от Христо Симеонов
Напълно в мой стил, гръмко и
дръзко, ще се нарека "най-големият почитател на игрите на "Red Raven
Games" у нас". Kолко вече пъти съм ви говорил за
тях и за невероятния Райън Лоукат, създател на компанията, дизайнер и художник
на почти всичко в каталога им. Игрите на "Red Raven Games" винаги успяват да ме изненадат, да ми поднесат нещо
свежо, красиво и предизвикателно. Именно затова и голяма част от тях са сред
избраните в личната ми колекция.
Най-важния елемент в играта |
Преди две години Райън започна
един изключително амбициозен проект ( поне в мойте очи ), целящ да създаде
настолна игра, която като иновативност хвърли ръкавицата към няколко от
най-популярните жанрове в хобито. Той се опита да събере две изглеждащи напълно
несъвместими геймплей механики. Класическа „евро“ "worker
placement"/"поставяне на работници" игра и богата на
тема и преживяване “storytelling”/ "разказване
на истории" сага. Крайния резултат бе играта „Above and Below”. Уви, нещо
обаче не достигна на Райън. Основния проблем за мен бе, че частта с разкаването на истории остана някак на
заден план и бе изместена от всепоглъщащото могъщество на „евро“ игрите, в лицето на събирането на ресурси и обръщането им в точки.
Тази година обаче идеята за този
изключителен интригуващ микс се завърна под формата на своеобразно продължение на “Above and
Below”, ситуирано в същия симпатичен фентъзи
свят и залагащо отново на смес между две толкова популярни механики. „Near and Far” е едно
от най-обсъжданите заглавия тази година, така че вероятно не ви говоря за нещо
нечувано. Основния въпрос обаче е – получило ли се е този път.
Съдбата на приключенеца
Приключенците |
„Near and Far” е стратегическа игра за двама до
четирима играчи, която амбициозно се опитва да съчетае класическа "worker placement" формула и вълнуващо приключение, пристигащо под формата на добре познатите
ни и обичани книги-игри ( "choose your
adventure" games ). Дизайнер и главен илюстратор е
Райън Лоукат, а издател е неговата компания "Red Raven Games."
Симпатичните листчета, върху които следите прогреса на героите ви |
„Near and Far” ни пренася във богатият фентъзи
свят, познат от предходни заглавия на "Red Raven Games". В него напълно хомогенно съжителстват причудливи създания и митични зверове, могъща
магия, под формата на древни артефакти и напредничава “стиймпънк“
технология, включваща роботи и причудливи предмети. Играчите влизат в ролята на
приключенци, които се отправят на изпълнено с опасностти и много неизвестни
приключение, което цели да ги отведе до Последните руини – мистично и магическо
място, което може да сбъдне най-съкровеното ви желание.
Картите със събития за "аркадния" модул |
Всъщност „Near and Far”
предлага много повече от това и вие ще се сблъскате с него още в първите си
минути в компанията на играта. Преди да започнете своето приключение в
търсенене на Последните руини, трябва да направите избор как искате да играете
играта. „Near and Far” пристига с четири модула на игра, всеки от които е
свързан с начина на манипулиране на „книгата с истории“.
Още в началото ви споменах, че „Near and Far” е
игра, в която „избирате своето приключение“. Последното става посредством
прочитане на текст от въздебеличка книга, съдържащи номерирани параграфи с
истории, които се разкриват пред вас подобно на добре познатите ни книги – игри
– вашите решение ви водят към нови истории и към нови избори, чиито решения
отключат нови истории и така докато не достигнете до финала на приключението. Два от четирите модула в играта далеч не са толкова вълнуващи. Единият ви
представят възможност за първоначално запознаване с правилата,а другия
наименован „аркаден“ напълно неглижира „книгата с истории“ и ви поднася
случайни събития в света на играта под формата на тесте с карти. Ефекта на свързана история се губи, но за сметка на това ви гарантира богата преиграваемост.
Вълнуващата част от „Near and Far” е
модула „кампания“ и модула „приключенци“. В първият вие се потапяте в дълбокия
свят на играта, в търсене на Последните руини, в серия от няколко поредни игрови
сесии. Играейки „кампанията“ вие разкривате поетапно приключението, чрез „книгата
с истории“. Модула на „приключенците“ пък е свързан с всеки един от героите в
играта.
Тук е редно да ви спомена, че в „Near
and Far” вие си избирате своя приключенец от
няколко предварително генерирани герои. Всеки от тях е представен в играта под
формата на картонен, отлично илюстрован, токен, който поставяте на поставка.
Всеки от героите пристига с „character sheet”, на който да записвате прогреса му
през приключението. А в модула на “приключенците“
всеки герои има и своя собствена история, персонална цел заради която дири
Последните руини, а играчите я разкриват и модифицират посредством изборите,
които правят четейки от „книжката с истории“.
Който и модул да изберете в „Near and Far”, то
подготовката за игра е една и съща. Поставяте борда изобразяващ „града“, над
или под него поставяте „атласа“, който е отворен на избраната локация. Всеки
играч получава персонален борд, върху които в хода на играта ще разполагате
вашите спътници в приключението, съкровища, които ще откриете и разнообразни
ресурси, които ще събирате. Всеки играч поставя своя приключенец в „града“ и
играта започва.
Неочаквано добра симбиоза
"Града" - класически "worker placement" |
Погледнато от чисто геймплей
преспектива, „Near and Far” е изумително елементарна игра. Във всеки ход вие имате
избор между две опции – да извършите действие в „града“ или да излезете да
приключенствате по широкия свят. Всеки един от тези избори се реализира върху
един от двата централни борда.
„Града“ е класически борд, познат
от де що има настолна игра – картонена плочка с разнообразни локации. Всяка от
тях ви дава право да извършите определено действие посредством поставяне на
приключенеца ви. Всъщност това си е добра познатата ни „worker placement” механика. Само дето нямате една кубчинка "работници", а само вашия герой. За
сметка на това обаче възможните действия са малко на брой и не са основния
фокус на играта, заради което и нямате нужда от армия от помощници.
Какво е "евро" игра без ресурси ? |
Действията
най-общо ви генерират разнообразните ресурси в играта – злато, кристали, храна,
спътници. Последните са един от може би най-любопитния елемент в „Near and Far”.
Наемате ги от „таверната“ и с тяхна помощ изграждате своето „парти“, своята
група от смелчаци, с която да приключенствате из света на „Near and Far”,
подобно на добре познатите ни ролеви настолни игри. Всеки един от сподвижници ви ви предоставя определен набор от символи, позволяващи ви да извършвате по-лесно
дадени действия.
Смелчаци търсещи препитание и приключение |
Локациите в „града“ могат да се
активират от повече от един играч, но ако посетите място заето от персонажа на ваш
опонент, то трябва да се дуелирате за привилегията да използвате действието.
Дуелите са върха на противопоставянето между играчите в „Near and Far”. И
въпреки това, те са изключително елегантно представени, без да се натрапват и
най-важното - без да ощетяват съществено загубилия. „Near and Far”, макар и да не е кооперативна
игра, сблъсъка между играчите далеч не е фокуса на играта, никога няма да ви
отнеме от вниманието, насочено към това да преживеете отличната история в
играта.
Вълнуващия "атлас" |
Приключенстването е основната
магия в геймплея на „Near and
Far”. Извършвате го върху „атласа“ – красиво
илюстрована книга, всяка страница от която представлява детайлна и шарена карта
на даден регион, през който преминавате по заветния път до Последните руини.
Персонажите ви се предвиждат през тази карта, като по пътя си срещат разбойници,
изграждат лагери, контролират търговски пътища и винаги, когато групата ви се
изтощи, ( илюстровано безупречно чрез елегантна система ), може да се завърнете в
„града“. Естествено, най-вълнуващото което ви се случва докато приключенствате
е да попаднете на фракмент от историята, да изпълните „куест“.
„Near and Far” е игра богата на оцпии, богата
на възможни действия, но никога няма да се почувствате обременени или загубени
в геймплея й. Всичко е толкова фино, толкова последователно, леко за
възприемане и изпълнение. Без никакво съмнение, в основата си това е “worker
placement” игра, съчетаваща класическите
постулати на жанра. Последното не може да се посочи като минус, а точно
обратното. Именно тази чисто „евро“ природа на „Near and Far” помага на новите играчи да
вникнат в нея за отрицателно време. Купувате ресурси, продавате ги за други
ресурси, които пък обръщате в точки. Нищо ново, нищо невиждано. Да, въпреки
своята „storytelling” природа, в „Near
and Far” има точкуване. В края на всяка сесия
играчите си записват реализираните от разнообразни елементи точки. В края на
последната игрова сесия в кампанията, играча с най-много точки печели.
Освен точки, след всяка игрова
сесия в „Near and Far” вашите персонажи получават точки опит и пред тях се
отключват нови опции – подобно на ролева игра. Без да са безкрайно много на
брой, без да променят геймплея критично, тези своеобразни подобрения на вашите
герои са изключително свежа глътка въздух, която спомага затова „Near and Far” да се
превърне в приключенска игра.
Куестът е изпълнен
Знам, че ви представих
изключително бегло геймплея на „Near and
Far”. Знам, че може би това ревю няма да ви
удовлетвори. Ще се опитам в края му все пак да ви разкрия същността на играта.
„Near and Far” е най-елегантната и най-фината игра, до която се докоснах тази година и вероятно това е най-вълнуващото приключение, което съм преживявал в настолните игри в последно време. Може би патоса ми ви идва в
повече, но ми е изключително трудно по друг начин да ви опиша удоволствието,
което тази игра носи. Изключително изчистения геймплей, красивата визия и
богатството на сюжета са това което превръща „Near and Far” във вълнуващо заглавие. Може би тук е мястото да кажа няколко думи и за самите истории, на които се натъквате в книжката. Написани завладяващо, кратки, стегнати и вълнуващи. Само адмирации към избрания стил на представянето им, защото той, вярвам, ще се понрави на всеки.
Както вече ви споменах, „Near and Far” е една
симбиоза, от класически, сухички „евро“ геймплей механики и богата на тема
история. И тази симбиоза, този микс е изпипан до съвършенство – нещо което се
беше изплъзнало на дизайнера в предния му подобен опит, в противоречивото за мен заглавие “Above and
Below”. Успехът този път е постигнат на първо
място заради промяната в цялостната ви цел в играта. В „Near and Far” вие се
стремите да достигнете до заветно митично място и самата идея за
приключенстване, за изборите и решенията, които пристигат под формата на кратки
истории, като че е криптирано в играта от първата минута.
Освен това, „Near and Far” ви представя едно цялостно приключение, развиващо се на
разнообразни географски локации, всяка от които ви привлича с потенциалната
среща с различни причудливи места и богата палитра от любопитни люде, които
срещате по пътя. Приключението е закодирано в самото ДНК на „Near and Far”, не е
добавено като кръпка, като ненужна опция, с която да се развличате докато
трупате ресурси/точки.
„Near and Far” е магическа игра, която вярвам, че ще докосне и вас. Една ефирна симбиоза между два обичани жанра, която успява да постигне заветната си цел - да направи настолните игри още една стъпка по-вълнуващи. Горещо ви я препоръчвам, без значение от вашата възраст и предпочитания в хобито. „Near and Far” е изключително геймърско преживяване, което не бива да пропускате.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Творци
2. Приключенци
3. Мечтатели
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Преиграваемост : 6 / 6
Геймплей : 6 / 6
Крайна оценка : 6 / 6
„Near and Far” може да откриете при нашите приятели от
opgames !!!
Няма коментари:
Публикуване на коментар