петък, 20 март 2020 г.

Джобно човечество – Age of Civilization



    Добре дошли в любимата ми рубрика ! Мястото където ви давам ненужни съвети ! Магическата локация, където въображението ми работи най-силно и...основно за мене си. Щях да добавя, че това със съветите е ново поприще за мен, но после се сетих, че всъщност списвам блог за ревюта на настолни игри от четири години и някак не върви да ви лъжа. А ненужният ми съвет за днес е по повод на това „Как да успеете в платформата за финансиране „Кикстартър“ ?“. Слушайте внимателно. Има два начина. Не е нужно да гледате видео влогове или пък да четете статии на доказани дизайнери и хора от хобита. Много е простичко.

    Първият способ включва създаването на настолна игра включваща толкова много ненужна пластмаса под формата на фигурки, токени, кутии и маркери, че да е напълно достатъчно самостоятелно да замърсите Тихия океан за хиляда години напред. Относно качествата на играта – нямат никакво значение, щом има фигурки ! Вторият способ е диагонално противоположен и включва създаването на толкова малка, миниатюрна, лилипутска, микроскопична игра, която не просто може да носите навсякъде с вас, а преди всяка игрова сесия трябва да организирате детективско разследване за точната й локация по джобовете на дънките ви. Относно качествата  й – обичайно много по-внушителни от размерите й.

    Надявам се, това да е достатъчно за този увод. Разбрахте, че давам ненужни съвети и че ще ви говоря за финансирана през „Кикстартър“ игра. От кой ли вид ще бъде тя ? Естествено, че от микрогеймикус  ( нова дума, пфу ).

За цивилизациите и точките


    “Age of Civilization” е стратегическа игра за до четирима души, пристигаща с амбициозната цел да пресъздаде развитието на човешката цивилизация и история в джобен размер. Основните механики на играта включват „worker placement/“поставяне на работници“ и “tableau building/“изграждане на табло от карти“. Дизайнери и издатели са „Ice Makers.

    Темата в “Age of Civilization” няма нужда от обяснение – „грабвате“ някоя измежду най-великите цивилизации в човешката история и се опитвате да я развивате. Естествено, за да трупате точки. Играта пристига с дървени мийпъли за работници и множество карти, на които отсъстват грандиозни изображения, затова и тематичността се случва само в главата на играчите. И трябва да ви кажа, че ако имате богато въображение и бегли исторически познание, понякога се получават много забавни моменти.


    Подготовката за игра включва формирането на общо игрално поле за всички играчи. Част от него заема ред с карти „Чудеса“, популярни достижения на човешката цивилизация, които строите за точки, но имайте предвид, че са ограничени. Редом до тях се поставят и картите „Цивилизации“, които са сърцето и душата на “Age of Civilization”, но за тях след малко. След което се формират възможните действия, като на случен принцип се бъркат шест карти „действия“, всяка от които с различен ефект и се подреждат едно до друга. Над първите три от тях се поставя специална карти включваща още три действия, които са възможни за ползване в хода на цялата игра. На достъпно място се поставя и карта, върху която отбелязвате точките на играчите, както и купчина с ресурси, включваща монетки и сини кубчета представляваща „Технологии“.

    Всеки играч започва с  три монетки и специална „Технологична“ карта, на която са изобразени всички възможни технологии, които може да отключи в хода на играта. Има забавно правило за избор на първият играч – този който притежава най-много исторически книги ( да, обичайно това съм аз, най-накрая игра за мен ! ). И “Age of Civilization” може да започне.
Минималистичен градеж


    “Age of Civilization” продължава точно шест рунда, през които се стремите да трупате точки. А последните идват от разнообразни места – действия, строене на чудеса, технологии, ефекти в края на играта и т.н.


   “Age of Civilization” в основата си е “worker placement”/ „поставяне на работници“ / игра. Доста интригуващо обаче е подходено към тази механика, като това важи с пълна сила в няколко аспекта. Първо, всеки ход имате на разположение шест възможни действия. Три от тях са винаги налични – тези обозначени върху специалната карта за която стана дума. А в другите три настъпват промени във всеки рунд на играта. Специлната карта с три действия се движи напред, над останалите карти с действия и това което остава зад гърба й става невалидно, а това което застъпва при движението й „се отключва“ за използване. Обясних го малко непохватно, щото просто трябва да го видите. Доста е хитро и интригуващо. Предлага много опции за преиграване и достатъчно стратегическа дълбочина, защото трябва внимателно да премисляте, кога дадено действия ще е активно и кога ще бъде извън игра.


    Втората голяма особеност на „поставянето на работници“ в “Age of Civilization” е свързана с това, че на практика играта е соло...защото всеки рунд играчите се редуват да изпълнят пълния си набор от действия, а след това таблото с локации за работници се „изчиства“ от последните и следващия играч има на разположение всички опции. Изключително странно е, че в “Age of Civilization” няма на практика никакво блокиране на позициите за "работници", което противоречи изключително на постулатите в жанра. Единственото ви противопоставяне с опонентите ви е, кой първи ще грабен дадена карта „чудо“ или дадена „цивилизация“.

    За картите „чудо“ в “Age of Civilization” няма какво толкова да говорим – плащате определени пари след като изберете действието да строите и избирате едно от наличните „чудеса“. Всички те ви дават точки и/или някакво умение. Тънкият момент е, че в дадена сесия на играта влизат определен брой карти „Чудеса“. Трябва да сте бързи или ще останете без тях.


    Истинската звезда в “Age of Civilization” обаче са картите „Цивилизации“. Играта пристига с тесте от четиридесет и осем карти, включващи почти всички значими цивилизации в човешката история. Картите „Цивилизации“ имат няколко специфични особености. Първо, върху тях са посочени колко броя работници имате – от двама до четирима. С тяхна помощ активирате действията, което е основата на играта. Освен това всяка цивилизация пристига с „активно“ умение и с „наследствено“ умение.


    За да ви обясня уменията на цивилизациите, трябва да се върна в самата основа на “Age of Civilization”, която така непрофесионално пропуснах. В началото на играта вие нямате карта „Цивилизация“, така де, вие сте неграмотни и непросветени варвари ( тематично, бих казал аз ). В първия ви рунд в играта вашата първа работа е да си изберете цивилизация, (действието се нарича „издигане на цивилизация“) от пет възможни, които се теглят на случаен принцип в началото на играта ( когато изберете една на нейно място се тегли нова ). Избраната карта „Цивилизация“ ви дава така жизненоважните работници и активно специално умение.

    В следващите рундове от “Age of Civilization”, преди да извършвате действията си, имате право на една от две опции. Може отново да „издигнете „Цивилизация“ – теглите нова карта от възможните пет и я поставяте върху предишната си цивилизация. Така губите специалното умение на „скритата“ карта „Цивилизация“, но пък си отваряте ново. Все пак обаче предходната ви цивилизация не погива напразно – нейното „наследствено“ действие в долния край на картата става активно. Така всъщност вие градите едно „табло“ от действия.

    Втората ви опция е да „анексирате „Цивилизация“ – избирате карта от възможните й я поставяте под активната ви „Цивилизация“. Така придобивате ново „наследствено“ умение.


    Трябва да ви кажа, че този “tableau building” аспект на “Age of Civilization” ми е най-любимото нещо в играта. Изключително съм развълнувал да тествам нови комбинации и нови начини за правене на точки. Също така е почти гарантирано, че никога няма да играете две еднакви сесии на “Age of Civilization”. Трябва обаче да отворя една скоба, защото има ограничение. За цялата продължителнсот на играта може да има точно три карти „Цивилизация“.  Така че трябва много внимателно да маневрирате между това, кога да направите дадено умение „активно“, между броя на работниците ( последните може да губите когато използвате определени действия ) и между различните „наследствени“ умения.


    Няма как да не спомена изключително богатото откъм модули съдържание , което ще откриете в “Age of Civilization”. Може да се спрете и да включите във вашата игрова сесия „драфт“ на картите „Цивилизации“ ( горещо препоръчвам ). Може да използвате специфични карти „Технологии“ различни за всеки играч, което да въведе асиметричност в играта. Може също така да включите и специални токени представляваща идеята за „Събития“ оказващи влияние върху геймплея на играта за всички играчи ( това последното е най-скучния модул ). Най-важното е, че може да ползвате и трите модула заедно.


    Няколко думи и за соловия режим в “Age of Civilization”...защото в последно време соловите игри стават все по-популярни. Всъщност, в играта има цели два солови режима. Първият, "skirmish", е версия на основните правила на играта, в която се състезавате за точки, като се опитвате да достигнете до определено ниво. Като цяло нищо особено. Вторият режим е доста по-забавен, защото предлага кампания, която проследява развитието на човешката цивилизация през пет сценария. Всеки от тях включва определен набор от цивилизации, които да използвате. Освен това всеки един епизод от този своеобразна кампания представя и разнообразни правила и концепции. Тази солова версия, лично за мен, е една от най-силните страни на “Age of Civilization”.

Дали се е получило ?

    Започнах с това, че “Age of Civilization” дойде с обещанието да бъде “civilization building” игра, която се играе бързо и може да носите навсякъде със себе си. Е, относно размера и времетраенето не са излъгали, ала цялостното усещане е далеч от „цивилизационна игра“. Нищо в играта не се усеща като други заглавия от жанра. Играта е много по-близка до някои от знаковите заглавия в “engine building”/ “tableau building” жанра, представяща ви задачата да изградите „най-добре функиониращия "двигател" за точки за определен брой рундове.
Казвайки всичко това обаче, не искам да кажа, че “Age of Civilization” е лоша игра. Дори напротив.

    Бърза, хитра, богата на преиграваемост “Age of Civilization” има много с какво да ви омая. Опциите в играта са много на брой, което идва от гигантското количество карти "Цивилизации", разнообразната подредба на действията, картите "Чудеса" и модулите. “Age of Civilization” успява да постигне най-важното за всяка микро игра - има много повече геймплей, отколкото индикира малката й кутийка ! Ако трябва да посоча един сериозен недостатък, това е визията. За нея ще кажа, че не е дори задоволителна и вероятно няма да се понрави на по- капризните от вас.

    Ще си позволя да препоръчам “Age of Civilization”, макар че не съм сигурен дали играта ще стигне до широко разпространение. Като геймплей аз видях хубави и интересни неща в нея. Да, има доста солидно количесто късмет, но това е нормално за мен от самото естество на играта. Визията и компонентите са разочароващи и сериозна накърняват крайната оценка. И все пак - препоръч !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Любители на солови игри
2. Почитатели на "tableau building" жанра
3. History nerds 

Оценка : 

Визуално оформление и компоненти : 3 / 6

Геймплей : 4.5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6


Крайна оценка 4 / 6





Няма коментари:

Публикуване на коментар