В началото на това ревю трябва да
ви споделя, че съм доста притеснен. И смятам в следващите редове да подходя
изключително сериозно. Защото темата на играта, която ще ви представя днес, се радва на особено експертно мнение от редица важни и „високообразовани“
родни специалисти. Не искам да се излагам в техните очи, нито пък да изглеждам
като лековат български дизайнер, който не разбира нищо от хидроинженерство –
тема, с която във България се става и се ляга ( бел.ред. и особено се владее от
разни философи )
Шегата настрана ( дано не ми
затворят блога ), днес ще си говорим за сериозна и тежка „евро“ игра. Както
знаете, тяхна отличителна черта е липсата на тематичност, за сметка на
вълнуващи геймплей механики. Тема в обекта на днешното ми ревю обаче е доста
добре реализирана, чак да се учуди човек. А геймплея – той е просто вълшебен.
Няма какво да крия – ще ви говоря за едно от игрите, намирили място в моят
личен топ десет за изминалата година. Запретвайте ръкави и нека бъде...ток.
Концесия ми дай !
“Barrage” е
стратегическа, „евро“ настолна игра с „поставяне на работници“ ( worker placement ), менажиране на ресурси и асиметрични умения, за двама до четирима играчи. Играта
предлага и солов модул, но колкото и непрофесионално да звучи, не съм го
пробвал, а и нямам много желание за последното ( бел.ред. Защо ли ? В
коментарите под това ревю ). Дизайнерите на играта са добре познатите ни и
обичани италиански гении ! Този път
автори са Симоне Лучиани ( “Tzolk’in “; “The Voyages of Marco Polo” ; “Lorenzo Il
Magnifico” ) и Томазо Батиста. Издатели са “Cranio Creations”.
“Barrage” ни пренася в
„Златните двадесет“, едно от най-успешните и благодатни десетилетия в историята
на XX век. Непосредствено сред Голямата война светът навлиза в период на
икономически подем и благоденствие, станал възможен поради огромните нужди за
възстановява на следвоенния свят. Жизнения стандарт на населението се покачва,
а в масовото производство влизат редица технически нововъведения. В тази
ситуация “Barrage” ни отвежда
високо в Алпите, някъде на границата между Италия и Германия. Играчите влизат в
ролята на директори на могъщи корпорации с държавно участие, които са получили
право да произвеждат и продават електроенергия добита посредством водни
електроцентрали. За целта обаче тези електроцентрали трябва да бъдат построени,
силата на водата уловена и електричеството произведено и продадено...за пари и
точки/престиж.
Подготовката за игра в “Barrage” отнема доста прилично
като продължителност време и определено не затормозява. На достъпно място
поставяте централния борд и различните ресурси в играта – пари,
„бетонобъркачки“ и „багери“. До централният борд се поставят още два. Първият,
обозначен като „Мениджмънт“ съдържа всички игрови позиции за поставяне на „работници“
и върху него се разбъркват и се подреждат токените „Национални контракти“ и
токените „Частни контракти“. Вторият борд е кръстен „Енергийна скала“ и върху
него се поставят пет бонус плочки, носещи точки в краят на всеки рунд от
играта. Върху този борд се тегли и се поставя и една плочка с „Цел“ – задание,
което също ви носи точки, обаче в краят на играта. Следващия етап в
подготовката за игра е свързан с поставянето на „неутралните язовири“, но този
аспект на играта ще обясня малко за по-късно.
Изключително важна стъпка е
подготовката на персоналната игрова зона за всеки играч в “Barrage”. Тя включва избор ( или случайно разпределение ) на два
компонента – борд „Компания“ и табло „Изпълнителен директор“. Това са основните ви средства в “Barrage”. Върху тях разполагате различните сгради, които може да строите в играта и
ресурсите си. Най-вълнуващото е, че
всеки един от тези бордове е асиметричен, така де – предоставя ви различни
умения. Още по-вълнуващо е, че реално комбинирате две уникални специални
умения – едно от борд „Компания“ и едно от таблото на „Изпълнителния директор“ .
Веднага ви става ясно, че възможните
комбинации са доста на брой. Което гарантира преиграваемост и разнообразна
игрова сесия всеки път. А пък вие, ако все някога сте чели мое ревю знаете, че обожавам асиметрични елементи/механики
в геймплея на всяка настолна игра. Или казано иначе – дотук огромен плюс за “Barrage” от мен.
Останалите елементи от персоналната
игрова зона на всеки играч включват стартови ресурси, дванадесет мийпъли (
наречени „инженери“ в “Barrage” ), токени
„Технологии“, дървени сгради ( които поставяте по съответните им места на
таблото на „компанията“ ви, стартов токен „Частен контракт“ и колело
„Конструкции“. Последното е причудлива хрумка, върху която ще се спра в детайли
в следващите редове. Засега само ще ви кажа, че това е един от най-култовите компненти в настолните игри на тема
„отбелязване на изтичащото време“, който някога съм виждал. На случаен
принцип се определя стартовия играч и сесията ви на “Barrage” може да започне.
Само не разбрах защо Тесла ?
Иска ми се преди да преминем към
механиките на “Barrage” да ви похваля
книжката с правила. Всичко е
подредено перфектно, подкрепено е с примери и просто е удоволствие да се учиш
на играта. В началото са обяснени основните концепции в “Barrage” и смея да твърдя, че ако схванете тях, няма да имате
никакви други проблеми.
Та да си поговорим за концепциите
в “Barrage”. На първо място това е
централния борд. На него има изобразена карта на водни “басейни” разделени на
три нива – планина, хълмове и полета. Най-отгоре пък са заснежените върхове на
Алпите, където се топят ледници и се стича вода. Върху борда има няколко “басейна“, местенца
където да се събират токени „Вода“, която да превръщате в електроенергия и
съответно точки. Върху „басейните“ има места за всяка един от трите типа
постройки.
Постройките в “Barrage” ви служат да произввеждате заветната електроенергия, а
от там й точки. Всъщност около тях се
върти всичко в играта. Имате на първо място „Язовири“. В тях „улавяте“
падащата от ледниците вода, която в играта е под формата на симпатични токени.
До „Язовирите“ стройте „Кулите-проводници“...който някак си са свързани с
Никола Тесла. Последното е направено поради някаква странна приумица на
дизайнерите на играта, за да придаде явно повече „пикантна“ нотка в темата на “Barrage”. Щото кой не обича добрият мустакат чичко Тесла ! Макар
че, спокойно можеше да минем и без неговата поредна поява в настолните игри. Та „Кулите-проводници“ поемат
токените „Вода“ и ги отвеждат то „Електростанциите“...така де до ВЕЦ-овете. Там произвеждате енергия.
Около тези три типа сгради и тяхното функциониране се върти целия геймплей
в “Barrage”. Като той
следва следните правила. За да ползвате вода, „Язовира“ трябва да е ваш или
неутрален – последните поставяте като част от подготовката за игра. За да
отведете водата до ВЕЦ-овете, може да
използвате както ваша „Кула-проводник“, така и такава на ваш опонент, построена
на същия басейн. За целта му плащате точки и монетки. Общо взето си
помагате един на друг. И накрая, ВЕЦ-овете трябва да бъдат ваши, за да
произвеждате ток, а от там и точки.
Малка скоба за точките в “Barrage”. Те идват по два начина. По време на рундовете може да
трупате точки, когато изпълнявате токени „Контракти“. Последните са публични
поръчки, които придобвате с екшън. Всяка от тях ви оказва колко ток трябва да
произведете, за да я изпълните и каква награда ще ви донесе това. Има обаче една уловка – трябва да
произведете нужната енергия за даден „Контракт“ с едно действие ! А произведената енергия отбелязвате върху
специален борд. В края на всеки един от петте рунда, първият и вторият играч по
производителност на енергия получават бонус точки. Още точки носи и всяка от
специфичните цели за рунда, която се точкува в края му. Тези цели ви носят
точки за видовете сгради, за изпълнени контракти или за допълнителни токени
„Технологии“.
Някъде тук ще вметна,че има и още
един, четвърти, вид сгради и това са „Язовирните стени“. Те правят вашите „Язовири“
по-високи. И това не е чисто козметична притурка, а има геймплей значение в “Barrage”. В зависимост от
височината си, даден „Язовир“ може да спре определено количество капки. А
когато в един „язовир“ има повече токени „Вода“, то може с едно единствено
движение да ги превърнете в повече електроенергия. Което ви помага пък да
изпълнявате мастите „Контракти“. Най-мастите
от тях са наречени „Национални контракти“, теглят се едва три преди началото на
игра ( за цяла игра ) и изискват огромно количество електроенергия произведено
наведнъж.
Толкова за концепциите в “Barrage” . Не са никак
сложни и ако вникнете в тях, няма да имате никакъв проблем с играта. Дайте
да си поговорим малко за геймплей. Играта продължава точно пет рунда, като
всеки рунд е разделен на пет фази. В първата получавате „Приход“ и генерирате
нови токени „Вода“ в горния край на борда – върху ледниците. „Приход“ в играта
не са монетки, а всякакви други ресурси ( „багери“, „бетонобъркачки“ ) и точки. Тук отново идва любимата ми
асиметричност. Бордовете на всяка компания
са различни и когато стройте различни сгради, под празните им места се отварят
разнообразни благинки в графата „Приход“, които да получавате в идните рундове.
Което е страшно интригуващо и много предизвикателно. Кой сгради ще постройте не
се определя само от жаждата ви за генериране на електроенергия веднага, а и от
различните бонуси, които може да получите и които могат да се окажат
изключително важни за крайната ви стратегия в дългосрочен план !
Втората фаза на“Barrage” е сърцето и душата на играта – фазата „Екшъни“. Тук
нещата са класически “worker placement”/”поставяне на работници“. Реално...имате седем локации за „работници“.
Струва ви се малко ? Точно на мястото са си ! “Barrage” залага на точни и ясни игрови концепции, които ви описах по-горе и локациите
за „работници“ ги покриват без да затормозяват играта. Всяка локация ви изисква
определен брой „работници“ ( вие имате дванадесет ) и се блокира до края на рунда,
след като бъде използвана. От локациите взимате нови „Контракти“, монетки, „багери“
и „бетонобъркачки“ ( оборудване ), произвеждате електроенергия ( задвижвате
ВЕЦ-овете си по описаната процедура ), насърчавате строенето на сградите си (
за това след малко ) и...правите вода. Ами да, има и такова действие в “Barrage” и то ми е най-малко тематичното нещо в играта. Слагам
„работници“ и те правят токени „Вода“, която се спуска по рекичките в Алпите до мойте „Язовири“. Идват ми разни
шантави идеи как става това...ама ще загубя детската аудитория и няма да ви ги
разказвам...
Всички тези действия са разположени
върху така наречения „Мениджмънт“ борд, общи са за всички играчи и са по
класическия римски/“worker placement“ принцип – „Първият по време, първи по право“. Освен тях
обаче, върху вашите персонални бордове в “Barrage” има още едно действие. Слава богу, то си е ваше лично. С него е свързано
строенето на сгради и колелото „Конструкчии“. Казах ви, че това е един от
най-готините геймплей компоненти, не просто в “Barrage”, а които съм виждал въобще. Но как го ползвате. Първо,
слагате нужното количество работници ( действието става по-скъпо когато го
използвате ) върху борда си, за да строите. След което си избирате коя сграда,
откривате токена „Технологии“, на който е изобразена ( имате по един за всеки
вид сграда плюс един „wild“/“жокер“ ) и го
поставяте върху колелото заедно с нужните ресурси, „багери“ и/или „бетонобъркачки“.
И завъртате колелото, а сградата поставяте веднага на борда и може да я
използвате. Различни действия или строене на още сгради ви позволяват да
въртите колелото „Конструкции“. Когато
даден токен „Технологии“ и прилежащите към него ресурси се върне обратно в
изходната позиция на колелото, си ги връщате обратно,за да ги ползвате пак ! Каква
е идеята – отделните секции на колелото „Конструции“ представляват мярка за
време. Време, в което ще са ви заети ресурси. Време в което сте пратили даден
брой „багери“ и „бетонобъркачки“ ,например, да изградят един „Язовир“. Пратили сте ги, но не ги губите. Нещо
повече. Те не само, че се връщат и могат
да бъдат използвани отново в нов строеж, а и на края на играта ви дават допълнителни
точки. Кой да разцелувам за тази разкошна механика ? Хитра, вълнуваща,
стратегическа и иновативна ! Просто брилянтно !
Третата фаза във всеки рунд
симулира стичането на водата от ледниците – токените „Вода“ се спускат по
басейните на картата и ако няма
„Язовири“ да ги спрат...изтичат и се губят. Готино, тематично елементче в “Barrage”.Четвъртата и петата фаза в рунда са свързани с
точкуването и подготовката за нов рунд. За тях обаче вече говорихме. Петият
рунд реално няма трета фаза, няма спускане на нови токени „Вода“, а след него
идва и финалното точкуване, в което отбелязвате и още една финална бонус плочка
„Цел“, която знаете още от началото на играта.
И за финал – в “Barrage” има и “advance” модул. Той
включва една нова локация за екшъни – „Патентното бюро“. Когато стъпите тук
може да си купувате допънителни токени „Технологии“, естествено пристигащи с много яки допълнителни ефекти. Дали съм фен
на „Патентното бюро“...о, бога ми, защо ме питате ! След една или две игри на “Barrage”, това е просто задължително да бъде включено в играта !
Моето „Евро“
Да ви призная, имах огромни
очаквания към “Barrage” и те се
оправдаха напълно, превръщайки играта в
най-доброто „евро“ заглавия за 2019г., според мен. Хитър геймплей, приятна
визия, богата преиграваемост и солидно количество дълбочина и стратегия. Всичко
това са изключително силните страни на “Barrage”. Дето се вика – „италианците“ го направиха отново, давайки ми поредната си игра, която ще остане в колекцията ми.
Към “Barrage” има и някои критики обаче, които смятам да коментирам. Относно визията на играта. За мен е окей. Дървени компоненти, сравнителни прилични токени и бордове с доста добро качество. Към това прибавяме и илюстрациите, доколкото ги има и крайният резултат е повече от приличен. Все пак това е тежка, "евро" стратегическа настолна игра. Не очаквайте миниатюри.
Основнта критика към “Barrage” е, че играта е крайно непростителна и можете спокойно да загубите някое друго приятелство. Наистина, възможностите да блокирате опонентите си по игралното поле са безкрайни...но и вас ще ви блокират. Защото това е самата специфика на играта. Цялата тази агресивност, целеустременост. Което като се замислите, не би трябва да е критика. Дори е много тематично, защото представя точно и реално отношенията в големия бизнес.
Не мога да спра със суперлативите си за “Barrage”. Остроумна, свежа, с интригуващ геймплей и безброй стратегически опции, с богата преиграваемост и достатъчно "пълнеж", за да ви заплени. Определено не е "чашата чай" за всеки и спокойно можем да си кажем, че това е "геймърска" игра. За тези от вас, които обичат сериозните, стратегически настолни игри.
Препоръчвам задължително ЗА :
1. Ахмед Доган
2. Родните бизнесмени
3. Любители на сериозни, "евро" игри
4. Когато си търсите добра стратегия
Оценка :
Визуално оформление и компоненти : 5 / 6
Геймплей : 5 / 6
Преиграваемост : 5 / 6
Крайна оценка : 5 / 6
Няма коментари:
Публикуване на коментар