авторите на „Res Arcana” с две ръце. Всеки един от „Изворите на силата“ обичайно
е свързан с дадена есенция или подход в играта. Например „Криптата“ иска от вас
да трупате черна есенция ( некромансърска магия ), а „Леговището на дракона“
пък ви дава опция за повече точки ако сте играли повече карти с дракони пред
вас. В хода на играта едва ли ще можете да си купите повече от един „Извор на
силата“...без това да ви струва тонове ресурси и да ви отведе до последното
място в крайното класиране поради прахосничество. Магьосник или не, лошата
икономическа политика в „Res Arcana” си взема своето. Затова и трябва внимателно да избирате
стратегията си.
Всяка от плочките е двустранна |
Като последна опция в „Res Arcana”, може и да се откажете да извършвате повече действия – да кажете „пас“.
След което следва кратка фаза на „менажиране“ на нещата пред вас – приготвяне
на картите ви за следващия ход ; замяна на „магическия предмет“ ( за които не
казах нищо...абе това са просто още едни плочки, даващи ви умение по време на
хода ) с друг и теглене на нова карта „артефакт“ от тестето ви. След което ви
остава да изчакате и останалите играчи да кажат „пас“, за да може да се стигне
до последния етап от всеки ход в „Res
Arcana” – проверка за победител. Ако
някой играч е достигнал до десет точки, то играта свършва и той печели. Ако са
повече от един, печели този с повече от десет точки, а ако са равни има разни „tie-breaker”-и. Тънкият момент в „Res Arcana” е точни момент, кога да кажете „пас“. Защото отказвайки
се от повече действия за хода, оставяте опонентите си да играят
необезпокоявани. За сметка на това обаче първия играч които каже „пас“, получава
токена за активен играч в следващия рунд...и получава автоматично една точка за
крайната победа, която се взима под внимание в последващото точкуване след края
на рунда.Така че понякога може и да искате да се откажете в „Res Arcana”.
Гран при за магьосници
Стигаме и до заключението, до
крайната ми оценка за „Res Arcana”. На теория, практика...абе, откъдето и да го погледнете „Res Arcana” си е забележително дизайнерско постижение. Играта нагледно ни показва, че не са нужни тонове компоненти и модули, за да постигнеш богат геймплей, даващ толкова много опции и преиграваемост. Дори с риск да компроментирам това ревю - та аз още дори не съм играл с "всичките" четиридесет карти в „Res Arcana”, не съм разучил напълно всички възможни "двигатели" за точки ! Ала трябва да ви споделя нещо. И вероятно ще ви изненадам след толкова много хвалби. Аз не харесвам „Res Arcana”.
Или казано по-точно : Не харесвам усещането да играя „Res Arcana”. Знам, че ще ви объркам и затова ще опитам да се аргументирам...някак. Чисто механично, това е перфектна игра. Всяка една механика в нея докосва най-тънките струни на геймърската ми душа. „Res Arcana” спада към любимия ми жанр в настолните игри. И въпреки това, когато я играя имам чувството, че съм на работа. Не защото играта е толкова сложна или ефектите на картите и правилното им активиране ме затормозява. Просто играта не ми носи никакво удоволствие, не може никакъв начин да ме вплете в чара си. Дори когато печеля, не изпитвам задоволство.
Дълго време мислих върху този проблем и той ме спираше да напиша ревю за играта. Дали пък няма нещичко в механиките на „Res Arcana”, което да е счупено ? Няма. Дали пък съм се изморил да играя настолни игри ? Вие сериозно ли ? В крайна сметка все пак успях да стигнах до разковничето на проблема. А именно, че липсата на тема е най-големия минус за мен в играта ! Без да съм най-отдадения по тематични игри геймър...явно в този случай е проблем за мен. Затова, без повече да драматизирам със заключението си, няма да Ви препоръчам „Res Arcana”...макар че ще й дам отлична оценка, която тя напълно заслужава заради невероятните си геймплей качествата.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 6 / 6
Крайна оценка : 6 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар