Това ревю ще е от лесните. Не,
това не означава, че директно поставям "слаба" оценка на играта и няма да се
занимавам с нея. Просто няма да имам нужда от увод, за да ви въведа в следващите редове.
Защото „версията за двама“ на
изключително популярната "Dinosaur Island" ( линк към ревюто) е нещо, което няма нужда от представяме. Вярвам, че тази
вариация на играта предизвиква интереса на доста от вас. Явно на такова мнение
са били и от "Pandasaurus Games", който първо добавиха "DUELOSAUR ISLAND" ( Господи, защо всички игри
за двама трябва да се казва „дуел нещо си“ ? ) като бонус към Кикстартър
кампанията на основната игра, а после я пуснаха и в самостоятелна продажба.
Най-общо, „Duelosaur Island” поема нещата там където ги оставя базовата игра, но
добавя и нещо от себе си, без да се свени дори да „изневери“ на основната
механика на оригинала. Как ми се стори – ще ви кажа в следващите редове.
Законът на джунглата
Бордовете са чувствително по малко ! |
„Duelosaur Island” e стратегическа настолна игра за двама души. Всъщност,
играта пристига и със правила за солова игра, но така и не ме грабнаха
сериозно, за да ги тествам ( наречете го липса на професионализъм...мерси ).
Дизайнер е Иън Мос , а издатели са "Pandasaurus
Games".
„Duelosaur Island” продължава разгръщането на корпоративната драма, която
тресе играчите още от оригиналната игра. Един от големите бизнес конгломерати властващи в сектора на „увеселителни паркове с динозаври“ е разтърсен от
сериозна криза и се разпада на две нови дружества. Всъщност...не усещаме
каквата и да е тематична привързаност към въпросните търговски империи, защото
още от базовата игра насам те са просто различни цветове мийпъли и токени. Та и
в „Duelosaur
Island” тази линия е продължена.
Имаме две нови дружества, всеки играч поема едно от тях и напреварата е отново
за точки.
Персоналното ви табло е изключително функционално и шаренко |
Тук
обаче се натъкваме и на първата сериозна разлика в „Duelosaur Island” спрямо оригиналната игра. Този път не се стремим да
изпълняваме поставени цели ( "objectives" ), а се надпреварваме кой пръв ще стигне до предварително
зададен брой точки. С едно леко махане на ръка, няколко десетки карти по-малко
и с цел улеснение, „Duelosaur Island” се превръща в състезателна игра, в която от ключово значение
ще бъде бързото натрупване на преднина и скорошното приключване на игровата
сесия. Защото, естествено, има и допълнителни точки накрая, които могат да
наклонят везните.
Картите "Парк" са отлично решение |
Относно
подготовката за игра - „Duelosaur Island” гордо крачи по стъпките на своя по-голям батко.
Разликата е, че разполагате по-малко бордове, токени и няма "мийпъли" и "дино-ийпъли". Освен това заемате само половината маса, а на останалата част може
да си поставите купа с чипс и напитки. Ами плюс си е отвсякъде.
Прави
впечатление, че картите „Сюжетен обрат / "Plot Twist“ са заменени с токени, като само четири от тях влизат
във всяка игрова сесия. И са чувствително по-скучни и нетематични. Най-важната
новост обаче е единното тесте карти
„Парк“, което е сърцето и душата на „Duelosaur Island”. Самите карти са двулики ( не ми дойде друга дума ),
като горната половина от всяка карта изобразява даден динозавър с всичките му
статистики ( точки, „ниво на опасност“ и т.н. ), а долната съдържат различен
вид атракцион. За последните по-късно. Всеки играч разполага само с един персонален борд...което си
е истинско облекчение ( АЛЕЛУЯ ) спрямо персоналните ви бордове в оригиналната игра. И преди да питате, „ Ама как поставям неща в парка си като имам само
едно табло ?“, бързам да ви кажа – в зависимост как изиграете картата ( като
динозавър или като атракцион ) я поставяте в горната или в долната част от
таблото си. Но повече за това следва.
Долу работниците !
Подобно на големият си
батко , всеки рунд в „Duelosaur
Island” е
разделен на четири фази. Първата е пасивна и е обозначена като „приход“. В нея
всеки играч първо получава по три парички, а след това и по една паричка за всеки
„хранителен“ атракцион.
Тук е момента да се върна
на атракционите в „Duelosaur
Island”, защото
те ми направиха страхотно впечатление. Всеки от тях попада в една от три
категории – храни, мърчъндайз и забавления. Както споменах, хранителните
павилиони ви носят пари. Мърчъндайза ви позволява да теглите карти „Парк“,
които са в основата на действията ви в играта. А атракционите означени като
„Забавления“ ви носят бонуси по специална скала разположена на централното
игрално поле означена като „PR
track“. Освен това в края на
играта всеки комплект от различни
атракционни ви носи бонус точки. Страхотно много опции за разнообразие
видях в различните атракционни. Имате на разположение различни подходи в избора
си какъв тип бонус желаете. Отлично решение на авторите на играта. Ще ми се в
бъдеще да се появят и други типове атракционни, защото те само ще обогатят
играта.
"Специалистите" се завръщат в нова доза специални умения |
Втората фаза от всеки рунд е момента, в който играчите получават
нови „ресурси“ за парковете си под формата на ДНК ( с тях „създавате“ динозаври
) и „специалисти“. В „Duelosaur Island” това се случва посредством "draft", който
напълно заменя подобната фаза в оригиналната игра, която си служеше с "worker placement". Играчите могат ато и да е комбинация от „ДНК зарове“ (
който отново са УЛТРА ЯКИ КОМПОНЕНТИ, приличащи
на късове кехлибар ) и „Специалисти“. Последните идват под формата на карти,
даващи ви специални умения или допълнителни пътища за точкуване в края на
играта. Ако трябва да бъде откровен – "draft-a" в „Duelosaur Island” ми хареса. По-лесно се разбира и изпълнява от
поставянето на работници. Веднага ще свикнете с него и дори ще си зададете въпроса
защо не е и в оригиналната игра.
Трета фаза е най-важния
етап от играта означен като „Фаза Строителство“. Всъщност, по- коректно е да я
наречем фаза „Екшъни“. Едновременно играчи изпълняват колкото искат на брой
действия ( като може и да ги повтаряте ), докато не кажат "пас". Именно тук
най-ясно „изгрява звездата“ на новите карти „Парк“, които може да използвате по цели три начина ! Може да „създадете“
нов динозавър за вашия парк, когато съберете и заплатите нужните „днк
компоненти“. С това си действие получавате всички плюсове и негативи познати от
оригиналната игра – увеличавате привлекателността на парка си, осигурявате си
бонус точки в края, но и увеличавате риск за посетителите. Може да построите и
нови атракционни, като платите нужната цена в парички. За самите атракционн
вече говорих. И трета ви опция е да миксирате
днк – заменяте един за друг днк ресурс. Гъвкавото използване на картите „Парк“ е
ключово за успеха ви в „Duelosaur
Island”. Те
предоставят различни пътища към достигане на така желаната победа и само от вас
зависи как ще ги използвате.
Обожавам тези зарове ! |
Последната фаза от всеки
рунд е своеобразен „епилог“ на дейността ви като мениджър на парк за динозаври
( готина професия ), защото идва време да приемете посетители. За разлика от
оригиналната игра, този път не теглите нищо от торбичка. Да, липсва елемента на
изненадата, но липсва и елемента на случайността, която ужасно много можеше да
се обърне срещу вас. Ако обаче нивото на сигурност на парка ви е
ниско...е ще има изядени посетители. За което срещу вашата компания може да
бъде заведен съдебен иск.
Последният се изразява под формата на токен, носещ ви минус точки в края. На
пръв поглед тук няма много промени – премахнат е случайният елемент на тегленето на "посетители ( мийпъли ) от торбичка. А токените "съдебен иск" са готини като механика, а са напълно на мястото си и от тематична гледна точка.
Смела еволюция
За да обобщя – приятно съм
изненадан от геймплей решенията в „Duelosaur
Island”. И
най-вече от това, че играта напълно
скъсва с "worker placement" корените
си и ни представя нещо различно.
Последното, макар да не блести с иноваторство и оригиналност...работи .
И то работи добре. „Duelosaur Island” се обяснява и изиграва бързо. Симпатичната тема ( както
и при оригинала ) лесно привлича играчи от всякакъв калибър, а геймплея е
чувствително по-бърз и изчистен. „Draft” фазата определено е любимия ми нов елемент в „Duelosaur Island” спрямо оригинала. Идеята с „менажирането на карти“ и
правилното им използване, която още повече стимулира новия, „състезателен“ характер на игра, пасва отлично в пъзела на геймплея. Ако трябва да имам някакви
оплаквания, те са свързани с някак хаотичната „екшън“ фаза, в която играчите
едновременнно извършват възможните си действия и някак се губи цялостната картина
какво точно се случва, както и стратегическия елемент в играта. Естествено,
може да играете като се изчаквате с действията си.
„Duelosaur Island” е отлично предложение за двама играчи. Геймплея е
забързан и чувствително опростен...към добро. Играта заема по-малко място и се
играе по-бързо, а качеството на компонентите не е отстъпва на тези в
оригиналната игра. „Duelosaur
Island” не е
нито най-оригиналната, нито най-добрата игра за двама, но е едно отлично
решение, още повече ако сте изкушени от темата и от изчистените механики,
създаващи предпоставката за заглавие, което ще ви препоръчам !
Препоръчвам задължително ЗА !
1. Бизнес иноватори
2. Ако динозаврите са ви слабост
3. Почитатели на оригиналната игра
4. Отлично петъчно заглавие за двама.
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 4.5 / 6
Преиграваемост : 4.5 / 6
Крайна оценка : 4.5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар