Имам си една любима поговорка. Не
знам дали е „родно“ производство, защото звучи много добре и на редица чужди
езици, на които съм я чувал. Тя гласи следното – „Внимавай какво си пожелаваш“. Донякъде страхотно си подхожда с нашето любимо хоби, не мислите ли ?
Като се замисля обаче, може би
по-подходящо би било - „Внимавай какво обещаваш на кутията“. В съвременната,
„златна“, епоха на настолните игри пазара е толкова пренаситен, че посланието на
всеки един дизайнер и/или издател трябва бъде много добре премерено, за да
попадне на точното място.
И така стигаме и до настолната
игра, за която ще ви говоря в следващите редове. На кутията й ще намерите
смелият възглас : „Втората световна война в двадесет минути“. Хм...ако кажа, че
звучи дръзко ще бъде доста слабо изказване. Шест години военни действия, обхванали целия
свят. Със стотици сражения и милиони жертви. И всичко това събрано в двадесет
минути игрово време ? Да бе да...или пък може ?
Най-голямата война
“Blitzkrieg!” е абстрактна,
стратегическа, „военна“ игра с елементи на “bag building” и сериозна
доза късмет за двама играчи. Ще откриете и специална солова версия, дело на
големия дизайнер Давид Турзи ( Anachrony ;
Cerebria ). Още тук ще кажа обаче, че соловият режим е едно огромно
математическо уравнение, което никак, ама никак не ми хареса. Не мисля обаче да говоря за него, за да не си
развалям вкуса в устата. Иначе дизайнер на “Blitzkrieg!” е Паоло Мори, който е един от
любимите ми дизайнери. Трудно ще ми е да изброя всички свой любими игри на
сеньор Мори, но все пак ще спомена няколко от тях като „Libertalia“, „Ethnos“ и „Unusual Suspects“.
Издатели на играта са PSC Games.
В “Blitzkrieg!” играчите застават от двете страни на фронта през Втората
световна война. Единият играч поема контрол над войските на Оста, а неговия
опонент пък командва силите на Съюзниците. Целта е простичка и логична – да
спечелите войната. Последното се изразява в това, кой от двамата играчи първи
ще достигне до двадесет и пет точки върху специален трак, отбелязан върху игралното
поле.
Предвид, че “Blitzkrieg!” е сравително малка и
бърза игра, в която си служите с токени, които теглите от торба, трябва да сте наясно, че темата не е най-силната й страна. Няма
миниатюри, няма ги ключовите, монументални сражения от ВСВ, няма ги култовите
лидери на враждуващите страни. Всичко е на едно доста абстрактно ниво. Което от
друга страна не е лошо, защото играта е доста привлекателна и достъпна за хора,
който не са изкушени от този военен конфликт или не искат да поставят на първо
място неговите чудовищни последици като загинали хора и нанесени материални
поражения.
Подготовката за игра в “Blitzkrieg!” е...светкавична ( ааааа, добре ми се получава ). На
достъпно място поставяте централното игрално поле. Върху него поставяте маркери
за всеки един от изобразените фронтове на войната. Всеки играч си избира страна
и получава платнена торба с картонени токени, представляващи вашата войска. Във
всяка торба има точно двадесет и два токена. И играта може да започне. А за да
е тематично – започва играещият със силите на Оста.
Войната като късмет
Нека припомня пак – всяка сесия
на “Blitzkrieg!” продължава дотогава, докато
някой от играчите не натрупа двадесет и пет точки. Има си и няколко култови
правилца, като например екстра ход за „Съюзниците“, ако „Оста“ стигне първа до
заветните точки и други, които освен чисто като геймплей, са издържани и като
тематичност...колкото и да е абстрактна тя в играта.
Преди да си поговорим как се
играе “Blitzkrieg!”, нека
отправим един поглед към игралното поле, защото
то е основата на играта. Последното е разделено на няколко фронта, на които се
борите за надмощие. Имаме Западния фронт, Източния, Тихоокеанският , Африка,
Близкия Изток и Азия. Всеки фронт е изобразен под формата на скала, която
отразява моментното надмощие на едната или другата страна в кофликта. Освен
това всеки фронт включва и две или три „битки“. От последните също не очаквайте
някакъв исторически привкус. Съвсем целенасочено те са неназонавани. „Битките“
представляват серия от полета, които да запълвате с токени ( вашите армии ),
като накрая получавате определелно количество точки. Последните печели този от играчите, който има повече „присъствие“ по
скалата на фронта.
Геймплеят на “Blitzkrieg!” е елементарен, но абсолютно гениален, без да е нещо
нечувано и иновативно. Всеки играч разполага с параван, зад който държи изтеглени
от торбата токени. Последните представяляват вашата армия. Тя бива
сухопътна, морска и въздушна. Това има значение за позициите от игралното поле - върху някой от тях може да слагате сухопътни, върху други морски войски, а авиацията не спазва тези ограничения и
може да се поставя навсякъде.
Всеки ход избирате един от
токените зад паравани си и го поставяте върху свободно поле от активна „битка“. Активна „битка“ е най-горната битка от всеки
фронт, чийто полета още не са запълнени напълно. След като поставите токен, премествате маркера за влияние на дадения фронт, толкова полета към вас,
колкото е стойността на поставеният токен ( всяка войска има различен вид
стойност – „сила“ ). По този начин променяте съотношението на силите в дадения
фронт. След което изпълянвате специалното умение на полето, върху което сте
поставили токена.
В “Blitzkrieg!” има
десетина специални умения върху полетата. Те ви дават разнообразни възможностти и правилното им и навременно
използване може да предопредели изхода на играта. Сред тези умения са
такива даващи ви право да теглите допълнителни токени от торбата; даващи ви
бонус позиции по скалата на даден фронт; даващи ви от специалните
„технологични“ токени или пък носещи ви дирекнто точки за крайната победа. В “Blitzkrieg!” има солидна доза
късмет свързана с тегленето на токени от торбата ( както във всяка подобна “bag building” игра ), но правилното позициониране на
токените има огромно, стратегическо значение и може да компенсира вашият кофти ден.
Споменах и за „технологичните“
токени. Тях ги струпвате на купчинка в началото на играта и специални ефекти от дадени полета на игралното ви позволяват да ги теглите. Сред "технологичните" токени общо взето има войска, специални единици с повече сила, а някой и със интригуващи специални умения. Няма съмнение, че
искате повече от „технологичните“ токени да попаднат в персонланта ви торба си. Дали обаче и доколко си
струва да се фокусирате върху тях за сметка на всички останали видове полета и
ефекти ? Отново интересно стратигическо решение предлагащо и доста решения.
Войната като опиат
Не знам дали ВСВ може да предадена
увлекателно за двадесет минути, ала след
досега ми с “Blitzkrieg!” вярвам, че може да бъде изиграна под формата на настолна игра. И това изиграване да е вълнуващо, предизвикателно и много, много
забавно. Именно това са най-силните оръжия на “Blitzkrieg!”.
Перфектно изчистеният дизайн, от
който лъха на сериозен дизайнер, ще ви омае напълно. Да, на няколко пъти го
споменах – в играта има солидна доза късмет. Но той далеч не е всичко ( дишайте
спокойно, мой драги стратегически приятели ). Правилното поставяне на армиите
ви, правилното използване на „технологичните“ токени, решението на кой фронт да
се хвърлите, за да спечелите и кой да изоставите – всичко това има огромно
стратегическо значение в “Blitzkrieg!”, прави
играта богата на опции и интригуваща, без обаче тя да губи най-важното си
качество, своята бързина и лекотата на геймплея си.
“Blitzkrieg!” е разкошна
игра за двама ! Продължаваща традицията на феноменалните игри за двама, които
се появиха през 2019г. Играта е абсолютно пристрастяваща и само след една сесия
в нейната компания, ще се влюбите в “Blitzkrieg!” завинаги !
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Любителите на игри за двама
2. Любителите на абстрактни, стратегически настолни игри
3. Ако си търсите бърза, но предизвикателна настолна игра
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 4.5 / 6
Геймплей : 6 / 6
Преиграваемост : 6 / 6
Крайна оценка : 5.5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар