сряда, 9 януари 2019 г.

Инспекторите и часовника - Detective : А Modern Crime Board Game


    В началото ще почна с лошото, с неприятното, с мърморенето. Ужасно много мразя да пиша  такива ревюта. Текстове, в които съм ограничен относно информацията достъпна за споделяне с вас. А основната причина затова е, че ако се „разпиша“, ще ви разваля игровото преживяване. Та в следващите редове ще разкажа малко повече именно за една такава игра. Мрън.

    Хубавата новина е, че „лошото“ в това ревю свършва тук - в първия параграф, в нескопосания ми увод. Всичко останало, което ще си позволя да кажа за “Detective” без да ви „разваля играта“, ще е положително. Дори нещо повече. Напълно неочаквано, това се превърна в една от мойте лични „най-добрите игри на 2018г.“. Казвам неочаквано, защото никак не бях развълнуван около излизането на “Detective”. За мен тя бе поредната „игра с кампания“, която щях да струпам на купчинката с подобни заглавия, чакащи „по-добри дни“. Темата също не помагаше – не съм фен на модерните криминални истории в стил „CSI”, “Bones” и тем подобни. Освен това предишните няколко заглавия на "Portal Games" малко ме разочароваха. Дългоочакваната „First Martians” с нейните отвратително написани правила и вълнуващата на пръв поглед  “Alien Artifacts”,  която обаче ми остави само горчив вкус, колкото и да се опитах да я харесам.

    Е, пишейки това ревю ми иде да възкликна : Да живеят приятелите-геймъри ! Защото “Detective” ми бе препоръчана от един от тях. И не мога да ви опиша колко съм щастлив, че му повярвах.


„Каймакът“ на професията

Шепичка токени и няколко маркера 
    “Detective : А Modern Crime Boardgame” ( както е цялото име на играта, между другото ) е кооперативна, дедуктивна игра за един до петима играчи. В сърцето на играта е „storytelling” елемента, който тук се проявява като серия от криминални случай, които играчите се опитват да разплетат. Дизайнер на играта е големият Игнаси Тчевичек ( "Stronghold", "Imperial Settlers", "Robinson Crusoe" ), ала трябва да обърнем специално внимание и на сюжета, дело на Псемислав Ример и Якоб Лапот. Издатели са Portal Games ( "Imperial Settlers", "Cry Havoc","Robinson Crusoe" ).

Персонажите имат специални умения !
   В “Detective” играчите влизат в ролята на висококвалифицирани специалистти, започващи работа в нова агенция, занимаваща се с въпроси касаещи националната сигурност. Действието на играта се развива в САЩ, а новата агенция, носеща името "ANTARES" е специализирано звено натоварено с разследването на заплетени криминални случай. Именно такова е и първото ви задания в “Detective”. То е свързано с мистериозно изчезнал през Втората световна война часовник, принадлежащ на известен полски цигулар, който изненадващо се появява в невзрачна заложна къща. Вашата задача е..."но млъкни, сърце" !

Всеки случай идва с детайлен инструктаж, съдържащ най-важното
    Трябва да спра дотук, защото рискувам да ви разкажа всичко. А именно това е силата на “Detective” – отлично написаната и представена история. Вашата задача е да я разгърнете, да я разкриете. На разположение имат пет случая, които пристигат под формата на тестета с карти. В описанието на играта ще прочетете, че случайте са отделни един от друг, но заедно формират пълнокръвна история. Врели-некипели. Повярвайте ми, няма как да изиграете случайте в разбъркан ред, защото просто няма да ви е интересно. “Detective” трябва да бъде изигран като кампания, за да разкрие пред вас феноменалните качества на отличния си сюжет. Казвайки кампания, не се плашете. Тук въобще не говорим за пропорциите на нещо като "Gloomhaven". Всяка сесия, разбирайте всеки случай, се играе за малко повече от час. Спокойно може да изиграете цялата игра дори за един ден !

    В комплекта към “Detective” ще откриете доста оскъден брой компоненти. Освен споменатите случаи на ваше разположение е малък борд, представящ града, в който се развива действието, няколко маркера, персонални табла за всеки герой и шепа токени. Играта обаче няма нужда от повече. Както ви казах, най-силната страна на “Detective” е сюжета.

Случаите образуват една вълнуваща кампания
    Понеже споменах „герой“ – в началото на играта всеки играч си избира персонаж. Последните са специалисти в дадена област – бивши военни, полицаи, следователи, които започват работа в новата агенция. В “Detective” е избран реалистичен стил на изображенията ( познат ни от предишното голямо заглавие на "Portal" и Игнаси – "First Martians" ) и илюстрациите в играта са на 90% под формата на снимки. Персонажите освен тематично, се различават и по това, че всеки е добър в определена сфера на следствените действия, което се изобразява под формата на токен, с които разполагате с началото на всеки случай, а и имат под ръка и някакво специално умение. Последното може да използвате веднъж „на ден“, срещу което получавате определени облаги. Знаете, че съм огромен фен на специалните умения, така че няма как да пропусна, че този елемент в “Detective” е отлично попадение – както тематично, така и механично.

    Споменах вече, че в комплекта на играта ще откриете и малък централен борд. Върху него има изобразени локации, скала отбелязваща дните, през които провеждате разследването и секция отразяваща един работен ден по часове. Както ще видим, всичко това има огромно значение за геймплея на “Detective”. За да го следите имате на разположение няколко маркера с различни форми. Нека обаче си поговорим малко и за пустите му игрови механики.

Няма време !

Бордът - функционален и практичен
    В началото на всеки случай в “Detective” получавате инструктаж. Последният идват под формата на текст, който откривате в специална за целта книжка. В него освен отлично написана история се съдържа и вашата задача, цел, търсене в дадения случай. Спирам дотук и без да ви разкривам повече, ще ви кажа, че различните случай имат различни цели (очевидно), което спомага и самите те да бъдат разнообразни. Направи ми голямо впечатление как в “Detective”, макар играта да следва едни и същи правила и макар да играете кампания, отделните ви задание буквално се усещат различно. А това за мен има огромно значение. Защото кампанията не просто не е особено дълга, но и достатъчно разнообразна, за да задържи интереса ви през цялото време.
Иначе относно геймплей, “Detective” не се различава особено от няколко добре познати и утвърдени заглавия, като "Sherlock Holmes: Consulting Detective" например. Цялосното усещане е и малко като в  „книга-игра“. Теглите посочена карта, четете текста на нея и в края тя обичайно завършва с указание как да продължите разследването – номер на следваща карта. Тънкият момент е, че последното става на принципа „ако искаш“.

    Помните ли, че в началото на това ревю ви казах, че “Detective” е игра с дедукция ? И вероятно до този параграф се чудите къде е тя. Е, във всеки случай има ужасно много „следи“, но само и единствено от вас зависи, кои от тях ще последвате ! Някой са от първостепенно значение за случая, ала други са странични щрихи, които само ще ви загубят времето ( за него след малко ). Именно затова и “Detective” не може да бъде наречена “choose your adventure” игра. Защото във всеки момент от разследването може да спрете, ако сте преценили, че сте открили достатъчно улики и да се отправите към подготовката на „окончателен доклад“, с които завършва всеки случай.

Токените "Стрес" са големия ви враг в играта
    Говорейки за времето именно то е най-големият ви враг в “Detective”. В инструкциите към всеки случай получавате ограничени дни, като брой, през които трябва да проведете вашето разследване, като това се отчита на съответната скала върху централния борд. Освен това всеки ден е разделен на часове. В “Detective” играчите могат необоспокоявано да извършват действия от 8.00 до 17.00 часа – колкото трае един работен ден. Всяко действие за дадения ден, което извършите след това, образува точки „стрес“, които се натрупват пред вас. Последните идват под формата на токени, а възможната им бройка отново е предварително зададена спрямо всеки случай в играта.

В горният десен ъгъл е посочено времето, което ни отнема действието
    За да обобщя и да внеса някаква яснота. Всяко действие по разплитане на историята, разбирайте - четене на карти или придвижване на екипа ви до друга точка в града, ви отнема време ! Последното отбелязвате върху централния борд.  Действия извън работното време образуват стрес. Като се замислите е тематично ! 
Кофтито обаче е, че въпросите „стрес“ токени са гадинки, от които няма отърване. Ако натрупате прекалено много от тях и достигнете предварително посочения в инструкциите към случая лимит, играта приключва автоматично за вас. Без значение, че може да имате още дни за провеждане на разследването. Стресът явно убива желанието ви да се занимавате с ефективни разследващи действия...тъй де, ставате "заплатаджии". Което както тематично, така и чисто механично в играта е страхотно на мястото си ! И още нещо – в края на всеки случай, всеки „стрес“ токен ви намалява точките в „окончателния доклад“.

Инструкции как да използвате "АНТАРЕС"
    На два пъти вече го споменах този доклад и си е редно да ви кажа нещо повечко за него. Първо обаче трябва да ви спомена за може би най-вълнуващия връх в геймплея на “Detective” – компютърната база данни „АНТАРЕС“. Последната е точно това, което четете – реално съществуваща база данни, под формата на интернет портал. Преди началото на играта се логвате в него от устройство по ваш избор (телефон, таблет, компютър, водомер...), правите си профил и задавате избрания случай. По време на всяка игрова сесия на “Detective” голяма част от картите ще ви дават данни, които да търсите в системата – отпечатъци, биографии на заподозрени, записи от разпити, видео материали и много други. Всичко това е на ваше разположение през цялото разследване ! Може да го четете, препрочитате, да дискутирате с аверите си, да правите догадки, тези...

    Не, пишейки за “Detective” въобще няма да повдигна въпроса за „навлизането на дигитални технологии в настолните игри“. Защото използването на сайта "АНТАРЕС" е велико !  Просто не мога да ви опиша какво удоволствие ми достави работата с него. Няма да е пресилено да кажа, че се почувствах като истински детектив ! Въвеждам данни, сравням, правя догадки, записвам си ! ВЕЛИКО ! Още едно изключително попадение, както тематично така и откъм геймплей. И нещо повече – инструмент, които ще превърне сесиите ви в компанията на “Detective” в незабравимо преживяване.

    А най-доброто си го запазих за десерт. Ако отворите рекламните материали за “Detective” ще прочетете, че дизайна на играта „разбива четвъртата стена“. За да не се чудите какво е тази стена, на помощ идвам аз. С този израз иска да се каже, че “Detective” „разбива границите между игра и реалност“. Помпозно, нали ? Ала са успели тия поляци ! Върху голяма част от картите в “Detective” ще откриете специален символ, които означава фрази, изрази, параграфи, кординати и други. Всички те са  реални нещица, за които може да търсите информация където си искате. Да, “Detective” ви позволява да използвате интернет, Гугъл, Гугъл мапс, сателитни изображения, хартиени книги, "Wikipedia" и каквито искате източници на информация, за дадени събития, места, хора и прочие, на които попадате в играта. Mind blown, a ? Логичния въпрос е : игра ли играете или наистина разследвате реално съществуващ криминален случай ? Ще оставя отговора на вас. Нали сте гледали онзи филм, който завършва с въртящият се пумпал ?
Преживяване в няколко измерения

    Благославям денят, в които се слушах в съвета на приятел и си закупих “Detective”. Защото иначе щях да пропусна страхотно настолно преживяване ! Тази игра е изумително качествена. Геймплей механиките са простички, изпитани и работят наистина добре. Използването на фактора "време" ви притиска непрестанно и въвежда една постоянна несигурност. Случаите са наистина разнообразни както като цели, така и чисто игрово. “Detective” спокойно може да се играе с всякакъв брой играчи ( включително и солово ) без по никакъв начин да пострада преживяването ви. Цялостното оформление на играта също е на отлично ниво. Избраните цветове са тъмни, студени, индустриални, засилващи още повече усещането за един неприветлив, съвременен свят, в който въпреки модерните технологии, престъпността не спира да твори своите мрачни шедьоври. 

    Най-голямата звезда в “Detective” без никакво съмнение обаче е историята. Богата, оригинална, многопластова, тя ще ви грабне от първия миг и няма да ви пусне, докато не разкриете вълнуващия финал. Докато играех през кампания се улавя, че мисля за играта и потенциалните решения на случаите дори в работно време. Много отдавна "storytelling" настолна игра не е успявала да ме омагьоса така ! Съвсем закономерно, горещо ви препоръчвам “Detective : А Modern Crime Boardgame” ( цялото име на играта ). Смея да твърдя, че играта е достъпна за геймъри от всякакъв калибър, които обичат с действията си да разплитат добре написани истории !

Препоръчвам задължително ЗА :

1. Детективи
2. Когато си търсите предизвикателна "игра с кампания"
3. Ако са ви омръзнали всичките му зомбита, викинги и пирати

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5.5 / 6

Преиграваемост : 5 / 6

Геймплей : 6 / 6


Крайна оценка : 6 / 6

Няма коментари:

Публикуване на коментар