вторник, 22 януари 2019 г.

Завръщане в миналото – Discover : Lands Unknown


    Вероятно ви е омръзнало да слушате за „хубавите страни на настолните игри“. За това колко са социални, достъпни, развиващи стратегическото и логическото мислене. Омръзнало ви е, защото ви го повтаря от всички страни, всеки един занимаващ се с нашето хоби – през геймъри, ревюлъри, та чак до търговците.

    Аз обаче смятам да ви посоча още едно от уникалните качества на настолните игри. Именно то е причината, която ги превърна в любимото им хоби. А именно факта, че тази индустрия не спира да се развива. Дизайнерите не спират да създават нови и нови геймплей механики, които понякога водят до сътворяването на цял един нов жанр. В настолните игри винаги се търси новото, уникалното, различното. Търси се едно надграждане и развитие и по-рядко се лежи на добре изпитани рецепти – нещо толкова характерно за други развлекателни индустрии в последните години.

   Изминалата 2018г. мина под знака на новата, шумно рекламирана игрова система, дело на гигантите от "FFG". В основата си "Unique Game System" залага на...уникалността. Всяко закупено копие на подобна игра е по своему различно, уникално, неповторимо  и т.н. На пазара вече се появиха две такива игри. И докато “Keyforge” изглеждаше като поредния претендент в категорията "искам да седна на трона на "Magic The Gathering" ( за нея съвсем скоро, в друго ревю ), то Discover :  Lands Unknown” даваше надежди да бъде голямото заглавие на "Fantasy Flight Games" за годината...а и в последно време като цяло. "FFG" някак се ориентира към непрестанни допълнения за свойте "дойни крави", игри във вселената на "Star Wars" и "Arkham Horror" и позабравихме, че те имат в портфолиото си отлични, напълно самостоятелни заглавия.

    С тази нагласа, която звучи отлично на хартия, посегнах към Discover :  Lands Unknown”. Крайният резултат обаче се оказа противоречив. Защо ли – четете надолу.


Когато се събудите на пустинен остров...

Игралното поле в процес на изграждане
    “Discover :  Lands Unknown” е кооперативна, приключенска игра за до четирима играчи (соловият вариант работи, без последната мисия ), съдържаща богат микс от геймплей механики. Най-интригуващото е, че всяко копие на играта по широкия свят е уникално – уникален микс от персонажи, събития, мисии, терени, противници и прочие и прочие. За последно няма как да не кажа поне една добра дума, защото не е никак лесно да бъде осъществено. Но повечко малко по-късно. Дизайнер на играта е топ аса на "Fantasy Flight Games", Кори Кониечка, в чиято визитка откриваме заглавия като “Star Craft – The Board Game”, “Battlestar Galactica”, “Runewars”, “Eldritch Horror” и други.

Сценарии към играта ви показва подредбата
    В Discover :  Lands Unknown” играчите попадат на необитаем остров. Всъщност – събуждате се на необитаем остров. Нямате преставя как, кога и защо сте попаднали тук. Околната флора и фауна обаче застъпва застрашително и пред вас изниква най-древната мисия в живот – да оцелеете.

    Във всяко копие на Discover :  Lands Unknown” ще откриете пет сценария (мисии), които се развиват върху два вида терен. Последният е свързан с игралното поле, върху което се развива играта. Всяка кутия на играта пристига с уникална комбинация от два вида терен. В моето копие например бяха „ долина“ и „заблатена река“ (bayou), а в други копия на играта има още и още видове терени – планини, артически локации, пустини, острови, реки и прочие и прочие. Както виждате, още от тук започва да си проличава „уникалния“ характер на Discover :  Lands Unknown”.

Тестетата с карти са "ключа" към уникалната природа на играта
    Преди всяка сесия избирате един от сценариите (може да ги играете подред) и подреждате игралното поле според съответните инструкции, който пристигат в допълнителни книжки в комплекта на играта. Игралното поле в Discover :  Lands Unknown” включва предварително фиксирана бройка плочки „терен“, които поставяте с лицето надолу върху масата (без стартовате). Общото за всички сценарии в играта е, че те предвиждат от вас да вършите работа по „изследване“ на острова, до разкриването на заветната ви цел – локация, персона и т.н. Изключение прави петия сценарий, защото той ви изправя едни срещу други...и е първия сериозен минус на Discover :  Lands Unknown”.

Маркерите означаващи персонажите ви...са под всякаква критика
    Някак си е неприятно и досадно да играете подобна кооперативна, изследователска игра с кампания и накрая да се изправите един срещу друг. Окей – от тематична гледна точка го разбирам. Накрая само най-силните ще напуснат острова живи. Ама това не е “Survivor”, пичове, а настолна игра...върху която още върху кутията четете „кооперативна“. Петият сценарий в Discover :  Lands Unknown” е абсолютно ненужен и дори досаден за игра... и аз не стигнах до края. Просто е против всичко, което сте правили до този момент в играта и определено отблъсква. Защото в основата си Discover :  Lands Unknown” е замислена като кооперативна игра и това й личи отвсякъде. А тази „конфронтационна“ добавка си е...ами добавка. Ама от този тип добавки дето горчат. Като много сол в манджата.

Токени ми дай и не ме търси
    Всичко останало в комплекта на Discover :  Lands Unknown” е карти, карти,карти и няколо купчинки токени. Естествено всички те идват в „уникална“, една на един милион (вероятно) комбинация. Картите спадат към няколко различни тестета. Имаме „лошковци“, "предмети", "събития", карти „Нощ“ и т.н. и т.н. Няма да се спирам в детайли върху тях, а не е и хубаво да го правя, защото играта залага именно на този аспект, за да предаде своето "уникална" идея, послание към играчите. Преди всяка мисия подреждате нужните тестета с карти, формирате игралното поле, поръсвате го с две шепи токени ( буквално ), върху специално оказани места и може да играете.
...изгубени в сюжета

Персонажите ви имат специални умения
    За да бъда напълно честен с вас – геймлея на Discover :  Lands Unknown” е окей. Добре изпитани похвати, облечени в красива опаковка от "FFG". Играчите управляват избран герой, извършвайки действия, с цел достигане до поставената им от сюжета задача. Нищо сложно.

    Всеки играч разполага с точки „стамина“/“издръжливост“, посредством които извършва богат набор от действия. Както може да се очаква от „приключенска, изследователска игра“ действията не блестят с особена оригиналност – придвижване, събиране на ресурси, разкриване на нова локация ( плочка от игралното поле ), търгуване с други играчи, майсторене на предмети, почивка и тн. Няма да влизам в излишни подробрости. Действията наистина са внушително число като бройка, но са добре обяснени в правилата, а и са някак логични. Другата им отличителна черта е...че са доста скучни.

С тези шаренки "прибори" отбелязвате "стамината" си и токите живот
    “Discover :  Lands Unknown” е н-тата на брой игра, в която „приключенстваме“ по този добре познат модел. Разкрий локацията, събери „съставките“, направи си предмети (дето ти дават още умения), убий лошите. Нищо ново, нищо вълнуващо. Вероятно мнозина от вас ще скочат, че съм прекалено строг към Discover :  Lands Unknown”, за това искам да се аргументирам. Нищо в геймлея на играта не е трагично, просто е вече „износено“ от употреба в толкова много заглавия...особено в последните няколко години. Като казвам, че нищо не е лошо в геймплея обаче, трябва да направя едно уточнение – нищо, освен битките.

Искам тези зарове да не съществуват в играта...
    Три пъти прочетох правилата, осем пъти повтарях всяка битка, консултирах се с математици, астрономи и гадатели и все още нямам отговор на въпроса, как е възможно, дизайнер като Кори Кониечка, с толкова изумителни заглавия в портфолиото си, да създаде подобна геймплей механика. Битките в Discover :  Lands Unknown” не са „счупени“, нито скучни, те са просто ужасяващи. Вероятно една нощувка в прегръдката на кралицата-мама пришълец е по-приятна, от тях. И все пак – окей, разбирам какво се е търсело. Естествено, най-простото, за да не се затормозяват главиците на играчите и да е достъпно за всички – от чичо, дето играе осем часови настолни симулации за възхода и падението на Източноиндийската търговска компания, до баба дето като чуе настолна игра и си мисли, че става дума за хазарт  (за лошо...). Ама хора не е нужно чак толкова да опростявате. И тия битки с „мятаме два зара и „кот‘такоа“...ами 2019г. сме. Дайте малко повече от себе си.

Картите "Нощ" са виновни да ви се случват лоши неща между ходовете
    Както вероятно ви става ясно, нещата в това ревю не отиват никак, ама никак на добре. Ще ми се отнякъде да се появи един супергерой, дето се вика един :настолен Супермен: и да измъкне Discover :  Lands Unknown” от блатото, в което бавно затъва...ама...Чакай. Ето го ! Не е птица, не вертолет, не е дори F-16. Да влезе сюжета ! 
Нали в началото на това реюв  започнах с него. Discover :  Lands Unknown” е приключенска игра, в която има сценарий, разказват се истории – дето се вика, "choose you adventure" игра, ама без толкова избори, че да не ни заболи коремчето. Пък и си говорим за "unique" игра, сещате ли се. Дето всяко  копие по света е различно, защото разказва различна история. Ами давайте да я видим ! Къде е ? А, по картите...Добре, ама.

Ей го сюжета в играта....
    Ако имаше награди за „най-лош сюжет в настолна игра“, то Discover :  Lands Unknown” щеше да грабне минумум единадесет статуетки или колкото там се раздават. В сюжета липсва динамика, липсва логическа последователсност, липсва интрига, абе то си липсва сюжет. Всъщност сценария е толкова "постничък", че ако го нарека скучен, ще му направя комплимент Ходите там по картата, отваряте някакви работи, случват се някакви работи, после пак ходите и „кот‘такоа“. Нищо от историята, която се опитва да ви поднесе DiscoverLands Unknown” няма да ви грабне. Сухо, скучно, написано като сценарий на треторазреден холивудски екшън сниман в Своге ( Своге е яко иначе, има шоколад...peace ). Абсолютно непростимо е това за съвременна, приключенска настолна игра, при това дело на утвърдена компания като „FFG. И именно това бе нещото, което най-много ме отблъсна в Discover :  Lands Unknown”.

Право куме в очи

    Наясно съм, че всичко, което написах попада в категорията "на умряло куче, нож вади". Това пък защо ли ? Ами защото за всички вас, следящите случващото се в хобито ( а вярвам, че сте болшинството от читателите ми ), няма как да са убягнали десетките отрицателни ревюта на DiscoverLands Unknown” в публичното пространство. Затова и аз просто можех да кажа : играта не става и да не се занимавам с това ревю. Та дори самия Том Васъл "разсипа" играта. Аз обаче ще избера друг подход.

    Да, DiscoverLands Unknown” е лоша игра. Но не защото нещо в нея не работи, или защото има „счупени“ неща в геймплея или недосмислици. Както казах, геймплея на играта е окей. Проблемът идва от това, че  DiscoverLands Unknown” е като едно пътува в миналото, като едно завръщане към десетки други заглавия, които вече са ни до болка омръзнали. С една дума - играта е скучна ! В нея няма нищо ново, нищо интригуващо, нищо с което да ви завладее. И най-отчетливо това си проличава в сюжета, който със свойте нищожни качества изглежда трагично на фона на някои от заглавията появили се в последните години. 

    “DiscoverLands Unknown” изглежда като нелеп опит за приключенска игра, до шедьоври като "The 7th continent", "Near and Far", "Gloomhaven". Просто играта е като реликва, която магически се опитва да ви ви пренесе в миналото, където нейните механики и сюжет са били интересни. Но това минало е отдавна изгубено. Отстъпило място на непрестанно развиващата се индустрия на настолните игри, която създава все по-удивителни продукти. Сред които, уви, DiscoverLands Unknown” няма никакъв шанс да попадне.

Оценка :

Визуално оформление и компоненти : 5 / 6

Геймплей : 3 / 6

Преиграваемост : 1 / 6


Крайна оценка : 2.5 / 6




Няма коментари:

Публикуване на коментар