Признавам си без бой, още в
началото на тoва ревю – абсолютен почитател съм! На какво, ще попитате ви ? Ами на „биткаджийските“ игри, от които притежавам притеснително
количество в колекцията си. Което обаче не пречи сърцето ми да подскача при вида на всяко ново заглавие в жанра. Освен това съм асболютен
почитател и на „Restoration Games”, студиото на Роб Давю и сие, което се е заело с амбициозната задача да изтупва праха и да връща пред широката настолна публика култови, забравени заглавия ( "Downforce", "Fireball Island", "Indulgence" ). Нали се досещате накъде отиват
неща ? Пак ще си говорим за заглавие, което очаквах доста дълго време. Дали
останах доволен от него ще ви кажа в следващите редове.
В битката няма равни...
“Unmatched : Battle of Legends,
Volume One”, която за по-кратко в слеващите
редове ще наричам „Unmatched“, е
„биткаджийска“, тактическа игра с карти за двама или за четирима (отборно )
играчи. Оригинално, играта почива на част механиките залегнали в „Star Wars: Epic Duels“ – класическо вече заглавие на "Milton
Bradley" и Роб Давю от далечната 2002г. „Unmatched“ залага на идеята да "съживи" тези механики, като ги освежи и осъвременни. Дизайнери на играта са Роб Давю, Джъстин Джейкъбсън и
Джей Ар Хъникът. Издатели са "Mondo Games" и "Restoration Games".
Колкото и невероятно да ви звучи,
една от най-култовите черти на „Unmatched“ е, че реално няма тема. Просто
класическа арена,“биткаджийска“ игра, в която играчите се изправят един срещу
друг следвайки правилата на формулата „последния оцелял“. Както вече стана
дума, „Unmatched“ в
сърцевината си е игра за двама, своеобразен дуел, който би трябва да приключи
за около половин час. В правилата обаче ще намерите и отборен вариант за
четирима, който работи учудващо добре и
няма да ви разочава никак. Най-вълнуващото в „Unmatched“ обаче без никакво съмнение са бойците.
Синбад, Крал Артур, горгона
Медуза и Алиса ( да, онази...от „Страната на чудесата“ ) един срещу друг. Звучи шокиращо, налудничава,
безумно...но се свиква. И даже ще ви хареса. Естествено, всичко е направено
като един изключително умел маркетингов ход – дайте да използваме изключително
популярни, свободни от авторски права персонажи. Не мога да им се сърдя на „Mondo games” и “Restoration Games” – получило им се е ! Още повече, че
всеки един от персонажите идва със собствен играви стил, под формата на
персонално тесте с карти и този стил се усеща в хода на играта.
Иначе подготовката за игра е
елементарна. Всеки играч си избира персонаж и получава страхотна миниатюра,
която го изобразява, тесте с карти, пластмасов чип ( или чипове )
представляващи помощника на вашия герой ( защото кой ходи сам на дуел ? ) и “dial” върху който да отбелязвате точките си живот. Централния
игрален борд е доста шарен и разделен на зони и полета. Всяка зона съдържа
полета в един цвят. На пръв поглед централния
борд е като шарен килим, но цялата тази пъстрота има игрово значение в „Unmatched“. След като поставите фигурките си на борда, битката
може да започне.
Само един ще победи
Преди да се потопим в механиките
на „Unmatched“, нека направим едно обобщение.
Играта представлява самостоятелна игрова система, предлагаща правила за дуели
между разнообразни персонажи, вдъхновени от популярната култура, литературата,
киното и митологията. „Mondo games" и „Restoration
Games“ са ни приготвили цяла плеяда от бъдещи допълнения, които
ще ни осигурят нови и допълнителни боици, които да комбинираме в сражение по собствено
усмотрение. Както стана дума, основата на геймплея е заета от “Star Wars
: Epic Duels”, а системата за определяне на
дистанцията е инспирираната от популярната „Pathfinder system”, от култовата
игра с миниатюри „Tannhauser”, дело на „Fantasy
Flight Games“.
Основния коз на „Unmatched“ е интригуващия асиметричен подход към всеки един
персонаж. Боиците имата различни стартови характеристики ( точки живот и
скорост), персонално специално умение и тесте от тридесет карти предлагащо
уникални стратегически и тактически решения. Най-важното според мен е, че всеки персонаж се усеща различно като
геймплей, което е потвърждение за асимтричността на играта.
Относно игровите механики, „Unmatched“ е простичка за обяснение и схващане. По време на вашия
ход имате право на две действия, като може да избирате между три опции.
Най-важното действие за подобен род тактически игри без никакво съменение е „маневрата“.
Тя ви позволява да движите вашия персонаж и/или неговите помощници по игралното
поле, следвайки простички правила – придвижване само между съседни полета и
невъзможност да завършвате хода си в поле с друга фигурка. Имате и още едно
допълнително правило позволяващо ви да играете карта от ръката си, за да
„подпомогнете“ придвижването си. С каква точно стойност, ще откриете записано
посредством цифра в дясната част на всяка карта.
Важна част от всяко действие
„маневра“ в „Unmatched“ е, че сте задължени да теглите карта от
тестето си. Всъщност това е и обичайния начин да теглите нови карти. Тук
идва един от тънките моменти в правилата. „Unmatched“ завършва или когато остане само един боец ( или отбор ) на бойното поле или когато свършат картите от тестето ви. Всъщност
последното не е точно така. Реално играта не свършва, но всеки път когота
трябва да изтеглите карта ( разбирайте, когато се движите) и тестето ви е
свършило, губите две точки живот. Това се води „изтощаване“ и неизменно ще
доведе до неприятен край на играта за вас.
Казвайки ви всичко до тук, трябва
да ви е ясно, че правилното менажиране на картите в тестето ви е ключова част
от геймплея на „Unmatched“. Когато ще
теглите карти, колко от тях ще използвате и дали ще е в правилния момент ? Освен
това в играта имате и лимит на картите в ръка– не повече от седем. Така стигам неусетно и до второто възможно действие
по време на вашия ход в „Unmatched“ – да играете
карта „Схема“. Тук няма нищо специално. В тестето на всеки персонаж има карти
обозначени като „схема“ ( гледайте на тях като на „екшън карти“ ), които
играете за текста изписан върху тях. Различните персонажи имат различен брой
подобни карти, с разнообразни геймплей ефекти, които малко или много са и един
от ключовите елементите са определянето на „усещането“ за вашия боец.
Последното възможно действие, а
именно „Атаката“ е нещото, вярвам, което ви вълнува най-много в „Unmatched“. "Атаката" първо биват два вида – „меле“ и „стрелба“. Какъв вид атака
извършва избрания персонаж е посочено на персоналната картичка със статистики,
която пристига с него. „Меле“ атаката
ви е ясна – може атакувате в съседните
полета. Интересното в „Unmatched“ са атаките
от разстояние, защото тук на помощ влиза споменатата “pathfinder” система, която е едно брилянтно решение на вечния спор :
„Е, бате, тоя от там нека как да ме вижда ?“. Всяко поле от игралния борд е
оцветено в даден цвят, като всички полета от един цвят образуват зона. Когато стойте на поле в даден цвят, то
виждате всички други в цвета на тази зона, без значение къде са разположени на
игралното поле. Простичко и ефективно – стоя на „червено“ поле, виждам
всички „червени“ полета. Няма линийки, рулетки, дупене, взиране в борда и
недоволни. Всичко е решено много елегантно.
„Unmatched“ е доста тактическа игра, както ще усетите още при първи
си досег с нея. Придвижването и определни позиции от игралното поле имат
ключово значение за победата ви. Като например полетата оцветени в няколко
цвята, позволяващи ви да „стреляте“ по потенциални мишени в повече зони.
Перфектното местенце за всеки атакуващ от разстояние боец.
Иначе самите битки са
изключително простички. Атакуващия е задължен да играе карта от ръката си. В
горния ляв ъгъл на всяка карта има текст, кои персонаж може да я използва ( героят,помощника
му или и двамата ), цифра щети и символ показващ, че картата може да се играе
за атака. След което защитника решава дали да играе карта, спазвайки същите
правила при избора на последната.
След което двете карти се обръщат
и от цифрата атака на атакуващата карта,
се вади цифрата защита на защитната. Простичко. Освен това обаче по картите
има и разни специални ефекти, които са доста брутални. С тях може да блокирате
опонента си от силна атака, да го накарате да отстъпи, да му върнете точки щети,
да го накарате да изхвърля карти и прочие забавни ефекти, които ще обогатят
преживяването ви в играта и ще увеличат доволно стратегическите й качества. „Unmatched“ продължава така, неограничен брой ходове. Раздавате си
„шамари“ докато оцелее само един.
Една калория забава...
Ще започна предпазливо това
заключение към ревюто ми на „Unmatched“. Като казвам „предпазливо“ имам предвид, че ще ви кажа какво няма да ви хареса. „Unmatched“ няма да ви
хареса, ако не обичате подобни наивно-забавни-миксове от различни продукти на
популярната култура. „Unmatched“ няма да ви
хареса, ако имате проблем с игри, в които наличието на баланс не е много
сигурно. „Unmatched“ няма да ви
хареса, ако не обичате в игрите ви да има късмет, пък бил той и под формата на
теглене на карти от тесте. За щастие на всички вас „врагове на късмета и
случайността“, зар в „Unmatched“ няма. „Unmatched“ няма да ви хареса, ако търсите нещо различно от развлекателна настолна
игра, която да изиграете за двадесет минути с чаша бира в ръка и самодоволна
усмивка казваща „Спивах ли те сега“.
Ако не се откривате в горните
категории, значи сте в моят отбор – отборът на хората, на които „Unmatched“ им харесва...при това ужасно много. Харесва ми елегантният,
простичък дизайн, който се усвоява бързо и предлага достатъчно тактически и
стратегически опции. Харесват ми асиметричните боици и различните подходи при
всеки един от тях. Харесва ми времетраенето
на една игрова сесия. Харесва ми великолепната
цялостна визия на играта – детайлните миниатюри и забележителния стил на
илюстрациите по картите. Харесва ми цялостното усещане за неподправено
забавление, което играта остава.
„Unmatched“ е една от най-добрите и интригуващи "биткаджийски" игри, която може да откриете на пазара. Това в микс с отличната визия и качество на компонентите, прави „Unmatched“ заглавие, което ще си позволя да ви препоръчам.
Препоръчвам задължително за :
1. Когато търсите добро забавление
2. Любители на "биткаджийски" игри
3. Любители на тактическите игри
4. Когато безумната тема е само плюс
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 6 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 4.5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар